Wanneer weidegang na bemesten met dierlijke mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anarya

Wanneer weidegang na bemesten met dierlijke mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 13:56

Ik zit met de volgende vraag: Wanneer een weiland is bemest door middel van injecteren met dierlijke mest, kunnen er dan al meteen pony's op, of moet je een bepaalde tijd wachten? Als een wachtperiode nodig is, hoe lang kan je dan het beste wachten, en heet het weer hier nog invloed op?
Zijn hier richtlijnen voor? Ook kennis uit ervaring is welkom :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:03

Ja, er zijn richtlijnen voor.
Als je alleen kijkt naar evt. schadelijke effecten van de mest op het paard, zijn die er niet, dus kan je een paard direct na het injecteren op het land zetten. Kijk je ook naar de werking van de mest IN het gras, dan kan je beter een week wachten, maar dat is ook afhankelijk van het weer EN wanneer er bemest wordt (eerste bemesting in het voorjaar of latere bemesting).
Buiten dat alles is injecteren niet goed, zelfs schadelijk voor het bodemleven en het gras; beter is om stalmest te gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:50

Injecteren niet goed? Hoezo? Heb je daar wetenschappelijk bewijs voor? Vloeibare mest is net zo goed 'stalmest'. Er zit alleen geen stro in (dat kost tijd én stikstof om te verteren op het land), maar wel (onverteerde) vezels. Die vezels kunnen door het bodemleven prima verder verwerkt worden, zónder dat dat in eerste instantie stikstof kost.

Je wacht na het injecteren tot het gras zo hoog staat als je het hebben wilt voor je paarden. Vroegâh was de vuistregel: "een hand en een duim" (= een cm of 10-12) om door paarden te laten begrazen.
Dat is geen richtlijn (die bestaan ook niet), maar gewoon een (letterlijke) vuistregel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:15

Ibbel schreef:
Injecteren niet goed? Hoezo? Heb je daar wetenschappelijk bewijs voor? Vloeibare mest is net zo goed 'stalmest'. Er zit alleen geen stro in (dat kost tijd én stikstof om te verteren op het land), maar wel (onverteerde) vezels. Die vezels kunnen door het bodemleven prima verder verwerkt worden, zónder dat dat in eerste instantie stikstof kost.

Je wacht na het injecteren tot het gras zo hoog staat als je het hebben wilt voor je paarden. Vroegâh was de vuistregel: "een hand en een duim" (= een cm of 10-12) om door paarden te laten begrazen.
Dat is geen richtlijn (die bestaan ook niet), maar gewoon een (letterlijke) vuistregel.

Ja daar is wetenschappelijk bewijs voor. Kan je ook informeren bij landbouwuniversiteiten. En het is volstrekte ...oliebol dat vloeibare mest net zo goed is als stalmest; zo te horen weet je dus totaal niets van organische stof vertering (humificatie, mineralisatie, etc.) De rest van je opmerkingen betreffende stikstof en vezels die verteren is absoluut onvolledig; je hebt ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt....
En er zijn wél richtlijnen, maar bij de meesten (blijkbaar ook bij jou) niet bekend.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:27

MadamX een vraag aan jou: Ik begin me daar nu ook in te verdiepen, maar het valt niet mee! Ik heb vorig jaar niet laten injecteren, maar ik had echt véél minder gras. Wel had ik paardenmest van de mesthoop eroverheen gedaan (worden ook afvalgroenten/fruit hondenuitwerpselen eierschalen, bladeren opgegooid). Ik wilde eigenlijk dit jaar weer injecteren, maar hoor hier toch ook andere geluiden over. Nu weet ik het echt niet meer. Ik heb nu kalk eroverheen gegooid en onze (paarden) mesthoop gaat er ook overheen, maar moet ik er dan bijv. koeienmest van een koeienmesthoop er ook nog overheen doen?? Wat is dan een goed weide beleid??

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:39

Indien je dierlijke mest gebruikt (geen paardenmest) kunnen de paarden direct op het land. Bij kunstmest meestal na 10 dagen pas en moet er eerst een goede regenbui overheen voordat de paarden weer het land op kunnen. Bij paardenmest zullen de paarden om de mest heen eten. Wij voeren alle paardenmest af.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:20

madamX schreef:
Ja, er zijn richtlijnen voor.
Als je alleen kijkt naar evt. schadelijke effecten van de mest op het paard, zijn die er niet, dus kan je een paard direct na het injecteren op het land zetten. Kijk je ook naar de werking van de mest IN het gras, dan kan je beter een week wachten, maar dat is ook afhankelijk van het weer EN wanneer er bemest wordt (eerste bemesting in het voorjaar of latere bemesting).
Buiten dat alles is injecteren niet goed, zelfs schadelijk voor het bodemleven en het gras; beter is om stalmest te gebruiken.

Deze regel is door het ministerie opgeroepen omdat het te slecht was voor de lucht, er zijn genoeg boeren hier in onze omgeving die het er niet mee eens zijn en graag nog steeds met de ketsplaat rijden en zelfs nog die het daadwerkelijk ook echt met de ketsplaat uitrijden. Maar daar gaat dit onderwerp niet over.

Je kan een paard na het bemesten met koemest gewoon op het land zetten, zelfs tijdens het bemesten.