Wel of geen stro op rubberen staltegels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Wel of geen stro op rubberen staltegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:13

Sinds een maandje hebben we urinedoorlatende rubberen staltegels in onze stallen.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik hier mee om moet gaan. Over het resultaat ben ik nog niet helemaal tevreden namelijk.

Geconstateerde voordelen tot nu toe:
- het voelt warmer
- paard ligt zachter
- iets minder glad

Maar daar staat dus tegenover dat de urine niet zo snel wegzakt door de tegels als ik zou willen.
Gevolg is dat onze paarden in hun eigen plas gaan liggen en hele vieze natte plakkaten aan hun achterbenen en buik hebben, die bijna niet schoon te krijgen zijn (en stinken).

Aangezien de paarden een vrije uitloop hebben 24/7 sleepten ze altijd al een deel van 't stro mee naar buiten. Door het gebruik van rubberen tegels ipv stro, hoopte ik hier van af te zijn en ook nog eens stro uit te sparen (en dus op de lange termijn het geld van de matten terug te verdienen). Maar nu ben ik dus weer stro in de stallen aan het gooien, omdat met die vrieskou een paar weken geleden het ook niet warmer is voor de paarden om met natte plekken rond te wandelen.
Het stro lopen ze nu nog erger naar buiten dan voorheen, aangezien de drempel voor de staldeuren weg is, doordat de vloer 5 cm hoger ligt door de matten.
Dus strooi ik weer niet te veel, maar dan liggen ze toch weer in het nat. Dillema dillema...

Nu zitten we dus weer te denken om nog een extra rand op de huidige rand te lassen en dan toch maar weer stro in de stallen te gooien.

Ik kan trouwens niet zeggen dat ik minder stro-afval heb door de rubberen matten.
Aangezien het niet snel genoeg wegzakt, blijft het toch aan het stro plakken.

8nnemiek

Re: Wel of geen stro op rubberen staltegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:25

Kun je de matten niet een beetje schuin laten aflopen naar een gootje, zodat de urine sneller wegloopt? Zo doen wij dat iig.
Waar voer je het hooi? Als je dat buiten voert dan staan ze ook vaker buiten en plassen dus ook vaker buiten lijkt me?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:36

Ik heb bij 1 boks ook rubbermatten, daar heb ik wel vlas over. Ik vind de urine ook niet snel weg trekken. Daar bij moet ik 2x per jaar de tegels weg halen en de onderkant schoon maken. De urine kan bij ons nergens heen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:43

De betonnen vloer waar de matten op liggen, loopt al wat schuin. de matten dus ook. Maar niet zo schuin dat het van de matten afloopt, dan moet ik het ook wel heel schuin gaan leggen.
Maar goed dat is ook geen optie, want de goot komt voor aan de stallen uit, ze plassen achterin. Dan loopt de plas dus van achteren helemaal naar voren en dat wil ik niet. Dat was het probleem namelijk al, dat de hele stal nat was van achter naar voren. Vandaar dat ik urine doorlatende tegels wilde. Dan was de plas op de plek weg en liep het onder de matten naar voren naar de goot. Dat doet het nu dus ook, maar ik heb laatst getimed :P , toen een van de paarden net ging plassen. Het was een plasje van niks, nog geen 3/4 liter schat ik. Ze stopte namelijk toen ik ging staan kijken :D . Een kwartier later lag er nog een laagje plas. Je zag wel dat het begon weg te zakken hier en daar, maar het duurde gewoonweg heel lang.

Ik voer merendeels buiten/voor de stallen het hooi.
Maar de dames gebruiken de stal echt als toilet. Onder het eten lopen ze gewoon naar binnen om even te poepen of plassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:04

ik zou een toilethoek maken met strooisel wat goed vocht opneemt, zoals bijvoorbeeld zaagsel, vlas, strokorrels of evt. hennepstrooisel. Dan plassen ze waarschijnlijk in die hoek en wordt het vocht opgenomen door dat strooisel. Mest van die materialen neemt ook minder ruimte in dan stromest en kan meer opnemen.

Dan de rest van de rubbermatte gewoon kaal laten. Dan is dat voor hun minder aantrekkelijk om te plassen en blijft het schoner en droger. Als de matten zacht genoeg zijn gaan de paarden daar waarschijnlijk ook wel op liggen en anders doen ze dat alsnog op het toilet en kun je dat gewoon netjes bijhouden.

Wij doen dat hier in de inloopstal, al heb ik dunnere en niet- vochtdoorlatende matten. Ze liggen bij mij eigenlijk nooit op die kale matten omdat dat niet zo zacht is (maar 1cm dik).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:35

Ik heb dus idd eens de test gedaan om te kijken hoe snel water door doorlatende rubber matten weg zakt.
Deze matten lagen vrij van de grond (die met noppen) en ik heb er 5 liter water op gegooid. Wat voor een plas nog niet eens veel is. Het duurde iig 15 minuten waar al het water was weggetrokken.
Mij viel dat ook vies tegen.
De matten waren toen nog schoon/nieuw, maar wel afgeboend wat ze aanraden voor een betere doorlaatbaarheid.

Als je dus gebruikt maakt van stalbedding is het logisch dat de meeste nattigheid binnen die 15 minuten in die bedding is getrokken, logisch dus ook dat je nog steeds een hoop afval hebt.

Ik heb nu in de loopstal in één hoek waar ze veel plassen wat bedding liggen en de rest niet. Natuurlijk lopen ze dit wel wat door de stal heen. Ik heb er zelfs al aan lopen denken om er een soort van zachte ophoging rond te maken (soort van schopstok maar dan zacht zodat je geen ongelukken krijgt).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:31

ik zou inderdaad ook achter in dan wat zaagsel oid neerleggen zodat ze echt daarop plassen en dan de rest kaal laten. als die matten echt warm en zacht genoeg zijn gaan ze daar opliggen. maar dan blijft dat droog omdat het zaaglsel het vocht opneemt wat niet weg loopt.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:50

Misschien idd vlas oid. Dat neemt ook niet zo snel me enaar buiten. Nadeel, urine gata niet snel door vlas en neemt eerder op dan stro

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:51

Hee

mij lijken rubberen veel fijner
wij hebben stenen maar die zijn zo glad
zijn rubberen fijn ?

xx :+

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:54

op welke manege liggen die maten al of bij welke stallen?
bij ons nog niks best wels tom ze lijken mij veel beter

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:55

ohh ja ik wou nog ff zegge dat je nooit stene tegels moet nemen ze lopen bij scheef en nu ligt alle urine op plekken waar het niet moet

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:25

Ik heb als bijkomend "probleem" dat ik zelf niks op mijn weitjes kwijt kan van mest. Daarvoor heb ik te weinig wei.
Ik kan het dus bij de boer brengen (gratis), waar ik ook het stro koop.
Maar die wil zowieso geen mest op basis van zaagsel. Hoe hij over vlas denkt weet ik niet.
Maar ik weet niet of ik het kan maken om stropellets te kopen en die mest vervolgens bij hem te "dumpen".

Maar goed, zou ik stropellets in de stal gooien, dan zou dat dus maar een klein beetje moeten zijn, achter in de stal bij de plasplek?
Maar dat stro wordt dan toch net zo goed nat? En als je maar een dun laagje strooit, dan ligt het paard dus op natte stropellets ipv op natte rubberen tegels?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:29

hoe groot is die stal dan? want ze plassen achterin zeg je daus als je alleen daar wat neerlegd dan kunnen ze toch voorin liggen? of liggen ze ook achterin?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:38

Ik heb 2 stallen van ca. 3 x 3 m, als ze daarin gaan liggen is de stal wel vol :D .
Er valt niet veel te kiezen om voor of achterin te liggen.
Als ze in het midden gaan liggen, dan liggen ze met name met hun achterbenen in de plas.

Ze hebben zowieso niet echt een vaste plasplek en....er eentje maken heeft geen zin, want ik heb gewoonweg eigewijze paarden.
Die zitten er niet mee om op de harde beton te plassen. Die kunnen zo voorzichtig plassen dat het niet eens echt spettert :P

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:51

Welke staltegels heb jij dan in de stal liggen?
Ik zit er ook naar te kijken maar als het niet zo snel weg loopt kan ik er net zo goed gewone matten in leggen.

De staltegels zijn te krijgen in verschillende diktes en alleen de dikste is voor gebruik in stal vandaar mijn vraag ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:06

Isabonny schreef:
Ik heb als bijkomend "probleem" dat ik zelf niks op mijn weitjes kwijt kan van mest. Daarvoor heb ik te weinig wei.
Ik kan het dus bij de boer brengen (gratis), waar ik ook het stro koop.
Maar die wil zowieso geen mest op basis van zaagsel. Hoe hij over vlas denkt weet ik niet.
Maar ik weet niet of ik het kan maken om stropellets te kopen en die mest vervolgens bij hem te "dumpen".

Maar goed, zou ik stropellets in de stal gooien, dan zou dat dus maar een klein beetje moeten zijn, achter in de stal bij de plasplek?
Maar dat stro wordt dan toch net zo goed nat? En als je maar een dun laagje strooit, dan ligt het paard dus op natte stropellets ipv op natte rubberen tegels?

Weet je wat je wel kunt gebruiken wat je gewoon bij de boer kan blijven brengen, is gehakseld koolzaadstro. Dit is stro(koolzaadstro) wat gehakseld is, door het hakselen lijkt het op hemperade maar doordat het gewoon stro is kan je het gewoon afvoeren. als je zelf een boer met een hakselaar kent, kun je natuurlijk ook gewoon stro laten hakselen.

Ik zou er dan dus ook voor kiezen om zomaar een dun laagje gehakseld stro op de tegels te strooien, dan wordt i.i.g. de ergste nattigheid opgenomen en blijven de paarden droog.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:13

Ik vind die matten echt vies, mijn vz pony heeft er 1,5 jaar opgestaan bij een stalling, heel de deken zat onder de pis en stonk verschrikkeltijk! 1x was die deken drijfnat en het duurde zeker een week voordat die deken droog was...
Ik stond zelf ook heel erg als ik er geweest was. We gooide wat zaagsel en stro door de stal, maar dat hielp maar een beetje.

Er zitten natuurlijk ook voordelen aan die matten, die heb je zelf ookal opgenoemd ;)

Nu staat we op een andere stalling ( wel een andere reden hoor :P ) nu staat ze gewoon op vlas, en ik stink niet meer, zij stinkt niet meer, deken plakt niet meer, is niet meer nat of iets.

Ik zou als ik jou was gewoon die matten goed schuin laten lopen, en een goeie afvoer doen, goed de matten een paar keer per jaar met de hoge druk spuit bespuiten, en met vlas & zaagsel gaan werken en wat stro in de plas hoeken/delen waar ze vaak plassen of waar het juist niet goed doorloopt.