Bodembedekking schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Bodembedekking schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:44

Hoi bokkers,

Mijn paard en pony staan samen in een ruime paddock (24/7) met schuilstal. In de schuilstal leg ik altijd het hooi, en nu met die kou, vind ik het wel fijn als ze ergens 'warm' en droog kunnen liggen. Stalletje heeft echter kiertjes aan de onderkant (anders zou het hout in de modder staan en wegrotten, waren we bang voor), dus vlas is bijvoorbeeld ideaal, maar zal wegwaaien, denk ik.

Stro wordt helemaal opgegeten en wat niet opgegeten wordt, wordt ondergeplast (en water/sneeuw lopen ze naar binnen daaroverheen) waardoor het één vieze sopbende wordt. :\

Ik weet niet zo goed wat ik nou het beste in de schuilstal kan leggen, iets wat niet met een klein zuchtje wind weg waait, niet lekker is om te eten (haha) en flink wat water kan hebben zonder verzadigd te raken. :)

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!

lindalieneke

Re: Bodembedekking schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:46

Ik denk niet dat je daar echt wat in kan leggen wat droog blijft, aanzien je er constant tocht in hebt, en dan kan er ook water inregenen toch??

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:52

Ik zou zelf kiezen voor rubber matten , vocht doorlatend.
Dan hebben ze een geisoleerde laag onder zich die niet nat is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:53

Ik heb gewoon rubberen matten liggen. Beetje aflopend zodat de plas wegloopt, maar eigenlijk plassen ze er nooit in. Hij is dus altijd schoon (op een hoopje mest in het hoekje na) en altijd droog en zacht. Ideaal :)

Als je echt iets wil hebben wat niet wegwaait dan zou ik strokorrels nemen, die zijn te zwaar om weg te waaien en nemen flink vocht op waarna ze uit elkaar vallen.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:54

Kan je niet tijdelijke planken tegen de kieren onderaan leggen? Dan waait het ook niet weg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:24

Ik heb buitenstallen met rubber tegels. Daar heb ik vlas op liggen. Kun je de kieren niet dichten?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:28

capopjekop: Nee hoor, drie zijdes gesloten en de voorkant is ook voor de helft dicht. :) Maar hij is iets in de lucht gebouwd, om het even zo te zeggen. Het is gemaakt van houten platen en omdat we bang waren dat die zouden gaan rotten als we ze direct aan de grond zouden plaatsen (dan kan al het vocht er in trekken), hebben we ongeveer 5 cm aan de onderzijdes overgelaten. :)

Maar ik ga dan even kijken naar die rubberen tegels! Bedankt allemaal!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:30

O hij staat dan rechtstreeks op de bodem dus. Wij hebben toen eerst een stuk uitgegraven en daar betonblokken ingezet. Daar staat de stal op. Vlas is wel super fijn, maar licht in het begin. Het duurt toch wel even tot de bodem goed is. Dan waait hij niet meer weg, want dan is het een solide massa geworden. Zou je zolang er iets voor kunnen hangen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:35

Hihi, dat zou inderdaad een veel betere oplossing zijn, beton als ondergrond, maar het moest eigenlijk 'even snel' gebouwd worden en is dus wel stevig, maar niet enorm praktisch. :D Vlas lijkt me wel fijn, maar denk dat ik dan ga voor rubberen tegels en daarop dan vlas. Misschien nog een extra laag aarde/zand onder de tegels, zodat alles zo hoog ligt, dat er geen wind meer door naar binnen kan. Is wel zo fijn, als ze er willen liggen. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:55

Niet onze hele vloer is van beton. Alleen onder de wanden :) Maar rubber tegels zijn echt heel fijn. Voorheen was het heel vervelend om uit te mesten, zand wordt donker door de urine en dat schep je er toch mee uit. Rubber tegels mest echt veel fijner uit, dus ik ben er echt heel blij mee. We hebben ze ook goedkoop kunnen krijgen, dus dat was helemaal mooi. Wel een aanrader :)