Mooie rechte manen knippen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Mooie rechte manen knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:45

HoOii bokkers,,

Ik heb een vraagje. Hebben jullie tips, trucjes voor mooie rechte manen te knippen ? Het moet natuurlijk niet kaarsrecht zijn ..
Het is namelijk zo dat mijn merrie nogal dunne manen heeft en ik daaraan echt niet wil trekken ! Dus knip ik ze en sinds ik dit doe, zijn ze dikker geworden. :D Maar dat wil ik ook zo houden !
Ik vind het toch wel moeilijk om rechte manen te knippen ..ik probeer op een rechte lijn te knippen, de halslijn te volgen ..

Hoe doen jullie het ?

Net hetzelfde met de staart ..hoe knippen jullie een staart recht af ? Vroeger draaide ik het uiteinde van de staart in een rolletje en knipte dan een stuk af zodat het niet mega recht was want dat vond ik toen niet mooi. Tegenwoordig probeer ik wel een rechte staart te knippen maar dat lukt niet zo goed ..

tips ?

hoogendroog

Re: Mooie rechte manen knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:48

Ik snij de manen altijd met een horzelmes af en daarna punt ik ze nog heel voorzichtig bij met de schaar.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:20

Met de solocomb (te koop bij de PD) krijg je echt een mooi recht resultaat!

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:42

De staart doe ik altijd gewoon netjes uitkammen dat er geen klitten ofzo in zitten want anders krijg je hem nooit goed recht.. Daarna haal ik mn hand erdoorheen tot het uiteinde en dan knip ik totdat het recht genoeg is, gaat makkelijk. Je kan altijd nog wat bijknippen als het een tikje scheef is dus de staart is niet zo lastig.

Manen zijn wel moeilijk als je er nog niet zo goed in bent maar hoe vaker je het doet hoe handiger je er in word. Mijn paard heeft hele dikke manen en staart dus ik doe meestal de manen snijden en/of knippen. Trekken is heel moeilijk omdat ze zo dik zijn.
Maar met knippen hou ik meestal een beetje het manenkammetje erbij en het lukt altijd aardig :)

marjonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:41

met een kartelmes kan je ook de manen trekken, en zo verlies je alleen het onderste wat je eraf wilt, en niet de hele pluk!

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:39

Ik laat het profesioneel doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:47

Ik knip de manen en staart wel altijd kaarsrecht, dat vind ik mooi. :D Ik kam altijd eerst de manen goed uit en dan knip ik van voor naar achter. Dus ik begin bij het hoofd zeg maar en knip dan in 1 keer door tot aan de schoft. Vervolgens kam ik het nogmaals en knip ik de uitstekende pieken weg. De staart kam ik ook altijd eerst uit, dan pak ik het bij elkaar en knip het af.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

de puntje eraf knippen en beetje omhoog in de manen zegmaar knippen zodat het er niet geknipt uitziet..
maar onze merrie is 30jaar, dus bij haar is het een iets anders vehaal, omdat het bij gwn mag groeien en we dan de puntjes bijknippen als het nodig is ;)
straat knippen we trouwens wel gewoon recht af, staart pakken helemaal glad en strak trekken zemgaar en er een stukje afknippen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 13:06

Maar haar staart is zo dik dat ik niet de ganse staart in 1x kan knippen !

king_yoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:19

Heb je ook zo'n speciale 'kromme' schaar of een gewone? Voor de manen recht knippen is zo'n ding geloof ik niet erg handig, maar voor de staart knipt het een stuk beter dan een gewone. Mij lukt het ook niet om de staart helemaal recht af te knippen, maar meestal doet mn zus of mn moeder dat. :o De manen trekken wij gewoon, dus heb geen ervaring met het knippen :+ Snijden werkt ook wel goed volgens mij *D

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:43

king_yoeri schreef:
Heb je ook zo'n speciale 'kromme' schaar of een gewone? Voor de manen recht knippen is zo'n ding geloof ik niet erg handig, maar voor de staart knipt het een stuk beter dan een gewone. Mij lukt het ook niet om de staart helemaal recht af te knippen, maar meestal doet mn zus of mn moeder dat. :o De manen trekken wij gewoon, dus heb geen ervaring met het knippen :+ Snijden werkt ook wel goed volgens mij *D

Ik heb een kromme en een rechte :D De kromme gebruik ik voor het haar uit haar oren weg te knippen, de vetlok af te knippen en overtolig winterhaar rond haar hoofd (voor het hoofdstel). De rechte gebruik ik voor de manen, de voorpluk en staart.

Ik denk dat ik gewoon moet knippen zoals ik nu knip, is vrij mooi recht, moet gwn nog wat oefenen :P

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:50

Het scheelt ook een heleboel als je een kapperschaar koopt, die is gewoon bij de DA drogist te vinden. De standaard scharen en zeker de gebogen scharen (mijn ervaring) zijn veel te bot om goed recht te knippen. De staart doe ik zoals iedereen heeft beschreven en de manen knip ik ook in 1 keer met de halslijn mee en later bijknippen om de vergeten plukken in te korten.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:01

Een klittenmesje voor honden kun je zo bij de dierenwinkel kopen
succes gegarandeerd.Is een soort kammetje met een scheermesje erin.Wel plukje voor plukje dus geen hele bossen tegelijk willen snijden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:52

Ik knip de manen van mijn paard ook. ik doe dat door ze eerst te vlechten (hoe fijner de vlechtjes hoe netter het resultaat), en dan knip ik de vlechtjes op dezelfde lengte af. Daarna ga ik de uiteinden nog te lijf met een uitdunschaar om het er wat natuurlijker (lees: minder geknipt) te laten uit zien.

Om de staart te knippen doe ik een opgerolde handdoek onder de staartwortel. Dan knip ik de staart recht af. Daarna leef ik me op de puntjes nog even uit met de uitdunschaar. Het gaat het gemakkelijkste als de staart nat is, maar zo in de winter doe ik het gewoon met een droge staart.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:59

Ik ben zelf kapster en wij hebben op stal ook één paard met hele dunne manen.
Wat ik zelf dus doe is bij de oren beginnen... je kamt een pluk haar strak met je rechterhand. Vervolgens pak je met je linkerhand het onderste gedeelte van de pluk tussen wijs- en middelvinger en dan knip je heel voorzichtig onder je vingers door.
Zorg dat je bij de volgende pluk nog een klein stukje van de vorige pluk mee kamt, zo kun je je lengte zien. Hou de vorm van de manenkam aan en dan moet het goed komen.
TIP: draai de rug van je linkerhand iets naar je toe, zo zorg je ervoor dat het niet zo'n "hapeffect" wordt. ;)

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:01

Die van ons heeft erg dikke en onregelmatige manen... ik lees even mee ;)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:27

Als je paard dunne manen heeft, is het verstandig om ze te knippen zodat ze niet nog dunner worden. Als je gaat knippen is het belangrijk dat je een goede schaar hebt die gemakkelijk door de manen heen komt. Zou je een slecht knippende schaar gebruiken dan kun je de manen niet recht afknippen. Zorg voordat je begint dat de manen goed zijn uitgekamd. Begin bovenaan, bij de oren, met knippen. Knip de manen iets langer af dan hoe je werkelijk wilt hebben. Na de eerste ronde knip je vaak nog stukjes bij waardoor de manen nog korter worden. Na de knipbeurt kam je de manen weer goed uit. Vaak komen dan weer langere plukjes tevoorschijn die je alsnog af kunt knippen. Doe dit een paar keer zodat de manen allemaal even lang zijn. Knippen gaat snel en is gemakkelijk, een puntje van aandacht is het recht knippen van de manen.

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:32

er zijn speciale scheer messen voor dunne manen, die kan je ook gebruiken voor het uitdunnen van hele dikke manen
maar voor de rest gewoon manen trekken!! ouderwets, een rotklus met pijn in de handen, maar wel zoals hewt hoort

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:21

oefening baart kunst ;)