Zaagsel mengen met vlas ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Zaagsel mengen met vlas ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:32

Hallo Bokkers,

Ik wil mijn paard overzetten naar vlas!
Ze staat momenteel op zaagsel! Bevalt me 'redelijk' het wordt TE snel vies maar ze eet er niet van!
(tegenstrijd dus)
Nu dacht ik daarom aan vlas, zoveel positieve berichten van gelezen maar ook minpunten!
I.v.m het eten ervan!
Voordat ze op zaagsel stond heeft ze zeer heftige koliek gehad van stro! Der hele box was de volgende dag leeg!
(krijgt genoeg hooi)

Nu mijn vraag : ( om haar te wennen aan vlas ??)
Zaagsel mengen met vlas ?
/of een beetje vlas in haar voerbak doen (desnoods gemengd met 'vies' zaagsel)
Zodat ik ken zien of ze het 'eet' ?

Sorry, Ik ben echt te bang voor nog meer koliek aanvallen!
Ik hoop dat jullie meer raad of een bevestiging geven!

M.v.g

Priscilla_90

Re: Zaagsel mengen met vlas ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:37

ik zal gewoon je stal leeg halen
en vlas erin doien

anders verpest je het vlas ermee en het zaagsel
vlas moet je als het ware op potten

dat eten leren ze heeeeeeeeel snel af hoor!
je ken er ook wat azijn over doen

mijn tinker die alles los en vast eet
at het vlas niet op :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:41

Wij hebben 5 pony`s op vlas staan.S`Winters krijgen ze er wel een plak stro bij voor het knabbelen.
Heb in het begin ook wel eens gedacht dat ze het vlas op gingen eten maar dit was maar een klein beetje,volgens mij wilden ze dat ..vreemde ..spul toch wel even proeven.
Misschien eerst even een week alleen bijstrooien met vlas dan zie je het gauw genoeg.
Succes.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:42

Ik heb het gedaan in de combi zaagsel met aubiose, gaat prima hoor. Ik vond het heel erg prettig werken. Je hebt je stal langer droog, maar ook het 'zachte' van zaagsel.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:44

Die van mij aten het vlas ook op. Ben ook al weer over naar krullen. Heb twee maand vlas gehad, maar vond t verschrikkelijk. Mijn stallen waren veel viezer, ze stonken harder, en 1 van mijn wedstrijdpaarden kreeg er brokkelhoeven van (staat 's winters achter op blote voeten). Misschien dat azijn idd helpt om ze t niet op te laten eten.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:47

Ik zou het niet gaan mengen dan wordt het nl 'n rommeltje.
Als ze wil eten zal ze de eerste keer een hap nemen en zal het daarna over zijn, als ze blijft eten zou ik haar er meteen afhalen.

Omdat ik ' n viespeuk heb haal ik elke dag de natte plek eruit omdat het anders geen doen is. Ik gooi er ook geen stro bij om te knabbelen oid want dan kan ik meteen de volgende dag de hele box leeg halen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:49

hihi vieze paardjes hebben jullie ;)

Ik vond het wel meevallen qua rommeltje eigenlijk, ik had als onderlaag zaagsel en gooide daar aubiose overheen. Dit mengde ik dan een beetje en daarover een laagje stro om te knabbelen.

Kwestie van elke dag drollen en ergste natte plekken eruit en 1 x in de week de bovenlaag aan de kant en de natte onderlaag eruit. Zo hield ik mijn stalletje prima schoon.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:52

@pricilla_9

Ik snap wat je bedoel maar IK vind dat risico vol!
(misschien ook niet hoor)

maar omdat ze al koliek heeft gehad alleen dan van stro ben ik toch voorzichtiger!

@Loriene

Ja, dat is goed en ook een idee!
Voordat ik een lading haal, van dat spul.. Even een testje, dus 1 pak! van dat dure spul! :)

@Kitty84

Wat is aubiose ?
Misschien een beetje een blonde vraag :P

@lindalieneke

Oef, dat schrikt me weer af! Maar door het azijn maar t toch weer vies? 'natter'..
Voor zo'n oppervlakte (oke, 3 bij 3) heb je toch aardig azijn nodig?
ook al is het goed 'geurig'...
Hoelang blijf die geur hangen is dan mijn vraag!?

@ grauwman

Bedoel ook 'mengen' voor tijdelijk! Vanwege kijken of ze t eet!
Want wanneer ben je te laat met weghalen als ze het wel eet ?
Een beetje bang meissie,zoals je merkt!
Vriendelijk bedankt alle!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:57

Onze stallen zijn perfect ,ook met een plakje stro per dag.
Ze eten het stro op dus voor de avond is het stro verdwenen.
Voor mij niets anders dan lof over vlas.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:08

Afbeelding

Afbeelding

Het is hennepstrooisel

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:10

Ik ben ook heel blij met het vlas in de stal. Eerder kon ik elke week wel een aanhangwagen met mest afvoeren. Ik heb geen mogelijkheid tot een grote mestbult. Ik verwijder elke dag de mestballen en hark de boel weer tot een strak opgemaakt bed. Als de bodem verzadigd raakt gooi ik er weer een baal overheen.

Ik zou zaagsel niet mengen met vlas, dat weet ik uit ervaring. De onderlaag werd namelijk niet mooi vast maar bleef los dus het natte en droge ging allemaal door elkaar. Vond het snel een vieze boel worden. Ik vind de hoeven van zaagsel trouwens ook veel droger worden en bij vlas hebben we daar geen last van.

Hier trouwens ook geen last van vlas eten. Ze knabbelen er af en toe wel wat aan, meestal als er net een nieuwe baal overheen is gegaan. Maar nooit last gehad van een koliekerig paard. Geef ze ook geen plak stro bij.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:15

mek schreef:
@ grauwman

Bedoel ook 'mengen' voor tijdelijk! Vanwege kijken of ze t eet!
Want wanneer ben je te laat met weghalen als ze het wel eet ?
Een beetje bang meissie,zoals je merkt!
Vriendelijk bedankt alle!!

Zou het absoluut niet mengen het wordt nl een erg rommelige onderlaag. Als ze er echt niet vanaf kan blijven zou ik meteen alles eruit halen en weer overstappen op zaagsel.

Je kan het beste een goede laag kweken dus aardig wat pakken er de eerste keer in doen en elke dag de mestballen verwijderen & daarna de rest rechttrekken. Als ze er echt een potje van maakt kan je proberen om de dag de grootste natte plek eruit te halen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:19

Wat vaak ook gedaan wordt is een schone stal met een laagje vies er over. Zo blijven de paarden er vanaf.
Bedenk wel dat een hele schone stal met direct vlas op de ondergrond heel erg glad kan zijn!
Bij ons op stal heeft al eens een paard bijna in de spagaat gelegen omdat de ondergrond dus zo glad is!

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:22

Ik zou het ook niet gaan mengen...
Leg anders een plakje stro of hooi neer zodat je paard daar aan kan knabbelen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:48

ik weet trouwens niet hoe dat met vlas zit, maar bij aubiose adviseren ze om er azijn over te doen.

Die van ons heeft het nooit gegeten. ik heb wel een paard gehad wat vlas at...nouja...at, ze kouwde erop en tufte het dan weer uit...beetje vreemd..

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 13:47

Stro-plakje is idd een idee!
Als k dat zal geven zal het zo weg zijn!
Ze knabbelt vaak al als we voorbij het stro lopen!

Ondanks haar heftige koliek van stro, is 1 plak p.dag niet zo erg toch ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:23

Een plakje per dag is veel minder dan in een nacht een hele stal leeg eten. Ik zou de vlas eerst door het zaagsel heen mengen. Ziet er misschien iets viezer uit maar je hebt dan weinig kans dat ze er van gaan eten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:01

Waarom mengen?
Strooi er een klein vies laagje overheen, zorg voor genoeg hooi en de kans is groot dat ze er vanaf blijven..

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:28

Mijn paard staat nu ook sinds een paar weken op vlas en de eerste keer begon ze gelijk alles op te vreten (ondanks hooi en knabbelstro!), iets wat ze voorheen met stro niet deed :(
Ik heb toen de azijn-truc toegepast: 2 flessen azijn in een gieter, ook nog water erbij en dan maar even het vlas in de stal besproeien. Ze heeft er niet meer van gegeten sindsdien, die ene keer met azijn was voldoende ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:03

Mijn pony staat ook op vlas (helaas omdat het niet anders kan)
Maar die blijft het eten, ik kan nooit een pak bijgooien, laagje voor laagje en dan helemaal mengen met het oude.
Verder vind ik het ook snel nat, potten is voor mij geen optie omdat wij geen mesthoop hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:07

die van mij hebben in t verleden op vlas gestaan, maar altijd een dun laagje stro eroverheen. Niet zozeer tegen het vlas eten (deden ze nl niet) maar om ze wat de knabbelen te geven en dus eventuele verveling tegen te gaan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:09

mijn paard staat op half vlas en half krullen en dit bevalt me goed.
zuiver vlas eet mijn paard op en vind ik zelf veel te glad, ik weet dat je vlas moet oppotten, maar kan het niet laten 2x/week de natte plekken te verwijderen en alles op te schudden zoals stro.
Met krullen alleen kon ik de stal niet droog houden, strooide meer dan 2 pakken/week bij en nog stond mijn paard na 2 dagen dun.
Nu strooi ik elke 10-12 dagen 1pak vlas en 1 pak houtkrullen bij en heb ik een mooi dik zacht bed dat niet glad is en mooi droog blijft