Vierkante bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Vierkante bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:35

Iemand die ervaring heeft met een vierkante bak (ipv rechthoekig)?

Is dit vervelend om in te rijden of kan het prima?
En wat zijn dan de minimale afmetingen? Kan bijv. een bak van 22x26 meter?

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:38

Ik heb vroeger wel eens in een vierkante bak gereden met een verzorgpony. Ik rij persoonlijk liever in een rechthoekige bak. In een vierkante is het moeilijker om bep. oefeningen die je gewend bent van in een normale bak te doen, ook te doen. Dan bedoel ik slangenvoltes en gebroken lijnen etc ... Indien je geen proefje moet oefenen ofzo, kan het wel. Ik reed er veel voltes in etc ;)
Van afmetingen ken ik niet echt veel, daar kan ik je niet mee helpen...

Mareeq

Re: Vierkante bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:40

bij mij op stal hebben ze een vierkante bak..
ik vind het heel erg fijn rijden.. :)
maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.. ;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:44

Mareeq schreef:
bij mij op stal hebben ze een vierkante bak..
ik vind het heel erg fijn rijden.. :)
maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.. ;)

En wat zijn de afmetingen van die bak?

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:45

volgens mij 30 bij 30 meter..
maar daar ben ik niet zeker van...;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:45

k was jonge paarden gaan zadelmak maken bij iemand in buurt
en die had vierkante binnenbak. en ik vind dat trouwens handig voor die jonge paarden zadelmak te maken. ze kunnen dan niet weg rennen. bak is 30 op 30 m

voor gewone paarden heb ik liever toch rechthoek. voor figuren, springen enz.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:24

Ik heb geen jong paard, het is wel echt om in te rijden en te longeren. 's Zomers is er eventueel de optie om op land te rijden, dus dan is er ruimte zat.
Bak wordt dan iets van 22 x 26 meter.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:26

dat is wel vrij klein: in essentie ben je continu op de "volte" aan het rijden. Dat is ook best zwaar voor je paard. Als longeer/loswerkbak is het ideaal. Met rijden niet zo.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:32

persoonlijk vind ik dit geen maat, het gevaar is dan dat je alleen maar rondjes rijd en niet meer rechtuit. (afmeting is een grote grote volte). Even rechtstellen is er amper bij.

Bij ons op stal hebben we jarenlang een 36x32 bak gehad, ook niet ideaal maar je had wel rechte lijnen (maar weer scheve hoeken want de bak had geen 90 graden hoek), voor het oefenen van de proef was het wel lastig, want in het "echt" liepen de lijnen toch anders.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:36

Het kan natuurlijk wel...Maar erg fijn lijkt het me niet. :s
Je moet wel opletten dat je niet constant voltes gaat rijden. En dus vervolgens nooit echt recht naar voren loopt.
(Natuurlijk heb je die kans ook in een rechthoekige bak, alleen in een vierkante sluipt het er eerder in. Nou ja, bij mij tenminste. En zeker bij jongere dieren of dieren met 'moeite')

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:33

Het kan wel, maar het is echt niet fijn.
Is de ruimte er niet om een langere bak te maken?
Waar mijn paard staat is ook een ''kleine'' bak.
Ideaal om ze los te laten, te longeren of even voor jezelf te trainen.
Maar voor een echt goede training of het oefenen voor wedstijden is het echt te klein.

Hoe ver weg is de weide? Anders kun je ervoor kiezen daar een stuk weg te nemen en daar een bak te maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:54

Is er in de buurt niet een bak die je zou kunnen gebruiken? Van een manege, club, pensionstal, of zelfs prive, waar je kunt vragen?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:58

Het ligt er een beetje aan hoe groot die bak is. Persoonlijk heb ik liever een langwerpige. En bij de afmetingen die TS noemt lijkt het me niet echt fijn. Je zit dan eigenlijk constant op een grote volte en hebt niet echt ruimte om je paard goed recht te stellen.

Het ligt er een beetje aan. Als je geen andere opties hebt, dan zou je voor deze bak kunnen gaan. Maar ideaal is het zeker niet..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:15

[TAO] > [VSW]

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:48

Ik heb 2 x op een pensionstal gestaan en de eerste had een bak van 40 x 40 en de 2de een van 30 x 30,.. was goed te doen hoor, kwestie van wennen denk ik.
En al die figuren kon je gewoon doen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:51

Ach wij hebben ook een kleine bak. 25 x25 ofzoiets...
Rijden lukt echt wel hoor.. ze worden juist heel wendbaar... alles wat je in de kleine bak lukt, is in de wedstrijdbak een stuk makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:54

22 x 26 is echt klein hoor. Daar kun je alleen voltes in rijden en dat is niet echt goed voor je paard.

Kun je niet bij iemand in de buurt trainen? of op een veld in de buurt? daar heb je veel meer aan dan aan zo'n frut bakje

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:57

Is echt niet fijn. Wij hadden eerder een bakje bij huis van 25 bij 25 ongeveer. Leuk om te longeren, maar echt rijden is niet fijn. Ik ging bijna altijd met de trailer naar een andere bak.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:10

MLoeser schreef:
dat is wel vrij klein: in essentie ben je continu op de "volte" aan het rijden. Dat is ook best zwaar voor je paard. Als longeer/loswerkbak is het ideaal. Met rijden niet zo.

Dan kan je hem net zo goed gelijk rond maken!! Wij hebben een ronde bak van 19 meter doorsnee....

Nadeel is alleen dat je altijd rond moet rijden als je er in gaat rijden!!!je kan alleen met een oversteek rechtrijden!!
Daarom ga ik voor het rijden naar een andere bak, ik kan gewoon geen grotere bak kwijt in onze tuin....

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:57

hm denk niet dat ik het ook inderdaad fijn vind rijden. Ook puur omdat je het gewend bent.. maar ook ivm figuren rijdnn

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:00

pearlie schreef:
Ik heb geen jong paard, het is wel echt om in te rijden en te longeren. 's Zomers is er eventueel de optie om op land te rijden, dus dan is er ruimte zat.
Bak wordt dan iets van 22 x 26 meter.

Die van mij is 20 bij 30 meter en rijdt prima. maar goed ik rijd geen wedstrijden. Maar als ik had kunnen kiezen is het lekkerder als je een wat langere kant hebt om te galoperen. Maar ik had geen keus. beter een kleine bak dan geen bak.

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:02

daar heb je gelijk in

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:08

Maar beter een kleine bak waar je wat in kunt doen zonder gelijk op pad te moeten dan GEEN bak!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:49

Lijkt me vrij klein. Voor een keertje niet zo erg maar lijkt me niet prettig om daar 5x per week in te rijden. Maar wat eerder gezegt is beter een wat kleine bak dan geen bak.
Dus ja maar net wat je wil.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:09

Onze buitenbak is 18x27. Tja tis gewoon niet anders, maar we redden ons prima en blijkbaar hebben de paarden er weinig hinder van, want beiden waren na anderhalf jaar wedstrijden (1 wedstrijd per maand) al M1 start gerechtigd, dus ook als je traint tbv wedstrijden goed te doen dus. Ik had vroeger thuis een stukje wei van 15 x 15, sprong toch Z met mijn paard en nog verdienstelijk ook ;) Waar een wil is, is een weg. Als je de ruimte hebt, idd zou ik 'm ook groter maken, maar nogmaals zo redt je het ook wel hoor.