vlas of zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijnx

vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 22:44

Wat is beter als ondergrond voor je paard?
vlas of zaagsel?
en wat het goedkoopst?

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:38

Mijn voorkeur gaat uit naar vlas!

Ik gebruik zo'n 15 jaar vlas en bij elke stal is de bodem prima. Ik heb indertijd voor vlas gekozen, vanwege het feit dat vlas binnen 6 weken composteert en de mest hierdoor prima over het land uit te rijden is en niet afgevoerd hoeft te worden. Daarnaast neemt het de urine goed op, waardoor de ammoniak lucht veel minder nadrukkelijk aanwezig is. Bovendien stoft vlas niet, bij zaagsel is dat afhankelijk van de kwaliteit.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:54

waar mijn verzorgpony nu staat hebben ze ook vlas, maar ik ben van plan om hem volgend jaar over te kopen, misschien heb je de topci van juangi gelezen over de stalling? nou dat is dus bij mij, maar we willen dan samen de kosten doen. maar hoe duur is een baal vlas dan? en hoeveel zou je voor 2 paarden per maand kwijt zijn aan vlas?

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:58

Ik vind vlas erg fijn, maar 3 van de 4 eten het op :+
1 staat dus op vlas, de rest op stro.
Zaagsel heeft een paard van mij een keer koliek van gekregen (door het op te eten), dat gebruik ik niet meer.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:04

Bij ons staan ze ook op vlas en prima hoor stal is nooit stoffig of nat van de plas plekken.
Alleen ik zelf krijg er een allergische reactie van, mijn handen worden rood en krijg allemaal kleine bultjes,
maar hoef zelf niet uit te mestten dus dat scheelt.

SillyJilva

Re: vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:33

Mijn pony staat op vlas, ik vind het beter dan zaagsel;)

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:59

Mijn paard staat op krullen, bevalt al jaren super! ongeveer 1 baal in de 10/12 dagen! Stoft niet en hij eet er niets van

lianne125

Re: vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:11

ik vind zaagsel dus echt waardeloos. neemt slecht vocht op en je stal ziet er zelfs bij schone paarden al na een paar dagen uit als een mesthoop. plus dat ik nog wel is zie dat ze ervan eten. vlas daarintegen vind ik superspul. stallen blijven lang knap en ze hebben een mooi bed om in te liggen. paarden eten er vrijwel niet van. wat ook zeer belangrijk is dat je de ammoniak geur bij vlas dus echt niet ruikt en bij zaagsel dus wel. is niet goed voor de luchtwegen van het paard. ik gebruik 1 baal per week dit omdat dat bij de stalling is inbegrepen. maar als ze gewoon de gehele dag buiten lopen kan ik met 2 balen in de maand af.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:11

Ik ben ook veel meer tevreden over vlas dan over zaagsel.
Vlas neemt erg goed het vocht op en ik vind het minder stinken dan zaagsel. Ook composteert het veel sneller als zaagsel.

Wij doen ongeveer 1 à 1,5 week met een baal vlas van 6 euro.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:59

Wij staan ook op vlas en het bevalt me erg goed!
Heb ook een tijd alleen zaagsel gehad maar vlas bevalt me beter.

En het is goedkoper! (bij ons dan) ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:58

Vlas bevalt beter dan zaagsel. Stoft een stuk minder en neemt veel beter vocht op.
Het is wel wat duurder dan zaagsel, maar met een goede begin ondergrond hoef je er weer minder van te gebruiken.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:05

Ik vind vlas erg fijn , makkelijk uit te mesten en blijft mooi lang droog.
En ziet er veel langer schoon uit dan zaagsel
Ik gebruik 1 baal per week (in de zomer minder)
Ik betaal voor een baal vlas 5,20 euro. (zaagsel 7 euro als ik dat zou gaan gebruiken)