nou wij hebben voor de stal kiezelsteen liggen ook niet echt ideaal maar als je ze regelmatig de hoeven schoon maakt geen probleem hier dragen ze wel geen ijzers
Daks
Geplaatst: 01-02-10 12:18
Ik ga mee met dodyg. Op een oude stal waar ik reed was het hele pad naar het land een en al puin. Het heeft daar nooit problemen opgeleverd. Wel moet je inderdaad elke keer de hoeven extra goed uitkrabben.
Radiostilte
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-10 12:21
okee. Bedankt voor jullie snelle reacties
PBA_
Geplaatst: 01-02-10 12:22
Dan moet je de menpaden bij ons eens zien. Is ook puin welke platgestampt is. Werkt goed alleen met blote voeten zijn ze iets gevoelig. Met ijzers geen probleem maar het ene paard is gevoeliger dan het andere paard en die van mij is net van haar beslag af dus dat werkt ook tegen.
Ik vind buiten de paarden om grind sowieso vreselijk. Maar dat komt misschien omdat we een bedrijf zijn. Zoals nu met dit weer, ons hele erf wordt met de sneeuwschuif schoongemaakt. Zouden we grind hebben, dan is dat onmogelijk
Wij hadden eerst een zandpad en kregen daarna een nieuw pad met allemaal steentjes. Paar weken later waren er al verscheidene paarden met een hoefzweer, en de kwaliteit van de hoeven ging wel achteruit. Maar het was toen zomer en je moest over dat pad om in de buitenbak te komen, nu is het winter en hoef ik er gelukkig niet meer langs.
Ibbel
Geplaatst: 01-02-10 12:34
Hippocrates, je weet wel, die uit de oudheid, en wiens eed moderne dokters nog steeds moeten zweren, adviseerde paarden tijdens het poetsen op een grindbed te zetten. Het gedraai en getrappel tijdens de verzorging (je vraagt je af how ruw die oude Grieken waren) zou de hoeven afharden. Hippocrates had hiermee het welzijn van legerpaarden in gedachten, die zonder ijzers hele dagmarsen af moesten leggen, over bergachtig gebied.
Moraal van deze anecdote: grind is, net als andere harde ondergrond, geen probleem voor paardenhoeven. Sterker nog, indien matig gedoseerd, à la Hippocrates, kan het helpen de voeten van je paard harder te maken. Juist zo'n klein stukje waar jij regelmatig overheen zou moeten is ideaal daarvoor.
Heb je wel eens in de Ardennen of Frankrijk gereden? Gezien hoe daar de bodem er uit ziet? Dat is nog wel een tikkie scherper dan gemalen dakpannen en geklopt puin.
joyce B
mijn pony en paard blijven gevoelig op puinslag en grind. Mijn pony heeft in zijn leven hoogstens een paar keer op ijzers gestaan (ook vanwege de gevoeligheid en op advies dierenkliniek/orthopedisch hoefsmid) Mijn paard heeft het grootste deel van haar leven op ijzers gestaan en heeft ook gevoelige voeten. Als ze nog vrij lang zijn gaat het nog prima op vlakke verharde wegen zoals asfalt en harde zandwegen, maar puin en scherp grind of losse steentjes op asfalt zijn altijd een probleem.
Heb nu ook al 2x een losse wand gehad doordat ze iets scherps in haar witte lijn had gekregen wat ik niet had gezien omdat het te diep weggedrukt had gezeten (hoef/witte lijn is elastisch, dus die sluit eromheen weer af)
Het is goed om er mee te oefenen door vaak een kort stukje over zo'n pad te lopen, maar echt rijden zou ik er niet op doen. Ik stap ook wel eens af als we over zo'n stuk moeten en dat scheelt ook met hoe ze lopen. Het is toch snel 60 a 70 kilo extra gewicht wat dan meedrukt op die voeten...
joyce B
In de ardennen rijden ze vaak met ijzers. Zowel Belgische Ardennen als in Frankrijk waar ik buitenritten heb gemaakt liepen de paarden die buitenritten maakten 4kant op ijzers.
Anoniem
Geplaatst: 01-02-10 13:19
Op mijn stal heb ik een puin pad, in de wei ligt ook een deel puin en even verder op ligt een grindpad voor een andere wei.
De paarden hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ook niet die gene die zonder ijzers staan.
op mijn vorrige stal moesten we ook over een stuk met grond heen, dit was ook flink aangereden in het zand. het verschilde bij mijn pony heel erg hoe ze er op liep. de ene keer liep ze er zo overheen en de andere keer liep ze heel gevoelig. wel zou ik elke keer nadat je erover heen bent gegaan goed de hoeven uitkrabben, want er kunnen kleine stukjes in de hoef blijven zitten en dit loopt niet erg prettig voor je paard.
Wij hebben een oprit met los liggend grind waar ons paard elke keer overheen moet, en dat is geen probleem voor haar. Ze staat wel op ijzers, ik weet niet of er verschil zou zijn als ze die niet heeft.
blensink
Geplaatst: 01-02-10 13:38
Mijn paard (ijzerloos) heeft ook geen probleem met een grindpad.
Sosha
Geplaatst: 01-02-10 13:40
Ik moet het met die van mij echt niet doen, kost hem zijn hoeven. Maar die kan bv nu op de harde ondergrond ook niet op blote voeten naar buiten. Mijn vorige paard kon op iedere ondergrond lopen en had nooit problemen.
Verschilt dus nogal per paard. Maar ik zou er voorzichtig mee zijn, hoefkneuzingen en zweren zit niemand op te wachten. IJzertje er onder of hoefschoenen gebruiken lijkt mij beter.
diana1
Geplaatst: 01-02-10 15:39
Wij hebben mijnsteen op de oprit liggen en hebben geen problemen met de paarden (ijzers onder) als we er over lopen.
Ik denk dat het per paard/pony verschilt hoe gevoelig hij/zij er voor is.
JoyCiej007
Geplaatst: 01-02-10 15:42
per paard verschillend hoe gevoelig ze er voor zijn inderdaad. Mijn shetmerrie loopt al jaren blootsvoets voor de wagen, zeer intensief en ook veel over asfalt in draf. Een pad met wat steentjes en/of grind vormt voor haar eigenlijk nooit echt problemen, behalve als ze een beetje te kort op de hoeven staat, dan gaat ze op dat soort momenten wat gevoelig op steentjes lopen en dat is voor mij het teken de hoefsmid weer te bellen en evt. uit voorzorg tijdelijk een maandje of 2 a 3 er ijzers onder te gooien.
Sommige pony's echter staan niet te kort, prima hoeven maar lopen half kreupel, heel kort en/of heel gevoelig over steentjes....
Edit: natuurlijk is het dan wel zaak altijd goed de hoeven te controleren; een klein stukje steen of iets kan altijd makkelijk klem raken, dat is geen probleem maar als je het er niet uithaalt is er de kans dat het steeds vaster gaat zitten en paardlief op een gegeven moment wel gevoelig/kreupel loopt of een hoefzweer(tje) ontwikkeld.
Wel heel apart trouwens; bij m'n pony gaan kleine steentjes e.d. vaak precies in of vlakbij 'de witte rand' zitten.... heel typisch...