mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenUledi

mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:23

hallo,

ik heb een probleem..

mijn paard eet veel te veel stro

nou wil ik haar op zaagsel gaan zetten.
mijn moeder is het daar niet mee eens want het kost weer allemaal extra geld....
maar ik ben gewoon bang dat ze dalijk koliek krijgt want ze mest echt heel veel als ik aan het rijden ben.
ze word ook echt veeeel te dik ze heeft echt een grasbuik
verder staat ze nou een half jaar op een nieuwe stal en daarom staat ze op stro daarvoor heeft ze ook altijd op zaagsel gestaan dus ze kent het wel.

hoe kan ik dit aanpakken ?

annebe

Re: mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:24

Hoeveel hooi krijgt ze?
En wat is volgens jou veel stro eten? Wij voeren zelf naast een grote baal hooi er bewust elke keer een kleine baal stro doorheen.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:25

eet een stal leeg in 3 dagen en in een stal krijgen ze 5 plakken stro verder krijgt ze veel hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:28

Haha die van mij vreet in één nacht haar stal zo goed als leeg :P
Probeer vlas, kun je lang mee doen als je het goed doet.
En wat annebe al zegt: geef je paard iets anders te eten, misschien zo'n bal waar brokjes in zitten (werk bij mij erg goed)

Veel succes ermee!

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:29

gewoon doorzeuren.
je moeder zit er toch ook niet op te wachten als straks de dierenarts moet komen? te veel stro is ook niet goed.
mijn pony staat op zaagsel en is echt heel fijn.
ik zou gewoon nog een keer goed overleggen met je moeder, staat er iemand anders op stal die ook op krullen staan? je kan vragen of je een keer een baal kan kopen ofzo? gewoon kijken om te proberen.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:32

Wat is teveel stro? Wat is teveel mest? Zolang ze poept doen de darmen goed werk en zou ik me nergens druk om maken! En een grasbuik is heel natuurlijk en wat kan die kwaad? Een grasbuik is een mooie volle ronde buik omdat de darmen voller zitten dan we gewend zijn, het is geen kwaal. Als je je toch stoort aan het stro eten, misschien moet je je paard wat meer hooi geven dat wat voedingsarmer is? Dan krijgt ze toch een 'vol' gevoel zonder dat ze teveel caloriën binnenkrijgt.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:34

er staat wel iemand op stal met zaagsel maar is niet bepaald mijn beste vriendin dus daar ga ik het niet aan vragen :P
mijn vader heeft egt zowiets van als het moet moet het maar mijn moeder zit egt gewoon dwars
ik ben juist bang omdat er net gister bij ons een op stal is overleden aan te veel stro eten :( ik zit gewoon een beetje in de knoei :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:36

Die van mij vreet ook zn stal leeg en mest ook veel tijdens het rijden en heeft 1x in zijn 16 levensjaren koliek gehad :+

Door de beweging die jij geeft met rijden worden de darmen in werken gezet en gaat hij mesten. Niets mis mee dus. Niet mesten is een groter probleem ;)

Grasbuik kan je verminderen door minder rijk hooi te geven (of uberhaupt wat terug zetten in voer, maar overleg dit met iemand die jouw paard kent en verstand heeft van voeding).

Stro eten is echt niet erg, ook niet als het veel is. Liever dat ze lekker bezig zijn met fourageren dan op zaagsel staan (uit verveling zaagsel gaan eten geeft grotere problemen..)

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:36

mizzpoez schreef:
Wat is teveel stro? Wat is teveel mest? Zolang ze poept doen de darmen goed werk en zou ik me nergens druk om maken! En een grasbuik is heel natuurlijk en wat kan die kwaad? Een grasbuik is een mooie volle ronde buik omdat de darmen voller zitten dan we gewend zijn, het is geen kwaal. Als je je toch stoort aan het stro eten, misschien moet je je paard wat meer hooi geven dat wat voedingsarmer is? Dan krijgt ze toch een 'vol' gevoel zonder dat ze teveel caloriën binnenkrijgt.

veel mesten is 10 x of meer in een uur en dan alleen maar diaree en je ziet gewoon dat het door het stro komt....
verder heeft mijn leraar gezegt (voedingsdeskundige) dat het egt niet gezond is een gras buik en zo veel stro eten
en de vorige stal kent mijn paard al langer en zegt dat ze ook niet op stro kan staan ...
Laatst bijgewerkt door IrisenUledi op 29-01-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:37

Snoompje schreef:
Haha die van mij vreet in één nacht haar stal zo goed als leeg :P
Probeer vlas, kun je lang mee doen als je het goed doet.
En wat annebe al zegt: geef je paard iets anders te eten, misschien zo'n bal waar brokjes in zitten (werk bij mij erg goed)

Veel succes ermee!

Die van mijn vriend eet ook haar sto op (en wij maar denken dat het door de kieren in de bodem verdween :+ )
Dus overgezet op vlas... deed ze pcies hetzelfde mee :Y)

Met veel moeite heeft ze nu eindelijk een beetje een bodem in haar stalletje liggen, en hier mengen we nu dus het schone vlas en gehakselde sto doorheen :)*
Vies strooisel eten is namelijk niet lekker *D

Dus ik zou zeggen probeer het eens door het minder schone heen te mengen (ook echt goedmengen want anders vissen ze het er gewoon tussenuit }> )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:39

Dunne mest kan ook komen door stress.. Of andere oorzaken (wormen?). Hoeft echt niet perse door te veel stro te komen.

Jij eet toch ook wel eens snoep? Is ook niet gezond ;) Het is een paard, die kunnen echt wel ergens tegen. Maak je geen zorgen.

Die van mij vreet iedere nacht zijn stal leeg (echt leeg, leeg). Moet ie op de kale vloer slapen. Geeft toch niet? Grond van weiland is ook hard waar hij zomers slaapt.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:39

Mijn paard eet ook veel stro, mest ook zo'n 3x in een half uur met het rijden :=
Wij doen nu al een paar maanden azijn over het stro en dat werkt echt heel goed. Er gaan we een paar flessen in een week door (stuk of 3/4, in het begin zeker) maargoed, voor 30 cent per fles hoef je niet te tobben ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:41

Ik laat die van mij gewoon doorvreten :+ Niemand heeft er last van.. Hij stinkt alleen in de wintermaanden omdat hij in de stront slaapt :=

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:42

os azijn niet schadelijk als ze het toch eten?

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:43

Marieke_K schreef:
Dunne mest kan ook komen door stress.. Of andere oorzaken (wormen?). Hoeft echt niet perse door te veel stro te komen.

Jij eet toch ook wel eens snoep? Is ook niet gezond ;) Het is een paard, die kunnen echt wel ergens tegen. Maak je geen zorgen.

Die van mij vreet iedere nacht zijn stal leeg (echt leeg, leeg). Moet ie op de kale vloer slapen. Geeft toch niet? Grond van weiland is ook hard waar hij zomers slaapt.

stress heeft ze niet dat weet ik zeker en ik ontworm haar elke 8 weken dus daar ligt het niet aan

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:45

Spanning ook niet? Vaak hoeft het maar iets kleins te zijn om ze aan de dunne te krijgen :)

Overigens kan je de DA mestonderzoek laten doen als je wilt weten of er iets mis is met de mest. Ook als je vaak ontwormt kan je paard schadelijke wormen hebben die dunne mest kunnen veroorzaken.

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:46

nee dn gaaat iej zagsel happen :n

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:51

Citaat:
veel mesten is 10 x of meer in een uur en dan alleen maar diaree en je ziet gewoon dat het door het stro komt....
verder heeft mijn leraar gezegt (voedingsdeskundige) dat het egt niet gezond is een gras buik en zo veel stro eten
en de vorige stal kent mijn paard al langer en zegt dat ze ook niet op stro kan staan ...

Dan zou ik wel eens willen weten waarom een grasbuik niet gezond is? Die van mij hebben ook een lekker grasbuikje en (even afkloppen) hebben nog nooit koliek gehad o.i.d. in de 14 jaar dat ik ze heb.

Stro bestaat grotendeels uit vezels, en van vezels gaan de darmen aan het werk en die maken daar ronde mestballen van.

Als je paard tijdens het rijden zoveel moet mesten dan denk ik dat de oorzaak gedeeltelijk de volle buik maar ook echt wel stress is. In een stress-situatie lozen de darmen snel alles om 'leeg' te zijn (minder volle darmen betekent minder gewicht ->sneller kunnen rennen-> vluchten), en maken de darmen de mestballen niet mooi rond en krijgen ook de kans niet om het vocht eruit te halen.
En als je paard zoveel mest in een uur is de eerste mesthoop vergeleken met de laatste die eruit komt even groot?

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:55

mizzpoez schreef:
Citaat:

Dan zou ik wel eens willen weten waarom een grasbuik niet gezond is? Die van mij hebben ook een lekker grasbuikje en (even afkloppen) hebben nog nooit koliek gehad o.i.d. in de 14 jaar dat ik ze heb.

Stro bestaat grotendeels uit vezels, en van vezels gaan de darmen aan het werk en die maken daar ronde mestballen van.

Als je paard tijdens het rijden zoveel moet mesten dan denk ik dat de oorzaak gedeeltelijk de volle buik maar ook echt wel stress is. In een stress-situatie lozen de darmen snel alles om 'leeg' te zijn (minder volle darmen betekent minder gewicht ->sneller kunnen rennen-> vluchten), en maken de darmen de mestballen niet mooi rond en krijgen ook de kans niet om het vocht eruit te halen.
En als je paard zoveel mest in een uur is de eerste mesthoop vergeleken met de laatste die eruit komt even groot?

ja is even groot en ik weet egter zeker dat het geen stress is!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:02

Een paard krijgt van stro toch juist geen diarree?
Ik weet dat er vaak stro aangeraden wordt om ze wat meer te laten knabbelen zonder dat ze al te veel kilo's binnen krijgen.
Dat verklaart IMO de grasbuik en het diarreepoepen niet :=

Maar hoeveel kilo hooi krijgt je paard?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:08

Zou je niet eens na laten kijken waarom je paard diaree heeft, zoals siskeh al zegt krijgt je paard niet zomaar diaree van stro. Eerder als je bv kuil voor ipv hooi.
Ik ben ook wel benieuwd naar de KG hooi.
Je zegt dat je paard eerst op zaagsel stond, at ze dit niet? of had ze stalondeugden

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:43

IrisenUledi schreef:
eet een stal leeg in 3 dagen en in een stal krijgen ze 5 plakken stro verder krijgt ze veel hooi

Wel 5 plakken stro??? Van een kleine baal???

Ik gooide er altijd 2 balen in om mee te beginnen. Ik vind 5 plakjes stro eten in 3 dagen niet echt veel. Het zou mij niet eens opvallen....
Ik bezuinig nooit op de stalbedekking...paard moet warm en droog staan.....

En anders de natte plek wat langer laten liggen en daar je schone stro een beetje doorheen mengen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:54

Is het beestje niet gewoon de stal aan het leegeten , en aan de diarree omdat ze te weinig buiten komt en te weinig hooi krijgt ?

Een paard dat te weinig hooi krijgt gaat dan maar stro eten.
Van gewoon goed stro moet ze geen diarree krijgen , dat zal dan eerder door spanning komen (hoe weet je zo zeker dat ze geen stress heeft , hoe ziet de dag van je paard eruit ? Als het rijden het interessantste is dat ze de hele dag doet , kan dat best een vorm van spanning geven :) ).

Dat het beestje dan vooral tijdens het rijden veel mest zou ook goed verklaarbaar zijn door te weinig buiten lopen , de darmen gaan door beweging goed aan het werk :)

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:57

Wat is hier dan het probleem van, dit is echt wel normaal hoor.
IrisenUledi schreef:

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:00

Stro eten is trouwens ook helemaal niet zo erg al heel mensen hier roepen. Als je een paard hebt dat stro eet (en dat doen ze meestal niet voor niets, bv omdat ze vezels nodig hebben of niet grazen op een weide) en je zet het paard op zaagsel neem je de 'stro eet behoefte' niet weg. Alleen de mogelijkheid tot. Is dus symptoon bestrijding en lost het oorspronkelijke probleem niet op.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen hierop, sommige paarden kunnen er echt ziek van worden. Maar bij de meeste paarden niet het geval.