Schuilstal nou met of zonder tegels/stro of zand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Schuilstal nou met of zonder tegels/stro of zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:56

Ik heb nu een schuilstal laten bouwen, maar weet niet of ik er nou normale tegels in moet leggen met stro, of dat ik niks doe en het laat voor wat het is, of geen tegels maar wel stro..
Wat is het slimste?

Groetjes

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:59

Ligt eraan wat je ondergrond er is..
Tegels kunnen namelijk weg gaan zakken..

joyce B

Re: Schuilstal nou met of zonder tegels/stro of zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:17

hangt van je bodemsoort af.
Hier hebben we zachte bodem (veen) en wij hebben dus gekozen voor een laag zand met daaroverheen tegels, rubber matten en een deel strooisel. Op die manier blijft de bodem droog en verzakt minder en kunnen we de stal makkelijk schoon houden. 's zomers kunnen we de stal eventueel schoon spuitn met tuinslang of hogedruk.
Als je zand in je schuilstal hebt kunnen ze er in lopen graven, en het zand raakt op den duur verzadigd en zal uitgegraven en vervangen moeten worden. Dat is een rotklus. Ik mest liever gewoon regelmatig uit.
Stro neemt erg weinig vocht op. In een inloopstal waaromheen de bodem nat wordt (of gras) krijg je dan snel een modderbende. Daarom hebben wij het laten bestraten rond de schuilstal. Dat scheelt erg in inloop van nattigheid en viezigheid en uitloop van strooisel kun je makkelijker opruimen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:18

Bij mij op stal liggen er gewoon tegels in de stal. Verder niks.
Makkelijk schoon te houden en het gaat prima zo.

Woody2015

Re: Schuilstal nou met of zonder tegels/stro of zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:49

Waar ik nu in pension staan hebben ze voor de nacht een overkapping met alleen tegels.
Ze doen het prima erop.

Ikzelf vond het in het begin wat moeilijk aangezien ik gewend ben dat hij altijd lekker in een strostal stond maar de paarden lijken het allemaal prima te vinden, hoe minder hoe beter ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 20:50

joyce B schreef:
hangt van je bodemsoort af.
Hier hebben we zachte bodem (veen) en wij hebben dus gekozen voor een laag zand met daaroverheen tegels, rubber matten en een deel strooisel. Op die manier blijft de bodem droog en verzakt minder en kunnen we de stal makkelijk schoon houden. 's zomers kunnen we de stal eventueel schoon spuitn met tuinslang of hogedruk.
Als je zand in je schuilstal hebt kunnen ze er in lopen graven, en het zand raakt op den duur verzadigd en zal uitgegraven en vervangen moeten worden. Dat is een rotklus. Ik mest liever gewoon regelmatig uit.
Stro neemt erg weinig vocht op. In een inloopstal waaromheen de bodem nat wordt (of gras) krijg je dan snel een modderbende. Daarom hebben wij het laten bestraten rond de schuilstal. Dat scheelt erg in inloop van nattigheid en viezigheid en uitloop van strooisel kun je makkelijker opruimen.

Zoiets dacht ik ook al, dankje voor je reactie!