Hoe krijg ik dit schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaas_

Hoe krijg ik dit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:58

Binnenkort ben ik eigenaresse van een superleuke haflinger merrie.

Het probleem, zei loopt 24/7 buiten en heeft een schuilstalletje. Nu word deze stal niet uitgemest oid.
Nu ligt zei de hele tijd in haar eigen mest, waardoor het helemaal in haar vacht gaat zitten. En het weer helpt ook niet super mee, het resultaat is namelijk dat het allemaal harde stukken zijn geworden. Eruit borstelen heeft geen zin want al het haar zit echt in brokken en dat doet haar dus ook echt pijn.

Het ziet er zo uit:
http://img690.imageshack.us/img690/2530/100131165918.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/5281/100131165827kopie.jpg

Erg duidelijk is het niet, maar om een beetje een idee te geven hoe het eruit ziet, ik hoop dat iemand de tip voor mij heeft! :)

Suprice_Iris

Re: Hoe krijg ik dit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:59

dan leg je er zelf veel stro op ? en 's zomers wassen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:01

Voorzichtig met een ijzeren roskam erover; met zoeentje:
http://www.macrovet.nl/images/Roskam_vo ... nkam_1.jpg

Overigens als je nog even wacht, gaat je pony verharen en dan gaat het een stuk gemakkelijker.

Of je moet als alles keihard is, heel geduldig alles verkruimelen tussen je vingers en met een borstelblokje erover heengaan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:02

De stal uitmesten, zorgen dat ze droog kan liggen en zodra ze de zomervacht komt kun je haar wassen. Met scheren zou je het wel weg kunnen krijgen, maar het lijkt mij dat je dat niet moet willen, zolang ze nog buiten loopt en dus toch in haar mest blijft liggen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:03

Gewoon een klinke dot equistar erin, laten drogen en daarna rossen. Komt het zo los.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:07

Het probleem is dat deze pony van mijn buurman is, en nog niet van mij. Stro ligt er niet in de stal. Alleen een laag mest. Over 2 week gaat zei ook naar een ander weiland, met andere schuilgelegenheden. Maar ik wil het liefst wel schoon hebben.

Wassen is met dit weer helaas geen optie.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:10

Zo'n "borstel" van ijzer.
Werkte bij ons redelijk!
En wassen met warm water?
Emmertje warm water en dan over de been heen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:17

Volgens mij is die tip met flink wat anti-klit erop spuiten nog niet zo gek; zo krijg ik ook altijd goed mestkluitjes uit de staart!

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:19

Ik zal eens gaan proberen :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:42

equi-shine en een ijzeren borstel ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:46

Harde plastic borstel in de sneeuw drukken en dan borstelen. Dan wordt de vieze plek wat nattig en makkelijker weg te krijgen. Zo nu en dan de vieze sneeuw uit de borstel kloppen en weer nieuwe erin drukken.
Heb dit laatst ook gedaan! Hoef je niet met water te slepen..en je paardje wordt zo niet zeiknat, alleen vochtig.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:48

Je kunt die plekken best wassen hoor ;) Daarna goed droogwrijven met een paar oude handdoeken. Of je pakt er een fohn bij ;)
Dit krijg je er met een borstel bijna niet af, zeker niet als ie nog steeds gewoon in de stront staat...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:50

Ik maak de manen van mijn paard in de winter schoon door een harde (wel met haren) borstel in een emmer water te dopen en dan te borstelen. Werkt echt zwaar boven verwachting...misschien is dat hier ook een optie. Daarna goed afdrogen met een handdoek en de kans is groot dat je dan nog niet eens in de buurt van de huid bent geweest. Helemaal schoon zal ze niet zijn, maar wel een stuk beter. Ik vind die equishine ook een goed idee overigens...het zal niet schoon worden, maar je zal in ieder geval weer tegen haar aankijken ipv geklonte mest

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:53

Ik weet hoe vervelend het is, 2 "verwaarloosde" shets op een camping in Friesland zijn er ook altijd zo aan toe. Met héel veel geduld kun je het eruit halen met handen, borstels & water :j

Succes +:)+

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:00

Ik heb elk jaar hetzelfde probleem met m'n ouwe Hafje. Die heeft zo'n dikke lange 3-dubbele wintervacht waar alle mest in gaat samenklitten, ook al veeg ik de mest 2x per dag aan de kant. Ik heb het onlangs proberen uit te wassen - echt wel een vieze boel en ik heb er alles niet uit gekregen. Maar goed, ze was toch weer toonbaar. Het handigst is om ze te wassen als ze al een tijdje in de regen gestaan heeft, dan is de aangekoekte mest al zacht geworden. En verder kunnen we alleen maar afwachten tot ze haar winterhaar verliest, dan trek ik de pakjes er zo af. Tot die tijd moet ik helaas ook tegen een vieze haf aankijken...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:40

rosborstel en veel geduld en tijd :)

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:53

een borstelblok is ook een uitkomst als t allemaal hard is.

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:40

Ik zou er gewoon een dunne stevige deken op leggen wel proberen haar eerst schoon te krijgen...
Een deken stoot vuil af als je een goede hebt.. En zo vies zijn is ook niet prettig voor je paardje.
En al heeft ze een deken op blijft haar haar ook wat korter dus blijft er ook iets minder in hangen..

Een win win situatie zeg maar... :+
Ik weet niet of het een idee is hoor maar dit zou ik doen!

SUCCES! :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:42

Ik snap wat je bedoelt. Toen ons veulen arriveerde had zij dat ook en wij kregen het er dus gewoon niet uit. Uiteindelijk hebben we maar gewoon gewacht tot ze ging verharen ... ik kreeg het er ECHT niet uit zonder haar pijn te doen.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:45

ik heb dit probleem ook elk jaar.. en tot nu toe heb ik er geen oplossing voor gevonden, loop altijd met een paard met een vies been omdat hij zo'n viezerik is. Dus ik lees even mee :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:37

kehdra schreef:
equi-shine en een ijzeren borstel ;)

En als je de mogelijkheid hebt: lekker in nat zand laten rollen. Dan schuurt het er ook al een beetje af.

Anders wachten op beter weer om het met lauw water af te spoelen en verder wachten op verharen... :Y)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:45

mijn jaarling had dit ook in de opfok wat hielp wassen en stukken eruit knippen bij die van mij zat het aan zn benen en onderkant buik en billen heb em verhuisd gewassen en resten geknipt toen nog eens gewassen en was het er eindelijk uit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:50

Ze beginnen (binnenkort) alweer te verharen, dan komt het er vanzelf mee af.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 07:41

Nou dat word dan denk ik toch maar wachten tot ze gaat verharen :D Want wassen word hem met dit weer echt niet, en een deken erop doen is ook geen optie. En ik wil haar ook niet zitten pijnigen met borstels haha.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:49

werkte de equistar niet?? Kan me niet voorstellen.. bij mij lukte het altijd zo. Ook met een giga wintervacht.