Hoe mijn buitenpiste draineren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patricksken

Hoe mijn buitenpiste draineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:31

Op dit forum is er al veel over geschreven maar een duidelijke uileg is moeilijk te vinden.
Hoe moet je een buitenpiste draineren. Op welke afstand moeten de drainage buizen liggen. Hoe diep , en met welke hellingsgraad. Moeten ze helemaal in de kiezel of enkel kiezel boven op de buis. Hoe dik moet de kiezel zijn en hoe dik moet ie liggen? Moeten er matten op of onder de kiezel. Moeten alle drainagebuizen uitmonden in een buis met grotere diameter die dan naar een sloot loopt? Etc...Veel vragen en voorlopig weinig goede antwoorden te vinden.
De oplossing 'laat het doen door een firma' is niet aan de orde wegens veel te duur en onbetaalbaar (voor mij althans).
Mensen die wel het geluk (en het geld) hebben het door een firma te laten uitvoeren mogen me steeds plannen en werkwijze bezorgen.

Alvast bedankt.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:40

Toen mijn nieuwe bak werd aangelegd is er eerst zo'n 20 tot 30 cm afgegraven.Daarna zijn de sleuven uitgegraven voor de drainagebuizen.Deze buizen liggen 2 meter uit elkaar en liggen een klein beetje hellend en zo'n 60 tot 70 cm diep.We hebben ze zo kort op elkaar gelegt omdat ik op hele natte grond mijn wei en bak heb.Deze buizen zijn op 1 grotere drainagebuis aangesloten en die is uitgegraven tot de sloot.Dit moest wel omdat ik naast mijn wei en bak geen sloot heb.
In de sleuven van de drainagebuizen zit maaszand.Maaszand is zeer grof en laat het water makkelijk door naar de buizen.Daarboven ligt een mengsel van fijn en iets grover zand.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. :D

ckj22

Re: Hoe mijn buitenpiste draineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

Ik heb net hetzelfde probleem.
Ik heb uitleg gevraagd aan INSULCO. Dit is een bedrijf in België en zij hebben mij voor een heel redelijk bedrag een oplossing aangeboden. IK ga dit aanleggen als het weer wat beter wordt.
Ik stel voor dat je hun website eens bezoekt. Zij hebben mij hun goedkoopste systeem aanbevolen.

patricksken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:38

Alvast bedankt voor deze nuttige info!!!
Zal eerst de site van insulco eens uitpluizen.

thanks

Urielle

Re: Hoe mijn buitenpiste draineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:04

De hoewatwaar weet ik niet maar ik laat het doen door een grondwerker die vaker paardenbakken en -grond doet, en mijn 20x40 baan krijgt om de 4 meter buizen (5 buizen dus voor mij die in de lengte lopen).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:45

Ik heb mijn tuin en een deel van onze vroegere weide met een ander systeem gedraineerd.
Ik heb, met een grondboor diameter 10 cm, verticale gaten geboord +/- 1,5 meter diep en deze gevult met kiezel tot +/ 15 cm van de rand en daar zand op. In de tuin was de afstand tussen de gaten 1 meter, in de weide 2 meter. Het water kan zo wegtrekken naar de ondergrond in de tuin heb ik het 10 jaar geleden gedaan en ze blijft nog steeds droog, in tegenstellng tot daarvoor..
Het geeft goede resultaten op voorwaarde dat je geen dikke kleilaag vlak onder het opervlak hebt.
Het systeem komt van een firma die de trainingspiste van een hondenschool zo heeft gedraineerd.