Voor watvoor stal kies jij het liefst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Voor watvoor stal kies jij het liefst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:06

Hallo,

Ik ben benieuwd waar de bokkers voor kiezen:

1. Een natuurlijke stal: Zomers 24/7 op de weide en in de winter 24/7 op een grote paddock met onbeperkt ruwvoer. Beide voorzien van een grote schuilstal.
2. Een 'gewone' stal: Zomers overdag op het land en 's nachts op stal en in de winter overdag op een paddock en 's nachts op stal.
3. Een stal waar de paarden veel binnen staan en er elke dag ongeveer een uurtje uitkomen.

En watvoor faciliteiten moeten er van jullie bij zitten, bij een stalling?

Ben erg benieuwd.

Drrrassic

Re: Voor watvoor stal kies jij het liefst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:08

2. Dat zou mij een fijn gevoel geven. Mits deze stal niet te ver weg is, het liefst een bos in de buurt heeft waar we naar buiten zouden kunnen (nouja, we, voordat er een stal is moet er eerst een paard komen :') ) en een binnenbak. Dan in de winter binnen en in de zomer door de bossen stormen.

Heeeeeeeerlijk!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:12

Ik zou een beetje tussen 1 en 2 in zitten...

Mijn paard staat nu overdag op het land, 's nachts binnen, zomers gaat ze 24/7 het land op......

Qua faciliteiten... Tja een buitenbak, paddocks, genoeg weiland... Ik heb niet zoveel eisen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:32

Zeker optie 1, als dat echt niet mogelijk is, dan zou ik noodgedwongen voor optie 2 kiezen, maar dan moeten ze wel echt de hele dag buiten kunnen komen, ook 's winters. Optie 3 zou ik absoluut nooit voor kiezen, als ik alleen die laatste optie zou hebben zou ik geen paard hebben gekocht.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:36

ik sta nu op een stal die tot optie 2 behoort. ik wil wel dat mijn paarden overdag de gehele dag buiten lopen maar snachts toch wel op stal. zomers staan ze op mooie grote weides en swinters in zandkampen. ik wil sowieso een knap te rijden buitenbak en een wasplaats. en met dit weer is een binnenbak zeker geen luxe.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:37

Optie 1, heb ik maandag besloten :+

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:38

optie 2

met buitenbaan, binnenbaan en springtuin, wasplaats en een kantine.

Alleen in de zomer de mogenlijk heid voor 24/7 op het land, (zeker voor de pony's)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:40

Optie 1, maar dan niet 24/7 op het gras.
Mijn pony staat in de zomer overdag óf 's nachts op het gras (afhankelijk van de zon) en de rest op de paddock. In de winter 24/7 paddock met schuilstal. Te veel gras wordt ze niet beter van.

Waarom willen jullie je paard 's nachts op stal? Voor jezelf of voor het paard?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:41

BrittKitt schreef:

Dat vroeg ik me ook af :j

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:42

Ik sta, eindelijk na lang zoeken, op een optie 1-iets.

Héérlijk. We hebben wel een fatsoenlijke buitenbak die niet volblijft staan met plassen oid. Dat vind ik ook wel belangrijk, want ik moet wel wat met m'n paard kunnen doen. Ook hebben we goede uitrijmogelijkheden, want in 10 minuutjes zit ik in de duinen en met 20 minuten staan we op 't strand.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:43

optie 2 maar dan zoals ik nu heb in de winter ook op het land overdag.

verder een goed te rijden buitenbak, als kan binnenbak, goede uitrijmogelijkheden, stallen waar contact tussen de paarden mogelijk is. warm water zou fijn zijn

's nachts op stal is makkelijker gericht bijvoeren, staan ze nog een deel echt droog ivb met mok

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:43

nr 2, en zo een stal sta ik nu ook
faciliteiten.....nou eigenlijk gewoon wat wij hebben
paardens veel buiten (paddocks + bak), onbeperkt ruwvoer, een toilet, kantine om even warm te worden, spuitplaats
zomers 24/7 op het land

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:44

omdat we hier sowieso geen schuilmogelijkheid hebben en omdat het wedstrijdpaarden zijn. ze moeten wel hun krachtvoerbeurten en ruwvoer kunnen eten. als je dat hier op het land ga verstrekken dan beland het hoogstwaarschijnlijk in een andermans buik. mijn pony had ik alleen toen het echt warm was snachts buiten lopen maar dat doe ik deze zomer niet ivm een veulen. paard heeft echt extra voer nodig.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:45

ik heb optie 2 thuis maar s'winters staan ze ook overdag in de wei van ong. 9 tot wanneer het donker word.
s'zomers staan ze tot heel laat buiten maar doe ze wel altijd binnen voor het geval dat.

heb zelf aleen een buitenbak :) wasplaats gaat er nog komen
Laatst bijgewerkt door wietske100 op 31-01-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:45

voor het paard. Mijn pony's willen nu in de winter na een paar uurtjes al naar binnen al heb je hooi in het land liggen. Dus alleen voor het eten is het niet.

Zafier die staat anders de hele tijd te crossen door het land. En met dit soort weer (glad) laat ik hem liever binnen zoals hij doet. Als het niet glad is gaat ie wel gewoon na buiten maar ook maar een uurtje of 2.

In de zomer vinden de pony's het heerlijk om buiten te zijn en willen dan ook niet op stal staan. Alleen als er kans is op regen en ik heb de volgende dag wedstrijd laat ik ze snachts op stal anders zijn ze zeiknat. Me paard weet ik nog niet ligt eraan wat hij wil (ik heb hem nog niet zo lang ;) )

Het voer krijgen ze na het rijden wel. Hooi krijgen ze in de zomer amper, nog nooit problemen mee gehad.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:48

_Kiki_ schreef:
BrittKitt schreef:

Voor de rust in mijzelf en voor de veiligheid van het paard :)
ik moet e rniet aan denken dat de paarden bijv worden geraakt door de bliksem oid. Of dat er snachts 1 in de sloot terecht raakt..(is hier in de omgeving gebeurd).
Ik weet dat het maar een kleine kans is maar als het zou gebeuren zou ik het mezelf niet vergeven..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:50

_Kiki_ schreef:
BrittKitt schreef:

omdat het een hengst is en overdag controle is, en snachts niet
dan heb ik hem dus liever "veilig" staan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:51

lianne125 schreef:
omdat we hier sowieso geen schuilmogelijkheid hebben en omdat het wedstrijdpaarden zijn. ze moeten wel hun krachtvoerbeurten en ruwvoer kunnen eten. als je dat hier op het land ga verstrekken dan beland het hoogstwaarschijnlijk in een andermans buik. mijn pony had ik alleen toen het echt warm was snachts buiten lopen maar dat doe ik deze zomer niet ivm een veulen. paard heeft echt extra voer nodig.

Dan wordt er niet op de juiste manier gevoerd. Ik kan mijn paarden prima apart van elkaar voeren, ook al staan ze samen. Kwestie van wennen.
Geen schuilmogelijkheid vind ik wel kwalijk, of ze daar nou dag en nacht of alleen overdag staan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:53

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:54

ja en hier kan dat niet. ik zit met een onderdanige merrie. en er wordt hier zowieso niet bijgevoerd op het land. schuilmogelijkheid mag niet van gemeente. dat wordt door veel mensen vergeten dat je altijd met een gemeente te maken heb. mijn paarden mogen blij zijn dat ze zoveel buiten lopen. ken er genoeg die de gehele dag binnen staan.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:58

Optie 1,5. Zomers heb ik ze het liefst 24/7 buiten, 's winters ook zo lang mogelijk. Toch vind ik het idee van een 'gewone' stal (ipv schuil) wel een fijn idee. Zeker 's winters als de nachten zeer koud worden. Dat geeft mij toch een prettiger gevoel.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:13

Mijn vz-pony zit tussen 2 en 3 in.

In de winter mogen de ponys alleen in de wei als het onder 0 is en de grond hard is. Verder kan je je paard in de renbak zetten, maar dit mag maar 30 minuten ofzo. Dus je kunt hem er niet sochtends inzetten- weggaan- en savonds er weer uit halen.

In de zomer mogen de ponys de hele dag op de wei, en ook snachts als het goed weer is.
En ik weet niet of mijn vz-pony ook snachts op de wei staat omdat ik hem pas sinds oktober verzorg. :+

X.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:30

ik zit tussen 1 en 2 in.
ze gaan zomers 24/7 op het land en in de winter snachts in de buitenstal.
we laten ze wel zo lang mogelijk op het land lopen.
ze komen er dan zoiezo dagelijks van 8 uur sochtends tot +- 6 uur savonds uit.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:29

1 :)
Ik doe die van mij persoonlijk er veel plezier mee als ze buiten blijven, mèt uiteraard beschutting/schuil, hooi en water. Ze kunnen ook droog liggen.

irisenjinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:34

ik zit ook tussen 1 en 2 in. Als het weer goed is gaan de in de winter allemaal na buiten zolang mogelijk. In de zomer staan ze 24/7 op de wei.
ik heb het normale denk ik alleen geen binnenbak.