mijn nieuwe aanwinst!! zo vroeg al vruchtbaar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

mijn nieuwe aanwinst!! zo vroeg al vruchtbaar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:58

sinds vandaag de trotse bezitster van:

1 jarige Nrps -er :D :D :D
Afbeelding

Afbeelding
Tja die kun je niet laten staan he?

Foto's van nu volgen nog..

v: First Stayershof Ramzi H
m: onbekend maar er zit new Forest in.

vader is 1.47 en moeder is **graaft even in geheugen** net kleine D-pony.

Dat ik de gelegenheid heb om dadelijk 2 paarden aan huis te houden (heb al een ruin) :D ben ik wel super blij mee. Wellicht komt er nog een jaarling shettie bij..puur om lekker te laten dollen..
Ben zelf ong. 1.76 dus zal deze dame niet actief rijden (buurmeisje).. maar wanneer ze een beetje aan de maat wordt (minimaal 1.44 en zeker niet rank is, wil ik misschien er nog wel een bosritje op maken..mocht het niet gaan is het ook oke.).

In goed overleg blijft ze enkele weken bij deze mensen staan. Ze komt uiteraard naar ons huis toe.. maar kan nu er nog niet meteen in de wei. Heb al wel tijdelijk ander onderkomen kunnen regelen. Maar daar staat een hengstje van april-juni 2009, die volgens de pensioneigenaresse al dekt. Tja en zij denkt dat een merrie van april 2009 al drachtig kan worden. :oo En ik wil geen jaarling alleen in de weide hebben..lijkt me zo zielig.

Natuurlijk wil ik dat een onvolgroeid diertje niet aan doen...maar kan dit uberhaupt wel? Is zo'n merrie al echt zo vroeg vruchtbaar :\ ? En eigenlijk wil ik haar niet twee keer verhuizen.. lijkt me al vrij stresserig gebeuren voor haar!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-02-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:04

Citaat:
Paarden zijn al op een leeftijd van circa een jaar geslachtsrijp. Vanaf die leeftijd kunnen hengstveulens hun moeders en vrouwelijke kuddegenoten dekken. Ze moeten dan dus uit elkaar worden gehaald. Het is voor de ontwikkeling van een merrie niet verstandig om haar vóór het derde jaar te laten dekken.

Merries zijn vruchtbaar als ze hengstig zijn, en dan vooral in de laatste twee dagen van hun hengstigheid. Merries zijn tussen grofweg tussen februari en augustus om de drie tot vier weken hengstig. Voor een dekking is april tot juli de beste periode, omdat de veulens dan in een gunstig seizoen – de lente – geboren worden. De veulens kunnen dan meestal meteen naar buiten de wei in en de moeders kunnen voedzaam gras eten.

Anomien

Re: mijn nieuwe aanwinst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 00:08

mmm dus toch. Ik dacht vanaf tweede. Maar goed dat geeft niet, dan blijft ze gewoon nog lekker staan waar ze staat.. scheelt ook weer een keer verhuizen voor haar.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 04:00

Ik word nu waarschijnlijk van harte uitgelachen.....maar mijn mini merrie van nog net geen 9 maanden lijkt al hengstig te zijn?
Even de verschijnselen op een rijtje(want uiteraard kunnen er ook wat veulenfase kwaaltjes bijzitten?).
Hier mijn opmerkingen en verschillen in gedrag en omgang.
Tot nu toe,loopt ze netjes mee aan het halstertje en touwtje(vrij knap,aangezien ze dat van huis uit niet gewend was!).
Ze is van huis uit,of kwa karakter wat terughoudend naar vreemde mensen(best vreemd ,aangezien ze van een kijk en doe boerderij vandaan komt?).
Eigenlijk vind ze veel dingen eng.....tot een aantal weken geleden...toen vond ze dingen niet eens zozeer eng,maar voelde blijkbaar de behoefte om eens lekker er tegenaan te schoppen.
Uiteraard wel heel rechtlijnig aangepakt,en pikte geen onzin...ondanks dat het een mini veulen is..heeft ze wel zich te houden aan bepaalde omgangsvormen.
Bokken,bijten,kont toedraaien is niet wat ik graag zie....dus gaarne gedrag aanpassen,of ik help een handje erbij?
Iets wat ze ondanks haar jonge leeftijd heel goed begrijpt....maar plots leek te zijn vergeten?
Daarbij vertoonde ze heel simpel gezegt pisgedrag....mn ruintje in het oog ,en haar sluizen gaan open....tevens wierp ze zich tot vervelens toe in zijn hoeven....wat nou lopen???? ik sta hier voor je neus!
Let wel...mevr moet nog 9 maanden worden??
Ik stond dus ook met mn mond vol tanden...want euhhhhh 8/9 maanden en dan eventueel hengstig worden of het gedrag vertonen?
Het gedrag is nu weer heel normaal,en tis weer een schatje!(gohh,ik heb vast een fout gemaakt met inschatten)
Maar moet eerlijk zeggen ze begint weer de laatse dagen,en krijg zowaar het idee,dat mijn dame gewoon vroegrijp is?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:27

Knert schreef:
sinds vandaag de trotse bezitster van:

1 jarige Nrps -er :D :D :D
Afbeelding

Afbeelding
Tja die kun je niet laten staan he?

Foto's van nu volgen nog..

v: First Stayershof Ramzi H
m: onbekend maar er zit new Forest in.

vader is 1.47 en moeder is **graaft even in geheugen** net kleine D-pony.

Dat ik de gelegenheid heb om dadelijk 2 paarden aan huis te houden (heb al een ruin) :D ben ik wel super blij mee. Wellicht komt er nog een jaarling shettie bij..puur om lekker te laten dollen..
Ben zelf ong. 1.76 dus zal deze dame niet actief rijden (buurmeisje).. maar wanneer ze een beetje aan de maat wordt (minimaal 1.44 en zeker niet rank is, wil ik misschien er nog wel een bosritje op maken..mocht het niet gaan is het ook oke.).

In goed overleg blijft ze enkele weken bij deze mensen staan. Ze komt uiteraard naar ons huis toe.. maar kan nu er nog niet meteen in de wei. Heb al wel tijdelijk ander onderkomen kunnen regelen. Maar daar staat een hengstje van april-juni 2009, die volgens de pensioneigenaresse al dekt. Tja en zij denkt dat een merrie van april 2009 al drachtig kan worden. :oo En ik wil geen jaarling alleen in de weide hebben..lijkt me zo zielig.

Natuurlijk wil ik dat een onvolgroeid diertje niet aan doen...maar kan dit uberhaupt wel? Is zo'n merrie al echt zo vroeg vruchtbaar :\ ? En eigenlijk wil ik haar niet twee keer verhuizen.. lijkt me al vrij stresserig gebeuren voor haar!

Een merrie is op die leeftijd nog niet vruchtbaar maar het is natuurlijk niet prettig continu besprongen te worden. Mijn hengstvulen van afgelopen jaar heb ik oom met 4 maanden "moeten" spenen. ivm het continu dekken van zijn moeder en daarbij trok hij haar helemaal leeg.

Trouwens; je hebt een heel leuk veulen gekocht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:29

@Friesiszwart
Een merrie kan soms al met 1 jaar al gedekt worden!
Een jaarling kan nl. ook hengstig worden.

Natuurlijk is dit niet altijd het geval (vaak pas als ze 2 zijn), maar ik zou de gok niet nemen.
Ik ken meerdere merries die met hun 2de een (onverwacht) veulen kregen.

Anomien

Re: mijn nieuwe aanwinst!! zo vroeg al vruchtbaar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:48

ik neem de gok dus niet. Zou het mijzelf te kwalijk nemen wanneer ze drachtig blijkt te worden. Maar heb haar dus enkele weken niet hier..

Denk dat ik toch maar eens een verstandige zet gaat nemen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:59

Een hengstje is vruchtbaar zodra de ballen zijn ingedaald, dit kan al vanaf 6/7 maanden zijn. Een merrie is 'rijp' als ze haar eerste hengstigheid gehad heeft, dit kan met 8/9 maanden al zijn.
Onnodig te zeggen dat het voor beide jonge dieren niet goed is om dan al sexueel actief te zijn.
Het veelvuldig op merries springen is voor een hengstje slecht voor zijn rug en op te jonge leeftijd een veulen krijgen is voor een merrie zeker niet bevorderlijk voor een goede gesteldheid.
Vér uit elkaar houden dus :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:39

zo.. wat paarden er dan vroeg bij zeg.
baby's die baby's maken!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:01

DubbelDun schreef:
Een hengstje is vruchtbaar zodra de ballen zijn ingedaald, dit kan al vanaf 6/7 maanden zijn. Een merrie is 'rijp' als ze haar eerste hengstigheid gehad heeft, dit kan met 8/9 maanden al zijn.
Onnodig te zeggen dat het voor beide jonge dieren niet goed is om dan al sexueel actief te zijn.
Het veelvuldig op merries springen is voor een hengstje slecht voor zijn rug en op te jonge leeftijd een veulen krijgen is voor een merrie zeker niet bevorderlijk voor een goede gesteldheid.
Vér uit elkaar houden dus :D

Oke,dus dan kan het dus inderdaad zo zijn dat mijn merrietje van bijna 9 maanden hengstig is geweest.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:57

Dat kan idd, maar meestal wordt het niet opgemerkt omdat ze bijv. 24/7 op de wei staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:26

janflicka schreef:
Ik word nu waarschijnlijk van harte uitgelachen.....maar mijn mini merrie van nog net geen 9 maanden lijkt al hengstig te zijn?

Dat had ik vorig jaar ook toen mijn merrie van nog geen jaar hengstig werd. Ook ik heb een topic geopend want het leek me zo vroeg. Maar het schijnt een normale leeftijd te zijn om voor het eerst hengstig te worden.

Afgelopen week las ik ook ergens dan een mensenkind van 9 jaar een baby ter wereld bracht.
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2177577/me ... ereld.html

Geslachtsrijp is niet hetzelfde als volwassen. ;) In een normale kudde worden zulke jonge merries denk ik ook nog niet gedekt. Maar omdat wij de paarden niet in (hun eigen) familieverband laten opgroeien gebeuren er sociaal gezien 'onnatuurlijke' dingen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:37

kind van 9 een kind. tja kan ik mij die keizersnede wel voorstellen want via de natuurlijke weg lijkt me wel krap.

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:22

Brainless schreef:
Citaat:
Paarden zijn al op een leeftijd van circa een jaar geslachtsrijp. Vanaf die leeftijd kunnen hengstveulens hun moeders en vrouwelijke kuddegenoten dekken. Ze moeten dan dus uit elkaar worden gehaald. Het is voor de ontwikkeling van een merrie niet verstandig om haar vóór het derde jaar te laten dekken.

Merries zijn vruchtbaar als ze hengstig zijn, en dan vooral in de laatste twee dagen van hun hengstigheid. Merries zijn tussen grofweg tussen februari en augustus om de drie tot vier weken hengstig. Voor een dekking is april tot juli de beste periode, omdat de veulens dan in een gunstig seizoen – de lente – geboren worden. De veulens kunnen dan meestal meteen naar buiten de wei in en de moeders kunnen voedzaam gras eten.

ik daht alleen hengsten.. die zijn vanaf 5mnd al vruchtbaar soms..