Domme schrikdraad vraag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Domme schrikdraad vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:15

Kun je schrikdraad ook recht zetten of moet het altijd rond sluiten.
Ik heb namelijk een stuk van de tuin waar permanent doorgang zou moeten zijn maar kan dat met 1 stroom circuit.
Vast een hele domme vraag hoor maar kan het niet zo gauw vinden.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:16

Is geen domme vraag hoor. Ik weet het namelijk ook niet :D. Misschien zijn daar weer aparte apparaten voor.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:18

Volgens mij kan het niet op een los stuk, want als je ergens stroom wil creeeren moet er een cirkel zijn.

Kun je het niet oplossen door een geisoleerde draad over/onder de doorgang te spannen? En zo dus de cirkel rond maken?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:23

Hoeft niet. Zolang het draad maar ergens verbonden is met de stroom mag je gewoon een aftakking maken.

(Het "rond" komen van het circuit gebeurt pas op het moment dat er verbinding wordt gemaakt met de aardepinnen via de aarde dus. Daarom kunnen vogels ed ook gewoon op het draad zitten zonder een schok te krijgen.)

Tip: check het even met je groundcheck meter.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:25

je kunt een cirkel maken door 2 draden te gebruiken, je begint in het begin bovenin, dan ga je naar het eind, daar maakt je het vast en ga je naar beneden, daar ook vast zetten en dan weer terug naar het begin, daar weer ook omhoog,,....zo heb je een cirkel :) snap je?? eigelijk dus 1 rij met paaltjes maar met dubbel draad :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:26

Inderdaad, het hoeft niet rond te lopen :) Als wij de poort opnen en dus de cirkel bij onze wei openen, dan staat er nog flink stroom op de draden := O:) :7 AU!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:27

Mosh schreef:
je kunt een cirkel maken door 2 draden te gebruiken, je begint in het begin bovenin, dan ga je naar het eind, daar maakt je het vast en ga je naar beneden, daar ook vast zetten en dan weer terug naar het begin, daar weer ook omhoog,,....zo heb je een cirkel :) snap je?? eigelijk dus 1 rij met paaltjes maar met dubbel draad :)

Dit is echt niet nodig, hoor!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:28

oh ja, duh. :)* :o?

PreHungaro

Re: Domme schrikdraad vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:33

Haha ik ben ook wel benieuwd. Onze cirkel is nu onderbroken en er staat duidelijk minder stroom op dan wanneer ik hem heb aangesloten. Ik heb wel een stroomklok met genoeg power!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:41

Heb je ergens draad of lint op de grond liggen misschien? Dan kan er wel stroom weglekken.

Ik heb op diverse plekken een "eenrichtings" aftakking gemaakt en volgens de stroommeter staat daar (net als op de rest van de weilanden) vol stroom op.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 07:49

een cirkel is niet nodig, die cirkel komt vanzelf wanneer je eraan komt en de cirkel is rond dmv de aarde.

Ik dacht het erst ook, maar is niet nodig

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:24

Ja hoor bij ons loopt de stroom ook bij de doorgang onder de grond door naar de andere kant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:22

Zolang een stuk schrikdraad maar op 1 of andere manier via geleidend materiaal aan een stroomapparaat bevestigd zit , staat er stroom op. Er hoeft maar 1 uiteinde op het stroomapparaat uit te komen. Het andere uiteinde is namelijk je aardpen in de grond , en zodra je het draad aanraakt gaat de stroom vanaf de draad , via jou naar de grond , naar de aardpen en dàt is de cirkel :j

Die loopt dus vanuit het apparaat de draad in , en komt weer terug het apparaat in via de aard-pen :)

Je kunt dus gerust allerlei dode uiteindes met schrikdraad maken , zolang het aan de andere kant maar uitkomt op het apparaat :j

Bij een doorgang moet je dus wel opletten dat beide kanten naast die doorgang , op 1 of andere manier met het schrikdraadapparaat verbonden zijn.

Heb je bvb. een stukje afrastering van boven af gezien in de vorm van een L , waar het ene uiteinde aan de stroom zit , dan staat de hele L onder stroom. Besluit je echter een doorgang te maken ergens halfverwege , dan staat op het achterste stuk van de L geen stroom meer zodra je de doorgang openmaakt.

TENZIJ je onder de doorgang door een grondkabeltje ingraaft , waardoor de stroom onder de grond doorgegeven wordt. Dan kun je boven de grond gewoon je doorgang open laten staan , en staat het restje van de L tòch in verbinding met de stroom.

Tja òf je moet dat restje van de L ergens anders weer in contact met de stroom kunnen brengen.

Overigens zijn er verschillende manieren om schrikdraad te installeren.

Zo dat het een rondje maakt van schrikdraad via dier / mens -> grond -> aardpen terug naar het stroomapparaat , doen wij in Nederland het meeste volgens mij.

Dit omdat in Nederland de grond toch wel vochtig genoeg blijft om de stroom goed naar de aardpen te geleiden.

Zit je ergens waar het veel droger is , dan zal de grond niet zo goed de stroom terug naar de aardpen & het apparaat kunnen geleiden.

Volgens mij kiezen mensen er dan wel voor om de stroom rond te laten lopen , maar dat is dus weer een wat andere aanpak.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:53

Duidelijke uitleg, bedankt +:)+