Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
IggyPop schreef:Er is me een paar dagen terug een weiland aangeboden, gewoon helemaal voor mijzelf. Maar nu heb ik altijd op een pension gestaan en heb dus geen idee van het werk en geld wat er in een weiland gaat zitten.
Ik ben dus een beetje op zoek naar algemene info, kosten en tips.
Zoals het er nu allemaal uit ziet zou er een mini shet op komen te staan, veulen of volwassen is nog niet bekend.
Hier alvast wat dingen waar ik graag iets meer over zou willen weten:
Licht: licht is fijn in de winter maar er is geen stroom en batterijen zijn best duur hoe doen jullie dat?
Water: er is een sloot maar is dit wel goed voor een paard en zo niet wat dan?
Maatje: hoe moeilijk is het om 1 of meerdere paardjes te vinden om er bij te staan?
Stal: uitlooptstal of stal die gewoon dicht kan?
Mest: waar laat ik alle mest?
Gras: blijft het gras gewoon goed of moet ik dit ieder jaar openieuw in laten zaaien?
Omheining: wat zijn hier de kosten van? bijvoorbeeld stroomdraad heb je een klok voor nodig voor de stroom maar hoe duur is dit?
Hooi en stro: wat zijn de kosten hier voor in de omgeving van breda.
Ik kan zo snel even niets meer bedenken, maar mocht je nog dingen hebben waar ik nog niet aan gedacht heb met de nodige info er bij dan is dit van harte welkom!
IggyPop schreef:Hier alvast wat dingen waar ik graag iets meer over zou willen weten:
Licht: licht is fijn in de winter maar er is geen stroom en batterijen zijn best duur hoe doen jullie dat?
zonnepaneel + accu (eventueel thuis bijladen), koplampen van je auto, hoofdlamp. Kijk wat je hebt en informeer anders bv bij Conrad.nl
Water: er is een sloot maar is dit wel goed voor een paard en zo niet wat dan?
GGD kan water voor je testen. Anders toestemming vragen voor het slaan van een veeput. Dan even rondvragen in de buurt naar boer of loonwerker die dat voor kleine vergoeding en krat bier kan doen. Officieël kost je klap geld.
Maatje: hoe moeilijk is het om 1 of meerdere paardjes te vinden om er bij te staan?
Hangt van je omgeving af. Maak wel goede afspraken en onthou ook dat je dan altijd afhankelijk bent van gedrag/nakomen afspraken, etc. van die persoon. Kan super goed gaan en een vervelend fout. Bedenk dus goed of je wel een "pensionklant" wil.
Stal: uitlooptstal of stal die gewoon dicht kan?
Wat je aan bebouwing, bestrating, begroeiing (heggen/bomen/struiken), paddock/bak/zandplaat, ruwvoeropslag (ook open lucht), mest/compost bult mag op je wei EN of er uberhaupt paarden op mogen! moet je bij de gemeente navragen. Er is wel wat mogelijk bij genoeg begroeiing + camoeflagenetten, etc. maar 1 klikkende jaloerse buur en je mag alles verwijderen.
Mest: waar laat ik alle mest?
Bij genoeg land composteren, bemonsteren, mineralen en kalk aanvullen en gebruiken. Anders proberen of je het bij buren bv op het maisland kwijt kan, eventueel tegen kleine vergoeding kan droppen bij pensionstal/manege in de buurt, anders zit je vast aan mestboer en die zijn vaak duurder.
Gras: blijft het gras gewoon goed of moet ik dit ieder jaar openieuw in laten zaaien?
Gras moet tijd en voedsel (mest/compost) hebben om te groeien, dus weide verdelen, zodat er stukken kunnen rusten. Maak 1 deel tot winter/dieet/slecht weer "paddock", zodat je ook alle wei kan laten rusten als de weersomtandigheden zo zijn dat de paarden alles stuk zouden trappen. Een aaneengesloten grasmat scheelt nl heel veel onkruid. Op een klein oppervlak is uitmesten ook een must, zowel tegen de wormen, als om het mestgras (eten de paarden niet) te beperken, nl hoe meer "mestgras" hoe sneller de rest van je wei overbegraasd raakt doordat de paarden op een kleiner deel van de wei blijven grazen.
Verder is een bodemonderzoek aan te raden ivm bemestingsadvies, geef wel aan dat het voor paarden is! En met sobere dieren als shetten is kunstmest zeker funest. Bodemonderzoek kan via welkoop (zag ik laatst) of bedrijf BLGG
Omheining: wat zijn hier de kosten van? bijvoorbeeld stroomdraad heb je een klok voor nodig voor de stroom maar hoe duur is dit?
Hangt van je aantal meters X aantal draden en begroeiing af. Vraag even in de winkel wat het advies is bij jouw afstanden. Je kan gedeeltelijk werken met prikpaaltjes, maar je buitenomheining moet absoluut sterk zijn. Als je binnen die omheining stukken afzet ivm dosering gras en rust voor het land moeten je hoekpalen zeker flink stevig zijn en dus de grond in (vuistregel is simpel 1/3 onder de grond 2/3 erboven), rest kan (gedeeltelijk) met prikpaaltjes, door de stevige hoekpalen kan je nl je draad goed opspannen.
Hooi en stro: wat zijn de kosten hier voor in de omgeving van breda.
Kijk op marktplaats en je lokale fourage(groot)handel, meer in het landelijk gebied soms ook het advertentiebord in de supermarkt. Hooiprijzen hier varieren van 2 euro (boer) tot 4 euro (lokale voerhandel). Stro geen flauw idee, bodembedekking in schuilstal is uitproberen, rubber matten kunnen optie zijn, evenals niks of bv zand. gebruik hiervoor even de zoekfunctie.
Ik kan zo snel even niets meer bedenken, maar mocht je nog dingen hebben waar ik nog niet aan gedacht heb met de nodige info er bij dan is dit van harte welkom!
Als je het nodig hebt voor de financien is het niet anders, wij hebben gekozen voor zelf 3 pony's.
je kan er altijd een deurtje in maken, maar open is altijd veiliger en kunnen ze qua temperatuur makkelijk hebben.