Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 18:47

Ik wil binnenkort de overstap maken op zaagsel. Maar de vraag is met hoeveel pakken begin je? De afmeting van de stal is 3x4 ongeveer. En met hoeveel pakken kan je maandelijks uit? Ik ga het namelijk zelf bestellen dus ik ben even op zoek naar ongeveer een indicatie ;-)

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:54

bij ons staan ze ook op zaagsel. als je stal helemaal leeg is gooi je er 2 a 3 pakken in. en gooien we er elke week weer 1 bij. wij verdelen het op maandag een halve en op vrijdag een halve. het is prima schoon te houden. dus dat is 4 pakken per maand.

Magica

Re: Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:00

Oke, dan heb ik ongeveer nu wel een idee van hoeveel ik bestellen moet :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:26

met zo'n grote stal heb je misschien toch 4 pakken nodig om te starten, dat was bij mij toch het geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:28

Ik red het niet hoor, met 1 pak per week. Ik heb er echt minimaal 2 nodig en ook 4 om mee te starten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:41

dat ligt er ook aan hoeveel de paarden overdag buiten staan natuurlijk!@

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:44

En of het merries of ruinen zijn, smeerlappen of niet...
Mijn ene merrie mest keurig langs de rand van haar box. Maar onze ruin doet het in het midden, waar hij uiteraard ook plast, en draait het vervolgens in no time door z'n hele stal heen...

Met de merries kom ik met 1 pak zaagsel per week makkelijk weg, maar met de ruin heb ik er echt 2 nodig. Ze staan overdag buiten en 's avonds/'s nachts op stal trouwens.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:44

dan nog... Mijn paard gaat minimum 8u/dag naar buiten, heeft een vaste plas- en poepplek (helaas niet dezelfde :( ), schraapt niet of loopt niet alles door elkaar en toch.
Nu ik vlas met zaagsel meng kan ik gemiddeld 10 dagen doen met 2 pakken (1vlas en 1 houtkrullen). Meer echt niet, anders wordt het of een vieze boel of staat m'n paard bijna op de beton

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:51

Dit is afhankelijk van meerdere factooren
- hoeveel staat je paard op stal.
- is het een merrie, hengst of ruin, merrie's zijn doorgaans schoner. Mijn eigen merries poepen in 1 hoek en plassen in de anderen. Maakt stal schoonmaken een stuk makkelijker :)
- is er doorlopend water beschikbaar of alleen op gezette tijden. de ruin van mijn pa kan drinkt aldoor water als het aan staat als tijdsverdrijf, maar door het een paar uur per dag af te sluiten is dit een stuk beter te controleren
is.
- Maak je de stal iedere dag schoon dwz keutels eruit en natte plekken eruit?
Ikzelf heb ook een tijd krullen gebruikt. Ik starte met 3 balen en daarna 1 baal per week. Mijn paard staat een halve dag buiten, heeft doorlopend water en ik mestte om de dag uit (keutels en natte plekken).

Inmiddels ben ik overgestapt op vlas. om een aantal redenen.:
- neemt veel meer vocht op
- kost ongeveer hetzelfde
- minder reuk.

ik hoop dat je hier wat mee kunt.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:52

De ene week moet ik er 1 baal in gooien de andere week 2 balen, merrie is zich wel schoon.

Het wordt weer tijd dat ik gratis zaagsel krijg van de zaagerij :o

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:57

Wij staan op vlas en beginnen met 4 balen, dan elke week 1 nieuwe erin, met dit vochtige weer gaan ze ook minder naar buiten dus dan redden we het soms niet met 1 nieuwe..
Verder elke dag de keutels eruit halen en 1x per week de natte plek.
Wij houden het gemiddelde op 10 balen per paard per maand ;)
(wij bestellen per pallet, dus meestal komt er iets meer dan we gebruiken)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:49

ik denk dat ik in mijn vrij ruime stal (sorry weet de afmetingen niet) 2/3 pakken per week gooi. Ik haal dagelijks minimaal een kruiwagen eruit en een aantal keer per week meer. Ik heb dan ook geen afvoertje in mn vloer, vandaar dat ik er vrij snel doorheen ga.

Maar weet niet waar je gaat bestellen, maar ik heb vorig jaar diverse fabrikanten gebeld en die deden alleen aan grote leveringen (zeg maar gigantische ladingen), ik bestel nu bij mn fouragehandel per pallet en betaal dan 7,50 per baal. Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen betalen per baal???

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:00

Ik moet 9.50 betalen voor 27 kg. Ik kan verder in de buurt niemand vinden die levert (zonder dat het direct een pallet vol is)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:07

Ik begin met een stal van 3*3 met twee balen, dan staat ze lekker dik erop. Ze loopt het zelf naar de kanten uit omdat ze het snel warm heeft. Mesten en plassen doet ze netjes achter in de stal, dus elke dag de mest eruit en 2x per week de natte plekken. Op mijn vorige stal stonden ze veel buiten, nu gaat ze minder naar buiten dus zal ik moeten kijken of ik het net als anders met 1 baal bijvullen per week red.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:32

joozz schreef:
ik denk dat ik in mijn vrij ruime stal (sorry weet de afmetingen niet) 2/3 pakken per week gooi. Ik haal dagelijks minimaal een kruiwagen eruit en een aantal keer per week meer. Ik heb dan ook geen afvoertje in mn vloer, vandaar dat ik er vrij snel doorheen ga.

Maar weet niet waar je gaat bestellen, maar ik heb vorig jaar diverse fabrikanten gebeld en die deden alleen aan grote leveringen (zeg maar gigantische ladingen), ik bestel nu bij mn fouragehandel per pallet en betaal dan 7,50 per baal. Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen betalen per baal???

dus je betaald per maand alleen aan zaagesl al 12 x 7,50 = 90 euro?

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:38

Mijn paarden hebben een box van 3,5 x 4.0m en 4,0 x 4,0 m. Ik gebruikt gemiddeld twee balen van 550 liter per week per box. Ik bestel altijd een pallet (=36 balen) en betaal 5,50 euro per baal. Dus per maand 4x4x5,50=88 euro voor twee paarden. (44 euro per paard dus...)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:43

Ik merk vooral dat je ook rekening moet houden met de kwaliteit van het zaagsel. Ik krijg nu 1 x per 5 dagen een baal. De ene keer een (dure) royalspan dan een onbekende goedkope en wat ik van de week had was vreselijk...

Maarja ik heb de keuze helaas niet om het zelf aan de te schaffen.

Mijn box is 3x4 en er gaan 5 balen zaagsel in en dan heb ik een mooie laag.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:18

Magica schreef:
Ik moet 9.50 betalen voor 27 kg. Ik kan verder in de buurt niemand vinden die levert (zonder dat het direct een pallet vol is)

ik moet 7,95 voor een merkloze baal zaagsel betalen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:31

wat een verschil met vlas, daar betaal ik 4,50 voor geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:32

Wij gebruiken iet minder dan 1 pak per week.

Wij betalen hier minder voor zaagsel dan vlas geloof ik

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:19

Vlas lijkt misschien goedkoper maar heeft zo'n pak dan ook dezelfde inhoud als bijvoorbeeld de pak zaagsel die ik heb besteld á 27 kg?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:26

als ik hoor dat er 5 balen zaagsel in een lege stal moet voor een mooie laag denk ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:32

fokfanaat schreef:
als ik hoor dat er 5 balen zaagsel in een lege stal moet voor een mooie laag denk ik wel.

zo veel doen wij er echt niet in hoor.. en mijn paard staat op een redelijk dik pak..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:12

Meestal begin je met 2 pakken, ligt ook een beetje aan de stal. En dan per week ook 2 nieuwe erbij. Dus zegmaar 8 per maand (en dan de eerste keer dus 10 in de maand).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:44

Jee wat gebruikt iedereen hier weinig!
Wij hebben een tijdje een paar paarden op zaagsel gehad, omdat ik het helemaal niet prettig vond voor de paarden staat nu alles weer op stro, maar voor een 3 x 3 stal (misschien iets groter) begonnen we met 3 pakken en dan ongeveer om de dag een pak er bij, voor de schone paarden soms één dag meer en één vies paard kreeg 2 dagen achter elkaar een pak en dan 1 dag niet, de paarden gingen toen zo'n 5 uur in de wei en kregen stro er bij om te knabbelen.