de perfekte plek voor mijn paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

de perfekte plek voor mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:24

sinds een maandje of 2 staan mn paard en mn shetlander op een andere plaats.

ik heb een eigen weidje en een binnenbox van 3 bij 3,5 m.
hooi en stro kan ik daar pakken en het is er lekker rustig.

ik ben geen type voor een pensionsstal of iets dus ben op zich erg blij met mn plekje.
helaas is het toch best ver weg dus zit ik te bedenken wat ik nu beter kan doen.

ikzelf vind weidegang noodzakelijk, winter en zomer.
het liefst zou ik een stukje land huren en daar dan een schuilstalletje op zetten zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan en dat ze beschut kunnen staan.

maar waar vind je zon plek?
de meeste boeren hier willen geen stukje land missen.

wat vinden jullie nu de perfekte plaats voor je paard en waarom?

ik hoor het graag!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:28

Ik had voor mijn andere pony ook de perfecte plek.
Weiland voor de zomer periode, s`winters uitloop stal met daaraan een paddock of steen.
En een grote rij-bak die je altijd kon gebruiken voor losgooien rijden longeren noem maar op.
Zelf stro, hooi pakken en voeren s`avonds dat vond ik ook zeker niet erg.
Maarja er stonden nog 2 mensen en door hun was ik er klaar mee ;) Erg jammer was ideaal plekje.

Mijn andere pony stond al op een kleinschalige pension stalling dus nu staan ze daar weer samen.
Ruime box waar ze met zijn 2en staan (welsh A) en worden buiten gezet 3 a 4 uurtjes in de paddock.
Voeren wordt ook gedaan.
Hier sta ik ook prima, maar vond dat andere stalletje nog lekkerder omdat pony`s dan altijd buiten konden lopen of naja kiezen. En je gewoon alles zelf kan beslissen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:31

In het verleden was mijn perfecte plek een weiland met schuistal en alles in eigen handen. Nu ik door mijn werk, eigen huis etc veel minder tijd is mijn perfecte plek vol pension. Met dagelijks weidegang, iedere dag uitmesten, poetsplaatsen, goede rijbakken met goede verlichting en goede uitrijmogelijkheden.

Zeeuwtje68

Re: de perfekte plek voor mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:47

Hier aan huis heb ik weide, dalijk inloopstallen en een grote rijbak.
Dus ik heb niks te klagen alleen het weer he.
Maar als ik jou was zou ik blijven staan, en de extra reistijd er voor over hebben. Je weet nooit waar je terecht gaat komen als je gaat verhuizen van daar.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:57

Inderdaad. Je zegt dat je er blij mee bent, dus ik zou voorzichtig zijn met verhuizen. Alleen verhuizen, als je zeker weet dat je paarden erop vooruit gaan :) (vind ik dan)
Maar, waar je nu staat, kunnen ze wel lekker buiten staan heel de dag? Moet je alles zelf doen?

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:01

Ik vind het ook belangrijker dat een paard zich ergens goed voelt op een pension stal dan dat ik iets langer moet rijden qua reistijd. Zelf heb ik mijn paarden thuis, ik vind dat ideaal maar ik weet dat dat niet voor iedereen weggelegd is.

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:53

Ik zou gewoon op een stalling gaan staan waar je weiland hebt.
Of je hebt ook wel van die stallingen met een soort huisje en dan zit er een weiland achter en kan het paard in en uit wanneer die wilt.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 22:52

ja ik doe nu alles zelf maar vind ik alleen maar leuk en de prijs is er ook na.

mn paarden vermaken zich er goed en ik ben eigen baas over mn wei stal en dat is erg fijn.
ik ga nu lekker mn eigen gang en dat bevalt me goed.

alleen met mn avonddiensten is het soms wat lastig om op vaste tijden te voeren.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:39

Waarom zou je op vaste tijden moeten voeren? Ik heb met mijn dieren op dezelfde basis gestaan als jij (dus gewoon alles zelf doen). Alleen liet mijn werk (en de afstand) het niet toe dat ik er 2x per dag naar toe ging dus kregen mijn paardjes 1x per dag hun hooi en een beetje krachtvoer (geen kilo's). Er was wel toezicht dus als er iets mis was kreeg ik een telefoontje. Helaas werd de afstand in combinatie met de werkuren me teveel. Nu staan ze geheel verzorgd 24/7 op de wei bij een pensionstal en dat bevalt ook prima, enige nadeel is dat er geen schuilstal op de wei staat.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:42

ik dacht altijd dat paarden vaste tijden nodig hadden met voeren.
waar ik eerst stond werd ze 4 x per dag gevoerd.

nu krijgt ze ook of 1 x per dag veel hooi en een bak bix of 2 x wat minder.
voor mn eigen gevoel wil ik er wel 2 x per dag heen gewoon ook om te kijken of het allemaal goed gaat.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:11

Mn shet staan op een kleine pensionstal .
Z'n stal is lekker ruim, 3,5 x 3,5 meter en hij staat alleen s'nacht op stal en middag lekker op de wei.
Er is een goed verlichte buitenbak, en de bossen zijn lekker dichtbij. Ik hoef alleen zelf uit te mesten en te voeren.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:34

linsim26 schreef:
ik dacht altijd dat paarden vaste tijden nodig hadden met voeren.
waar ik eerst stond werd ze 4 x per dag gevoerd.

nu krijgt ze ook of 1 x per dag veel hooi en een bak bix of 2 x wat minder.
voor mn eigen gevoel wil ik er wel 2 x per dag heen gewoon ook om te kijken of het allemaal goed gaat.

Over dat eerste zijn de meningen verdeeld (voeren op vaste tijden) o.a. mijn DA heeft mij nl verteld dat het gevaar van op vaste tijden voeren is; dat een paard eerder koliek kan krijgen als er een keer, door bv noodgeval, niet op dezelfde tijd gevoerd kan worden.
Dat 2e (kijken of alles goed is) kan ik me ook goed voorstellen (zeker als er verder geen toezicht is), dat zou je in princiepe gewoon kunnen blijven doen maar dan hoef je die laatste keer mss alleen maar wat hooi bij te voeren (en dan maakt het qua tijdstip ook weinig uit).
Goed hooi is altijd beter dan bix.