Grootte Merriebox

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Grootte Merriebox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:32

Beste Bokkers,

Gewoon een simpele vraag; :o

Wat is de afmeting van jullie merriebox, als je die al hebt?
Ik weet even niet hoe of wat. :\

De standaard afmeting die men het liefste ziet is 4x4, maar de stallenbouwer vertelde dat dat dan weer te klein is.

Help? :?

Seven

Re: Grootte Merriebox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:36

bedoel je een box voor een drachtige merrie? De standaard maten zijn vaak 3 x4 of 4x4. Voor een merrie die drachtig is heb ik graag minimaal de grote van 1.5 stal of meer. Dus 4 x 6 of meer.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:39

vagolijntje schreef:
bedoel je een box voor een drachtige merrie? De standaard maten zijn vaak 3 x4 of 4x4. Voor een merrie die drachtig is heb ik graag minimaal de grote van 1.5 stal of meer. Dus 4 x 6 of meer.

Een drachtige merrie ja, uiteindelijk dus met veulen. :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:42

4x4 is idd standaardmaat, ik zie liever een 4x5 of groter!
maar 4x4 kan opzich wel!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:49

4 x4 vind ik dus zelf te klein voor een merrie met veulen als de merrie even rust wil of wil liggen moet het veulen ook ruimte genoeg overhouden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:55

vagolijntje schreef:
4 x4 vind ik dus zelf te klein voor een merrie met veulen als de merrie even rust wil of wil liggen moet het veulen ook ruimte genoeg overhouden.

4x4 vind ik voor een standaard box lekker ruim voor een paard. Alleen inderdaad misschien toch te klein voor een merrie met veulen.
Ik heb genoeg ervaring met paarden, maar mijn ruimtelijk inzicht schiet nogal eens te kort... :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:56

Mijn opa maakt van 2 stallen 1.
Dus 3x6.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:59

Brainless schreef:
Dus 3x6.

Daar had de stallenbouwer het inderdaad ook over.... is misschien ook een optie.
dan wordt het dus 4 x 8

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:54

in zo'n grote box wil ik ook wel wonen, haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:37

KirstenG schreef:
Brainless schreef:
Dus 3x6.

Daar had de stallenbouwer het inderdaad ook over.... is misschien ook een optie.
dan wordt het dus 4 x 8

Makkelijke optie ook, zeker als het het zo maakt dat je er een scheidingswand in kan plaatsen als je het veulen bv wil spenen, of als je de box niet nodig hebt voor drachtige merrie/merrie + veulen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:39

Dat je van twee stallen een kunt maken is idd ideaal, zeker als je het ook weer kunt omdraaien, dus van een stal weer twee maken. Scheelt je ruimte en geeft je veel meer mogelijkheden :j

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:20

Ruimte zeker belangrijk. Die van mij is meer van 4x4m, dacht iets van 4,25 bij 4,25m. Het hangt natuurlijk ook af van de maat van het paard.
Toch zijn er meer dingen belangrijk. Is er voldoende licht aanwezig, veulens komen toch meestal 's nachts en mocht het niet goed gaan dan is het wel fijn als je het goed kan zien.
Is het een rustige plek.
Geen tocht.
Ik heb ook geen voerbak in deze stal, maar gewoon een losse die je met voeren ophangt.
Je zal net zien dat ze half onder de voerbak gaat liggen, als het zo ver is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:41

Het hangt af van het type paard, en het schort vaak aan ruimtelijk inzicht van mensen. Zo is onze huiskamer errug groot, 5x6. Daarin vind je: een 3-zits, een 2-zits, 2 ruime 1-zits, een schouw, wandkast/tv-meubel, wandkast/vitrine+boekenkast, tafel, tafeltje en aan 3 zijden ramen. Genoeg ruimte over om te kunnen dansen.
Mijn slaapkamer is 3x3, daarin vind je een ruime 2-pers. bed, grote 4-deurs kledingkast, losse kast, vaste kast, wasbak en een stoel, en ik heb nog ruimte ook om me om te kleden en een stapel wasgoed te verzamelen (genoeg voor 3 volle wasbeurten, dan is mijn kleding op en moet ik wassen), mijn andere kamer is ook 3x3, daarin vind je een 2-zits, 2 kuipstoelen, tv-meubel, 3-deurs dressoir, computermeubel (zo'n bredere), vaste kast, boekenkast, vitrine, 2 tafels, ook hier hou ik beweegruimte over.

Tja, wij hebben arabieren, die zijn wat kleiner en compacter, in een 4x5 kunnen 2 jaarlingen ruim rondgalloperen ;) We hebben nu nog 2 grote 2-jarige hengsten bij elkaar in een 3x4 (willen niet uit elkaar), die kunnen nog beide stoeien én saampjes tegelijk uitgebreid en uitgestrekt gaan liggen. Veulens tot 9 of 10 mnd oud bij de merrie in een 3,5x4 gaat hier makkelijk, kunnen ze beide nog uitgebreid liggen ook en de merrie's kunnen prima om de veulens heenlopen door de box.

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:48

Mijn merrie heeft inderdaad ook 2 stallen (3x6m) in 1 en nu staan daar onze 2 veulentjes samen in en straks kunnen die weer dag en nacht in de wei en dan gaat onze drachtige merrie er weer in!
Tevens hebben we ook een merriebox die is 4x3m bevalt ook prima.
Maar volgens mij maakt de grootte nog niet zo heel veel uit want bij hoeveel hengstenboeren zie je wel niet in een 'gewone' box staan... En daarna gaan ze meestal toch dag en nacht buiten. Veel beter voor ze!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:27

Een wand er tussen uit halen is het meest simpele mits de konstruktie dat toelaat.
Verder is de grootte van het paard natuurlijk van belang.
Mijn E-pony stond in een tent van 3,6x4 en samen hadden ze genoeg ruimte om te liggen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:48

De maten verschillen dus behoorlijk. Ik heb net een boekje binnengehad van Van Donzel stallenbouw. Die hebben ook zo'n systeem waar je er 2 boxen van kan maken. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het voor onze paardjes ook wel fijn zou vinden als ze een iets ruimere box hebben. Dus ja als er dan een wand tussenuit gaat, heeft ze echt een gigantische stal :D