Hooi probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Hooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:58

Ik vermoed dat ik binnenkort een probleem ga krijgen ;(
Ik heb net een voorraadje heerlijk hooi opgeslagen. Het is echt heel mooi spul en ik durf het zelfs zo zonder natmaken mijn oude COPD'er te voeren.
Het ligt overdekt onder een dak met de zijwanden deels van vijverfolie deels van dubbel winddoek.
Nu voel ik al dat de buitenkant van de balen vochtig gaan aanvoelen en je kunt er de klok op gelijk zetten dat daar straks schimmel gaat komen.
Er kan dus geen regenwater bijkomen, het is puur van de luchtvochtigheid.

Hebben jullie daar ook last van en zo ja wat doe je er tegen ??

Caira

Re: Hooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:03

liggen de balen tegen het zeil aan?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:05

ik heb er echt nog nooit last van gehad dat de balen gaan schimmelen.
zijn de balen niet gewoon koud

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:06

Caira schreef:
liggen de balen tegen het zeil aan?

Nee ze liggen los van het dak en niet tegen de muren/wanden aan.

@lovelucydan: de balen zijn net zo koud als dat het buiten is :D

Ik heb altijd gehoord dat het juist goed is als er voldoende luchtstroom bij hooi is, maar ik krijg nu eerder de neiging dat het negatief werkt.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:19

Als het hooi een beetje vochtig is kan het niet zoveel kwaad met deze temperaturen.Zolang het niet kleddernat wordt kan er volgens mij weinig mee gebeuren.
Kan het doorwaaien op de plek waar je hooi ligt??En liggen de balen van elkaar??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:23

Het kan doorwaaien en de balen liggen niet vast gestapeld. Maar het probleem zit ook niet IN het hooi, maar aan de buitenkant die 'vrij' ligt.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:26

heb je de balen op de grond gestapeld? Bij mijn vorige hooiopslag stapelde ik het hooi op pallets zodat er onder ook lucht bij kon komen. Misschien dat dat helpt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:29

Ze liggen op pallets.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:37

Volgens mij kan het weinig kwaad.Misschien een mailtje of belletje naar een fouragehandelaar??
Die weten er meer van dan ik ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:21

Misschien doet het probleem (schimmel) zich niet voor als er maar genoeg luchtstroom is en de eventuele vochtigheid weer 'weg kan waaien'. Alles is nu een beetje klammig. Ik zou zeggen: zorg dat er een goede 'tocht' is en dat de balen niet teveel en te dicht op elkaar liggen, dan lost het zich (letterlijk en figuurlijk) wellicht wel op. Je kunt de balen moeilijk in de keuken leggen..... Al hoewel, ik zou dat wel willen (en doen) maar ik ben bang dat ik dan een probleem krijg met mijn man....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:50

Ik zou er de eruimte niet voor hebben :D
Maar het tocht al genoeg door.
Het is een ruimte van 1,70 x 7,50 en het ligt tegen de binnenmuur gestapeld. De wanden zijn dus deel van winddoek, net als de deur aan het begin. Het dak is van gegolfde dakplaten die liggen op rechte latten, dus ook hier is voldoende luchtstroom mogelijk.
Ik denk zelf dat juist die luchtstroom (die nu uit heel vochtige lucht bestaat) de boosdoener is en dat juist een goed afgesloten ruimte beter zou zijn. 's Zomers als je warme lucht hebt c.q. vers hooi wat moet uitdrogen dan is het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:53

Ik heb al een baal opengemaakt die aan 1 kant behoorlijk nat was, eigenlijk de eerste 2 lagen soppig nat. Snapte er ook niets van, want ze waren niet kapot.

Nu is het niet zo erg, het is zo koud nog dat het niet kan schimmelen.

Maar voor volgend jaar wil ik 12 balen laten komen en die moeten wel droog blijven..

Ik ga ze dan op pallets zetten, dus van de grond en een zijl er over heen zodat er iig geen sneeuw op kan blijven liggen.

Als je een baal open maakt, kan je hem dan helemaal uit elkaar trekken? Het vochtige apart leggen en meteen voeren?

Ik moet ook nog zien hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:55

Ik heb kleine baaltjes en voer er ong één per dag.
Ik heb het vorig jaar ook gehad en toen legde ik een nieuwe baal op de kruiwagen en met de matteklopper dan het meeste van de buitenkant afkloppen (binnenkant is goed). Maar met een COPD-paard heb ik het er gewoon liever niet op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:57

Schimmel is ook niet gezond. Sommigen zelfs schadelijk voor de gezondheid.

En als je het afspoelt? Dus even laat staan in water dan dan afgiet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:03

Na het afkloppen wordt het hooi ook geweekt/gestoomd, maar dat blijft symptoombestrijding, ik zorg liever dat het er niet inkomt :D

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:05

Ik denk ook niet dat het veel kwaad kan, mss de natte balen eerst opvoeren voor de zekerheid, maar volgens mij is het gewoon door het weer. Als er geen regen bij kan lijkt het mij raar dat ze gaan schimmelen door de lucht.