Onderhoud stalmatten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Onderhoud stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:33

Heb de zoekfunctie heus gebruikt, maar heb in die topics geen antwoord gevonden ;)

Om een lang verhaal kort te maken heb ik een nieuwe stal op het oog.
Veel voordeliger; op 2min van mij thuis, de hele dag weidegang, perfect dus.
Alleen, mijn paard heeft haar hele leven op stro gestaan, en daar werken ze met stalmatten.
Nu heb ik totáal geen ervaring met stalmatten, en ken verder ook niemand.
Mijn vraag gaat vooral over het onderhoud ervan. Hoe, en hoevaak.
Net zoals met stro elke dag de vieze plekken eruit, of hoe zit dat?

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:01

Mijn paard staat ook op stalmatten.
Wij hebben deze matten toen gekocht omdat je dan bijna geen strooisel in de stal hoeft te doen.
Wij zijn hier van teruggekomen,waarom?
De stalmatten zijn dan wel vocht doorlatend, maar toch gaan ze dicht zitten ivm zand wat in de stal komt vanonder zijn hoeven,hebben toen gaatjes in de matten geboord ook zonder resultaat.
Alleen op matten liggen de paarden niet lekker,nat, vandaar dat wij gewoon hemparade over de matten hebben gedaan,ligt hij in ieder geval weer lekker zacht en warm.
Het voordeel dat de matten nu nog in de stal ligt is dat hij met zijn hoef een keer schraapt zijn hoef niet slijt.en dat het lekker warm is .

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:46

als ik je goed begrijp, bedoel jij dat er op de stalmatten geen strooisel komt.
dat lijkt me geen goed idee; wanneer het bij het plassen flink spettert, (vinden de meeste paarden niet fijn) loop je het risico dat ze het op gaat houden. daarnaast heeft ze niets om lekker bezig te zijn, het scharrelen in het stro.
zelf gebruik ik tegenwoordig houtkrul op de matten, en een keer of 4 per jaar gaat de hele stal leeg, matten eruit en alles met de hogedruk afspuiten. ik heb niet-doorlatende matten, omdat ik een doorlatende mat niet hygiënisch vind.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:52

Als je niks op de matten strooit, dan kun je heel eenvoudig de poep eruit scheppen, nadat je het bijeen geveegd hebt. Er vallen geen vieze plekken uit te scheppen, ze lopen de poep door de hele stal als er alleen matten in liggen.

Ik heb urinedoorlatende stalmatten, maar de urine blijft te lang er op liggen. En dus gooi ik er toch weer stro op, waardoor ik weer gewoon, zoals voorheen ook al, toch weer een hoop stro-afval heb. Maar ja, een paard met van die gore kleverige natte plekken op de benen en buik is ook niet ideaal. Want dat krijgen ze dus als je geen strooisel op de matten legt en ze alsnog in de urine gaan liggen, omdat die nog niet in de matten is weggezakt.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:17

Wat iedereeen hier zegt, die ervaring heb ik er ook mee,
als je er niks opdoet,
paardendekens zeiknat onder de urine, helemaal onder de poepvlekken, paard stinkt, zit onder de pis vlekken en gwn in 1 woord vies.
Ik zou er gewoon stro of zaagsel erop doen...

wij deden nog wellis stro & zaagsel, zaagsel in de hoeken waar plaste zodat het daar niet nat werd, en in de rest van de stal gewoon stro..

( we stonden op een stalling en ze had een grote stal )
nu zijn we trouwens van stal veranderd ( wel andere reden hoor :P ) en staat ze niet meer op van die matten, deken is niet meer nat, ze stinkt niet meer en het is gwn schoner.