Even een vraagje, kreeg net de prijs voor het aanleggen van een paddock met drainage zand 30 cm van 8x21meter met 1 drainagebuis. En daarvoor stelconplaten van 8x4 meter. De prijs was vrij hoog vond ik 3500€ ex btw. Platen waren 60€ stuk x8 dus. Dus incl uitgraven en leggen van alles. Wat vinden jullie?
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-10 16:54
O ja hij had het over zoet en zout drainagezand, iemand wel eens van gehoord? Zou zou niet goed zijn voor de hoeven?
voor je hoeven maakt het niet uit, het gaat om de doorlatendheid van het zand, bij de drainagebuizen ligt ander zand dan wat daar bovenop komt. Ik denk dat ze met machine een dag bezig zijn met de uitgraven, drainage inspitten en op peil leggen en een dag met het invoeren van zand, zandbaan maken en platen leggen en dat zal hoogst waarschijnlijk gaan met een mobilekraan en komen ze met twee man. Waarschijnlijk zal het zand aan- en de oude bodem afgevoerd moeten worden ? Ik weet niet of hij er makkelijk bij kan, aan de weg of dat het lastiger is ? Vraag of hij het kan uitspecificeren dan weet je waar wat zit en waar eventueel nog wat ruimte is in het bedrag, succes !
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-10 17:50
Ze zijn momenteel bezig met sloten graven op ons land met een 18 ton kraan. Dus graven zou een halve dag zijn. Maar idd het leggen van de palten enzo zal ook wel zijn tijd kosten. Hij zou het nog specificeren. Ik denk er over geen extra drainage aan te laten brengen en de bak bol te laten graven, gaar het water er ook van af zou je zeggen. Oude bodem gaan we her bruiken dus alleen nieuwe brengen kost geld. Maar 17,50€ per kuub had ik zo in mijn hoofd zitten eigenlijk. Nou goed anders laten we hem alleen graven en doen we later de rest zelf. Lastig allemaal hoor, denk je leuk een stuk grond bij maar het kost handen vol geld en we hebben er alleen nog maar ellende van gehad. Hopen dat dat van de zomer anders is.
RonG
Geplaatst: 26-01-10 20:24
vergeet niet dat het water in het zand zakt , je kan de bak wel bol leggen maar uiteindelijk verzadigd de bak toch , zeker als de grond om de bak niet of slecht water doorlatend is . Altijd het draintje doen !
Een 18 tons kraan kost ook al snel € 60,- per uur mannetje erbij om de platen te leggen , materiaal : drain , platen en zand .
Zelf doen is inderdaad een optie , maar vergeet niet dat het zwaar werk is dat je waarschijnlijk snel zat bent !
Zout zand komt uit de noordzee , Zoet zand is ontzild ( ontzout ) zeezand of zand uit een zandput of IJselmeer . Vaak mag zout zand niet omdat het zout in het grondwater komt . Maar dat zou je na moeten vragen bij de gemeente of het waterschap.
Zelf werk ik op een graafmachine in de grond- weg en waterbouw
Chococo
Geplaatst: 26-01-10 20:39
Stelcon platen van €60,- vind ik niet duur. Heb een tijd gelden een pad laten aanleggen, die van mij waren absoluut duurder. Wat wel handig is (of dat vind ik tenminste), neem stelconplaten zonder ijzerenrand en gebezemde (ruw gemaakt). De gene die niet gebezemd zijn, worden heel snel glad.
Eirikur
Geplaatst: 26-01-10 20:50
€ 60,- voor de platen is een nette prijs, vooropgesteld dat het nieuwe zijn. Snel rekensommetje leert dat je ongeveer 60 m³ zand nodig hebt (50 voor de paddock, 6 voor onder de platen en 4 voor het aanvullen van de drains). "Gewoon" aanvulzand zit op ca. € 15,-/m³, dus ik wil best geloven dat drainzand nog iets duurder is. En daar komt dan nog een rol drain bij, weet ik zo ff niet wat dat kost, is ook afhankelijk van materiaalsoort en diameter. Dat betekent dat je aan aanschaf van de materialen dus op zo'n € 1.500,- zit en dan moet het werk nog gedaan worden.
Halve dag kraan x de €60,-/u van Ron = € 240,- voor het uitgraven. Grondwerker erbij voor de hoogtemaatvoering en het aanbrengen van de drain à 4 x € 40,- = € 160,- Zelfde voor het aanbrengen, vlakken en verdichten van het zandpakket zit je op nog een keer € 240 + € 160,- Paar uurtjes uitvoerder om de boel te regelen en aan te sturen zullen ze ook wel in de berekening meenemen, kom je in totaal dus op zo'n € 2.500,- voor je paddock, en dan liggen je platen nog niet.
Reken daar alles bij elkaar (uitgraven, zand aanbrengen, vlakken en verdichten, baan afwerken en platen leggen) nog eens een halve dag kraan met grondwerker voor, zit je op € 2.900,- aan kosten en dan heeft je aannemer/loonwerker nog niets verdiend. En in de gauwigheid ben ik vast nog wel wat vergeten.
Ik vind die € 3.500,- dus eigenlijk helemaal niet zo'n rare prijs. Toegegeven: het is een hoop geld voor een stukkie zand om ponnies in te laten schijten. Maar zelf doen kost je waarschijnlijk een veelvoud van de tijd en of het resultaat kwalitatief hetzelfde wordt kun je je afvragen als je geen ervaring met het uitvoeren van dit soort werkzaamheden hebt.
DubbelFun
Geplaatst: 27-01-10 11:30
RonG schreef:
Zoet zand is ontzild ( ontzout ) zeezand of zand uit een zandput of IJselmeer .
Het kan inderdaad ook rivierzand zijn . Er worden veel meer soorten zand gewonnen op verschillende plekken Overigens is rivierzand wel goed geschikt voor op een drain door de korrel structuur
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-10 15:13
Ga toch de bak op eigen houtje maken. Drainage buizen er in op 40 cm diep , daar over heen een laag drainagezand 30 cm. Alleen twijfel ik over een toplaag. Ik dacht zelf woudzand, de handelaar kent dat als roodzand maar vind dat dat te veel verkleefd op klei. Hij dacht zelf aan plaatzand dat heeft een MU van 180-220 iemand nog andere ideen. Of zou ik alleen drainagezand doen?
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-10 00:46
Nou maar goed dat de paddock nog niet geraven was. Waren aan het uit meten en hoe we het wilde zag er niet uit. Nu krijgt het dus een andere plaats en andere afmeting, vlak bij de sloot, dus makkelijk draineren en 20x10meter. Aansluitend een klein weitje waar ze altijd op mag, en de rest van de wei hou ik dan wsl voor een aantal uur per dag en bij heel nat weer dus niet. Ben me aan het verdiepen in grassoorten. Mag je gras wat je af doet met de maaier eigenlijk wel of niet aan je paard geven? Ik dacht van niet maar ik ken veel mensen die het wel; doen. Ik wil alle nieuwe grond met paardenmengsel inzaaien. Maar een deel is dus om met de zitmaaier af te doen. (moet me man en zoon ook een lolletje gunnen hé )
Alleen maar zand over je drainage heen gaat maar heel kort helpen! Het zand loopt n.l je buis in. Eerst een laag grind over de ingegraven buis, dan wegen doek en dan pas het zand.
joyce B
zitmaaier met voorop een speciale maaibalk wat het gras afknipt in plaats van vermaalt kan wel. Het gras moet schoon, lang en heel blijven om het te kunnen voeren.
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-10 13:51
Ik zit te twijfelen of ik ipv drainagezand op de drainagebuizen eerst nog schelpen of kiezel zou doen. Iemand nog tips of een idee wat het kost. Kwam tot nu toe alleen prijzen van rond de 100€ per kuub tegen
NatasjaM74
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-10 21:58
Nou hij is gegraven en gevuld hoor de paddock. 25 cm uit laten graven, 3 drainagebuizen er in van 40 naar 60cm diep. Dit gevuld met grof maaszand (heel grof) heel de bak gevuld met een laag van ongeveer 10cm grof maaszand daar over heen 15 cm ophoogzand wat niet te fijn is (vrij grijs zand ). Het is de bedoeling dat de 2 aan de oppervlate iets gaan vermengen. Ben benieuwd het is zo goed gedraineerd dat ik hoop dat het droog blijft, wordt vervolgt.
Zandkosten zijn we zo'n 1100€ kwijt, voor het graafwerk (grond is ook nog verder verzet) 500€. Wel handig om te weten wellicht