Wat te doen met paard die ALLES afbreekt?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wat te doen met paard die ALLES afbreekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:19

Ik ben radeloos.....
Mijn paard breekt echt aaaaalllleeeesss af!! Nouja.. Alles... Stallen..
Ik stond eerst op een manege... Daar heeft ie denk ik... :roll: 6 stallen gemold??
Van planken doortrappen, tot de tralies doortrappen toe... Toen heeft ie in een container gestaan.. Ik denk zo'n 4 uur.. Toen zat daar ook een gat in...
Er is zelf een stal gebouwd speciaal voor hem!! Die moest dan ook 'Trippelproof' zijn... Lees: helemaal van beton.. Alleen de staldeur niet.. Met als gevolg.. Dat hij de deur er wel uittrapte! En op de waterbak ging zitten.. Zodat deze ging knappen :+

Toen gaf ik het er altijd op dat hij weidegang moest hebben.. (Hier stond hij altijd op stal.. Tenzij ik ging rijden ofzo.. )
Maar! Nu ben ik verhuisd.. Naar een stal met weidegang overdag.. En je raad het al... Stal kapot! En hoe!
1 wand is helemaal gebogen, andere wand is het ijzer op 2 plekken geknapt... en 4 planken eruit! En dit zijn echt sterke stallen! Hij heeft hier nu ehm.. 2 maand ingestaan.... Hij heeft een luikje in zn stal, die altijd open is.. Dus hij kan lekker naar buiten kijken.. 2 paarden staan naast hem.. (1 kreeg dus vandaag de planken op zich :o ) Dus dat is het ook niet.. Ik weet echt niet meer wat ik nog meer kan doen...

24/7 op wei is ook geen oplossing.... Heb ik ook wel eens geprobeerd.. Maar dan breekt hij gewoon de weides af!!! Gaat ie met de omheining aan de wandel.. En ja zelfs als er stroom op staat!!! Ik heb echt een bijzonder paard!!! :')

Maar goed.. Dit is natuulijk niet leuk.. Gelukkig doet deze staleigenaar er absoluut niet moeilijk over.. Maar dit kan natuurlijk niet zo..

Heeft iemand tips tegen een heeeeeeeeeel extreem afbreek paard??? 8)7

Kaat_E

Re: Wat te doen met paard die ALLES afbreekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:28

Tips heb ik niet echt, maar je verhaal doet me wel denken aan een paard dat ik kende, dat ook extreem uitbrak als ze niet genoeg werk te doen had. Als ze meer trainde, was het over.

Nog even over het uitbreken op de wei: stond je paard daar alleen of met anderen?

En wat doet hij als hij de stal gesloopt heeft?
Loopt hij weg? Waarheen?

Een dier doet nooit zomaar iets, maar het is soms best moeilijk om te interpreteren wat ie juist wil vertellen.

Succes.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:30

Kaat_E schreef:
Tips heb ik niet echt, maar je verhaal doet me wel denken aan een paard dat ik kende, dat ook extreem uitbrak als ze niet genoeg werk te doen had. Als ze meer trainde, was het over.

Nog even over het uitbreken op de wei: stond je paard daar alleen of met anderen?

En wat doet hij als hij de stal gesloopt heeft?
Loopt hij weg? Waarheen?

Een dier doet nooit zomaar iets, maar het is soms best moeilijk om te interpreteren wat ie juist wil vertellen.

Succes.

In de wei staat hij altijd met meerdere.. Alleen staan wil hij niet.. Dus dat doe ik nooit :)
En als de stal kapot is.. Gaat ie aan de wandel.. Op de vorige stal ging hij dan naar de brokken toe.. Of hooi.. Of hij ging andere paarden ook bevrijden uit zn stal! (Kan hij ook goed := ) Maar ze hebben hem ook wel eens gevonden toen hij lekker aan het rollen was in de bak.. Hij loopt niet weg...! Bij deze stal had hij de zijkant eruit gebroken.. Dus hij kon nergens heen.. Maar ik verwacht als hij zou gaan lopen dat hij dan naar het voer zou gaan...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:32

Krijgt die wel genoeg voer? Ik bedoel ruwvoer?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:34

Ik denk dat als ik al zoveel zaken had uitgeprobeerd en uitgesloten, ik een etholoog (gedragsdeksundige) zou raadplegen...
De voor de hand liggende dingen heb je al bekeken, lijkt me.

Heb je zicht op de uitzonderingen?
Wanneer doet hij het NIET?
En heeft hij het altijd al gedaan of is het op een bepaald moment begonnen?

Vind het wel een interessant "geval" eigenlijk (bedoel ik niet verkeerd, hoor)...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:37

Kaat_E schreef:
Ik denk dat als ik al zoveel zaken had uitgeprobeerd en uitgesloten, ik een etholoog (gedragsdeksundige) zou raadplegen...
De voor de hand liggende dingen heb je al bekeken, lijkt me.

Heb je zicht op de uitzonderingen?
Wanneer doet hij het NIET?
En heeft hij het altijd al gedaan of is het op een bepaald moment begonnen?

Vind het wel een interessant "geval" eigenlijk (bedoel ik niet verkeerd, hoor)...

Haha! Ja het is een interessant paard.. De eigenaar van stal zei: Het is eigenlijk best knap wat hij doet! Hele prestatie! Haha!
En hij doet het niet als ik er bij sta.. Maar als ik bv geen aandacht aan hem geef kan hij wel gaan trappen.. Maar niet extreem..
Maar hij beukt gewoon met zn volle gewicht tegen de staldeur aan.. En ik heb echt geen flauw idee waarom.. Ook al naast verschillende paarden gezet.. Het helpt allemaal niks...

En een gedragsdeskundige.. Heb je daar toevallig ervaring mee?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:37

Is een inloopstal niet wat?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:37

ZusJacobs schreef:
Krijgt die wel genoeg voer? Ik bedoel ruwvoer?

Ja dat krijgt hij ook genoeg... Plus dat hij overdag (Als het weer het toelaat op wei komt)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:38

R.X. schreef:
Is een inloopstal niet wat?

Ik wil eigenlijk niet weer van stal veranderen.. Hier is alles echt goed voor elkaar.. En ik ben ook bang dat hij het dan ook doet...
Aangezien hij alle stallen afbreekt...

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:47

Heb je de indruk dat hij begint te slaan tegen de wanden omdat dat geluid maakt?
Bij dergelijke paarden helpt het om geluidsdempende rubbermatten tegen de wanden te hangen.
Zonder geluid is de lol er snel af.
Bijkomend voordeel is dat je de kans op blessures vermindert.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:49

Misschien wat meer hooi voeren? Vooral jonge paarden kunnen goed "zoet" gehouden worden door gewoon hooi te voeren. Het werkt ook aanstekelijk als je paard andere paarden HOORT eten. Het gesmak wat te horen is van andere paarden werkt aanstekelijk.
Als hij het continu doet zou ik persoonlijk rondkijken naar een stal waar ze hengsten-boxen hebben.
De eigenaar van de stallen zal er vast niet blij mee zijn dat je paard echt alles sloopt.
Succes in ieder geval en hopelijk draait je paard een beetje bij
;-)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:51

Kaat_E schreef:
Heb je de indruk dat hij begint te slaan tegen de wanden omdat dat geluid maakt?
Bij dergelijke paarden helpt het om geluidsdempende rubbermatten tegen de wanden te hangen.
Zonder geluid is de lol er snel af.
Bijkomend voordeel is dat je de kans op blessures vermindert.

Nee dat is het denk ik niet.... Je weet maar nooit natuurlijk.. Maar ik verwacht het niet..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:52

Downhill schreef:
Misschien wat meer hooi voeren? Vooral jonge paarden kunnen goed "zoet" gehouden worden door gewoon hooi te voeren. Het werkt ook aanstekelijk als je paard andere paarden HOORT eten. Het gesmak wat te horen is van andere paarden werkt aanstekelijk.
Als hij het continu doet zou ik persoonlijk rondkijken naar een stal waar ze hengsten-boxen hebben.
De eigenaar van de stallen zal er vast niet blij mee zijn dat je paard echt alles sloopt.
Succes in ieder geval en hopelijk draait je paard een beetje bij
;-)

Hooi krijgt hij echt wel voldoende... En onbeperkt hooi geven doe ik liever niet.. Aangezien hij gewoon volop blijft eten... En ik ben bang dat hij dan tonnetje rond word.. (Heeft hij al beetje de aanleg voor...)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:08

Is het hooi op wanneer hij het doet? Anders zou ik daar toch echt wel over na gaan denken!
Hier staan ze op 'mager' hooi, zit verder niks in waar ze vet van kunnen worden maar wel de overige nodige stoffen, en daar mogen ze gewoon de hele dag van.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:50

ZusJacobs schreef:
Is het hooi op wanneer hij het doet? Anders zou ik daar toch echt wel over na gaan denken!
Hier staan ze op 'mager' hooi, zit verder niks in waar ze vet van kunnen worden maar wel de overige nodige stoffen, en daar mogen ze gewoon de hele dag van.

Nee hoor.. Hij doet het ook gewoon als hij nog eten heeft..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:21

Hmm, lastig!
Ik weet het verder ook niet, succes ermee!

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:23

Kan het misschien liggen aan teveel energie uit brokken of iets dergelijks? (ik weet niet wat ie verder krijgt?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:42

Ik zou hem gewoon op een manier houden die eigenlijk voor bijna elk paard wel werkt : in een open stal met ruime uitloop , samen met minimaal 1 ander paard dat hij graag mag , en liefst met onbeperkt hooi.

Dan hoeft hij niks af te breken want hij kan gewoon zelf kiezen of hij in de stal wil staan , zo niet dan gaat hij eruit :)

Buiten kan hij dan ook lekker rondrommelen , rollen in het zand van een paddockje , in de zomer en met vorst lekker de wei op.... staat met maatjes en heeft altijd wat te knabbelen , kan lekker bewegen en even gek doen als de paddock / uitloop groot genoeg is.

Maar weinig paarden die dan vervelende streken uit gaan halen , simpelweg omdat ze in principe alles hebben dat hun hartje begeert :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:54

pmarena schreef:
Ik zou hem gewoon op een manier houden die eigenlijk voor bijna elk paard wel werkt : in een open stal met ruime uitloop , samen met minimaal 1 ander paard dat hij graag mag , en liefst met onbeperkt hooi.

Dan hoeft hij niks af te breken want hij kan gewoon zelf kiezen of hij in de stal wil staan , zo niet dan gaat hij eruit :)

Buiten kan hij dan ook lekker rondrommelen , rollen in het zand van een paddockje , in de zomer en met vorst lekker de wei op.... staat met maatjes en heeft altijd wat te knabbelen , kan lekker bewegen en even gek doen als de paddock / uitloop groot genoeg is.

Maar weinig paarden die dan vervelende streken uit gaan halen , simpelweg omdat ze in principe alles hebben dat hun hartje begeert :)

Hmm.. Maar dit is ook nog wel wat.. Ik sta net vanaf 1 december bij deze stal... Hun maken voor ons speciaal een buitenbak.. (Zijn ze mee bezig) En regelen alles zoals wij het graag hebben willen.. En dan moet ik weer weg hier..
Ik ga toch liever voor een andere oplossing ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:57

wauuwwww wat heb jij een leuk paard zeg :D
Sorry, maar ik vind ht wel echt heel bijzonder!
Wel vervelend voor jou en voor de eigenaren van de stallen+weide's..

Misschien speeltjes ofzo? Speelballen etc. Of veel afwisseling van verschillende weides (aangezien hij zo graag aan de wandel gaat..)

Succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:59

Tja , als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard is zo duidelijk....ik zou het slopen wel zat zijn zachtjes aan :P

Je hebt wel mazzel als de stal-eigenaar het niet erg vindt zeg , die is toch degene die het steeds kan repareren en dat kost best wat tijd , geld en ergernis denk ik.

Als het dan 1 keer gebeurt , nu ja , dat risico hoort erbij :)

Maar elke keer opnieuw zo'n sloperd , pfffft dan gaan ze je paard op een gegeven moment toch niet zo leuk meer vinden denk ik ;)

En wat denk je van het risico op blessures :=

Je kunt het toch ook moeilijk zo laten als het nu is denk ik ? :)

Is het dan niet gewoon op deze stal mogelijk om de stal dag en nacht open te laten staan en te verbinden met een paddockje , of bijvoorbeeld met die nieuwe bak , zodat hij lekker zelf rond kan lopen en niks hoeft te slopen daarvoor ?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:00

Jeroennn schreef:
wauuwwww wat heb jij een leuk paard zeg :D
Sorry, maar ik vind ht wel echt heel bijzonder!
Wel vervelend voor jou en voor de eigenaren van de stallen+weide's..

Misschien speeltjes ofzo? Speelballen etc. Of veel afwisseling van verschillende weides (aangezien hij zo graag aan de wandel gaat..)

Succes ermee!

Nou het gekke is.. Ik heb van allerlei speeltjes geprobeerd.. Maar dat vind ie geen hol aan :+
Ik heb nu voor de zekerheid een speelbal er weer bij.. Maar dat laat ie gewoon links liggen ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:02

pmarena schreef:
Tja , als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard is zo duidelijk....ik zou het slopen wel zat zijn zachtjes aan :P

Je hebt wel mazzel als de stal-eigenaar het niet erg vindt zeg , die is toch degene die het steeds kan repareren en dat kost best wat tijd , geld en ergernis denk ik.

Als het dan 1 keer gebeurt , nu ja , dat risico hoort erbij :)

Maar elke keer opnieuw zo'n sloperd , pfffft dan gaan ze je paard op een gegeven moment toch niet zo leuk meer vinden denk ik ;)

En wat denk je van het risico op blessures :=

Je kunt het toch ook moeilijk zo laten als het nu is denk ik ? :)

Is het dan niet gewoon op deze stal mogelijk om de stal dag en nacht open te laten staan en te verbinden met een paddockje , of bijvoorbeeld met die nieuwe bak , zodat hij lekker zelf rond kan lopen en niks hoeft te slopen daarvoor ?

Nou hij had het er wel over dat hij van het zomer nieuwe stallen wou bouwen.. En dan voor Trippel een stal met 3 betonnen muren en gewoon 1 staldeur met luikje.. Misschien dat ik dan idd in overleg kan vragen voor uitloop.. Maar goed.. Als hij 1 paard doet met zo'n stal.... Zul je zien dat iedereen dat wil.. Zucht.. :Y)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:05

De rubber matten zijn denk ik het beste idee. Zorg dat ze niet direkt tegen de wand zitten, maar laat er wat ruimte tussen. Liefst dat ze alleen bovenaan vast zitten. Doe dat wel met bouten en ringen. Ook op de deur rubber mat.
Omdat het rubber de klap dan op vangt en het geen fijn gevoel geeft omdat hij niet echt weerstand krijgt, heb je kans dat het spelletje er snel af is.
De deur kan je ook een ijzeren stang voor maken, wel op goede hoogte.
Verder wat speeltjes ophangen.
Misschien zo'n bal waar je bix in kan doen, zodat hij lekker lang bezig is met zoeken naar de bix korrels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:06

Trippel :D Hij heeft z'n naam ook wel mee , hihi.

Tja als iedereen dat wil...ik denk dat elk paard dat wel wil en dat zijn stallen dan zeker meer waard worden , want een extra uitloopje is echt zoveel fijner en beter voor een paard dan opgesloten te staan in zo'n hokje !

Genoeg mensen die er een extra bedrag per maand voor over hebben hoor , om hun paard geen compleet stal-arrest te geven maar wat meer bewegingsruimte te gunnen :j