Hoeveel vierkante meter is voor een box?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Hoeveel vierkante meter is voor een box?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:13

Hallo bokkers, :D

Ik ben toch wel benieuwd hoeveel m2 gewoon is om in een stal te hebben. :D Zo zag ik laatst ergens een advertentie waarin 'ruime boxen' werden beloofd. Het bleek amper 9 m2 te zijn. Dat vind ik (voor een paard sowieso) niet ruim. Wat vinden jullie het minimum aantal vierkante meters voor een stal voor een gemiddeld paard van 1.65? Wat heb je zelf ter beschikking? Vind je dat voldoende of niet?
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 24-01-10 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:14

Ik vind 3 x 3 voor pony's het MINIMUM
en 4 x 4 voor paarden het MINIMUM

pmarena

Re: Hoeveel vierkante meter is voor een box?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:16

Volgens mij noemen veel mensen alles dat meer is dan 3 x 3 meter , al ruim....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:17

CaileyS schreef:
Ik vind 3 x 3 voor pony's het MINIMUM
en 4 x 4 voor paarden het MINIMUM

Eigenlijk was ik vooral ook benieuwd naar wat je meestal ziet, wat je in vergelijking met dat ruim vindt. Zelf zie ik eigenlijk nooit boxen groter dan 3x4. :7

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:19

Ik weet eigenlijk niet wat wij op de manege hebben... (Heb zelf geen eigen paard dus)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:24

Ca. 12 m² = 3 x 4 of 3.5 x 3.5. Op zich is er dus niets aan gelogen dat dit als 'ruime box' geadverteerd werd, want van oudsher is de standaardmaat 3 x 3 = 9 m². Pas de laatste 5(?) jaar ofzo is er een trend aan het onstaan naar grotere boxen. Er is een formule voor hoe groot een box zou moeten zijn voor een paard, gerelateerd aan de stokmaat: Oppervlakte = (2 x stokmaat)² Voor een paard van 1.65 is dat dus (2 x 1.65)² = 3.3² = 10.89 m²

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:27

EricPrast schreef:
Ca. 12 m² = 3 x 4 of 3.5 x 3.5. Op zich is er dus niets aan gelogen dat dit als 'ruime box' geadverteerd werd, want van oudsher is de standaardmaat 3 x 3 = 9 m². Pas de laatste 5(?) jaar ofzo is er een trend aan het onstaan naar grotere boxen. Er is een formule voor hoe groot een box zou moeten zijn voor een paard, gerelateerd aan de stokmaat: Oppervlakte = (2 x stokmaat)² Voor een paard van 1.65 is dat dus (2 x 1.65)² = 3.3² = 10.89 m²

Foutje dat moest 9 zijn. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:29

Skygirl schreef:
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel m2 gewoon is om in een stal te hebben. :D Zo zag ik laatst ergens een advertentie waarin 'ruime boxen' werden beloofd. Het bleek amper 12 m2 te zijn. Dat vind ik (voor een paard sowieso) niet ruim.

Dat zijn boxen van 4 bij 3 of 3,5 bij 3,5 en dat zijn op zich hele behoorlijke boxen.

Citaat:
Wat vinden jullie het minimum aantal vierkante meters voor een stal voor een gemiddeld paard van 1.65? Wat heb je zelf ter beschikking? Vind je dat voldoende of niet?

Als een paard er goed in past en zich kan keren en liggen vind ik het prima. Extra ruimte draagt niet meer bij aan het comfort volgens mij... Dat kan pas weer als je een box zo groot maakt dat het echt een beetje een loopstal wordt, maar dan is 'ie al wel een keer of 4 zo groot. Dan zou ik liever hebben dat ze die extra vierkante meters gebruiken voor meer buitenruimte.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:31

De standaard maat is toch 2.75 bij 2.75m. Er zijn meerdere 4 en 5 sterren maneges die deze maat hanteren, omdat het niet groter hoeft. Mijn paard van 1.72m staat in een box van 3x4m (12m2). Voor het mooie zou ik hem even breed als lang willen hebben, maar in deze regio is dit al luxe!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:39

mo_van_dijk schreef:
De standaard maat is toch 2.75 bij 2.75m. Er zijn meerdere 4 en 5 sterren maneges die deze maat hanteren, omdat het niet groter hoeft.

Weg met de FNRS-sterren! :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:43

Shadow0 schreef:

:=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:47

Pfffft , een groot paard in een box van nog geeneens 2,75 x 2,75.....ik zou me echt doodschamen als ik een paard zo weg zou zetten.

Maargoed , ik vind het opsluiten van beesten in een kleine ruimte sowieso al he-le-maal niks , doe daar ook niet aan mee omdat ik me er veels te schuldig over zou voelen.

Als je dan toch de behoefte niet kan onderdrukken om beesten op te hokken , geef ze dan tenminste nog de ruimte om languit te kunnen liggen en te kunnen draaien zonder moeilijke capriolen en stalwanden die bijna eruit gedrukt worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:56

mo_van_dijk schreef:
Shadow0 schreef:

:=

Ik meen het wel. De FNRS-sterren hebben maar zo marginaal met de omstandigheden van de paarden te maken dat ze die wat mij betreft beter kunnen afschaffen.

- je kunt een 4-sterrenmanege zijn terwijl je stands hebt
- het cijfer voor de 'maatvoering boxen en stands' geeft als hoogste optie aan 'boxen zijn zeer royaal en groter dan de standaard adviesmaat" - met daarbij de adviesmaat 4m² voor pony's en 9m² voor paarden.

Kortom: je kunt behoorlijk hoge scores halen zonder daadwerkelijk ruimte te bieden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:02

Ja, het is inderdaad maar net waar je waarde aan hecht (als FNRS zijnde). Ik ben op veel verschillende maneges en pensionstallen geweest en soms klopt naar mijn idee de waardering niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:06

De regel van de dubbele stokmaat in het kwadraat is zo gek nog niet, maar er zijn wel een aantal argumenten die meespelen
bijv. kan het paard zijn hoofd naar buiten doen? Levert toch weer wat fictieve ruimte op.
En als het paard een groot deel van de dag in de wei loopt, kan de stal wel wat kleiner zijn.
Mijn paard van 1.61 staat overigens in zo'n standaardbox van 3x3. De bovendeur is permanent open en ze staat overdag in de wei.
In Duitsland zijn ze wat vooruitstrevender; de standaard boxmaat is daar al groter.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:09

Citaat:
Als een paard er goed in past en zich kan keren en liggen vind ik het prima. Extra ruimte draagt niet meer bij aan het comfort volgens mij... Dat kan pas weer als je een box zo groot maakt dat het echt een beetje een loopstal wordt, maar dan is 'ie al wel een keer of 4 zo groot. Dan zou ik liever hebben dat ze die extra vierkante meters gebruiken voor meer buitenruimte.

Dat denk ik ook... het zit hem niet in die een of twee extra vierkante meters. Paard moet zich gemakkelijk kunnen omdraaien, kunnen liggen en opstaan. Luik waardoor ze naar buiten kunnen kijken levert nog wat extra ruimte op (en comfort).
Kilometers maken kunnen ze ook niet in een box van 5x5. Buiten wel inderdaad, dus die extra meters maar bij het land of de paddock op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:10

De waardering is gewoon voornamelijk voor wat de manege aan de RUITER te bieden heeft....als je het zo bekijkt dan zijn het aantal sterren al correcter ;)

Gelukkig komen er steeds meer ruiters die verder kijken dan hun eigen plezier en comfort , en bedenken dat het voor de paarden OOK leuk moet zijn.

Hoe meer vrijheid de paarden krijgen buiten de ophok-uren om , hoe kleiner de box ook mag zijn naar mijn mening. Althans : tot het punt dan dat ze nog wel fatsoenlijk kunnen draaien.

En een box waarbij de paarden aan alle kanten met het hoofd naar buiten kunnen hangen , zonder dat ze meteen door een ander paard gebeten worden of van langslopende mensen een stoot krijgen , is natuurlijk al een heel stuk ruimer dan zo'n hok dat aan alle kanten dicht is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:59

Ik heb geen idee hoe groot ze hier zijn. Maar vind ze ruim genoeg. Ze kunnen goed draaien en liggen. Vind trouwens ook erg uit maken hoeveel je paard op stal staat. Als ze er 23 uur per dag op staan moet de stal toch wel erg ruim zijn. Maar staan ze er bijvoorbeeld alleen s' nacht in de winter in dan vind ik het voldoende dat ze kunnen draaien en liggen. Al hoewel geen enkel paard eigelijk veel op stal zou moeten staan is een hele ruime box dus naar mijn mening een beetje overbodige luxe.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:40

mijn paard 1,64 staat in een stal van 3,50 bij 3,50 (12m2) daar heeft ze ruim voldoende aan tevens gooi ik altijd de bovendeur open als ik er ben (alleen helaas is die ook altijd dicht als ik kom)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:20

de standaard stalmaat is 3x3. hoe groter hoe beter. Echter mijn paarden staan overdag altijd buiten en vind ik dit prima. Echter indien zij 20 uur uur per dag binnen zou staan zou ik zeker een grotere stal willen. Maar goud dat speelt niet want in zou niet op zo'n stalling gaan staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:31

Ruime boxen vind ik boxen groter dan 3x3.

Ook heeft het imo te maken met alleen de afmeting van de stal, maar ook met omgeving (rust/kijk plezier (ramen)), licht en frisse lucht.

Het (toen) succesvole paard van sander marijnissen was juist vast komen te liggen in een grotere box. Al die voorgaande jaren en de 3x3 box waren er geen problemen geweest. Volgens mij heeft hij Dakota nog, maar kan iig niet meer bereden worden.
Grotere box is dus niet altijd beter ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:36

Mja , om daarom nu een kleinere stal te nemen....blijkbaar was de stal dan eigenlijk juist NOG te klein , anders komt hij niet vast te liggen....

Zet hem anders 24 uur per dag in een stand , dan kan die helemaal niet vast komen te liggen , zich niet verstappen met het draaien , geen kale plekken krijgen van het liggen , kan niet tegen de deur schoppen , en kan geen blessure oplopen in de wei. Ideaal ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:45

pmarena schreef:
Mja , om daarom nu een kleinere stal te nemen....blijkbaar was de stal dan eigenlijk juist NOG te klein , anders komt hij niet vast te liggen....

paard is wsl gaan rollen ivm de grote stal, wat hij in de kleine stal nooit heeft gedaan..
Wil je dat het paard veilig kan rollen in een box moet je deze wel heel groot maken. Beter buiten rollen :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:49

als je een paard in een box van 5x5 zet verveeld ie zig ook dood! Moet ie daar rondjes in gaan lopen ofzo?! Ik zeg naar buiten die hap waar ze lekker kunnen lantervanten en om hun heen kijken.
Mijn paard is zo enorm veranderd sinds ie de vrijheid heeft naar buiten te kunnen lopen wanneer hij dat wil. Hij is niet meer de neuroot die hij was toen hij op een pension stal in een box van 2,5 bij 3 stond en heeft geen stalbeentjes meer. Net wat Pmarena zegt zien gelukkig steeds meer mensen in dat een paard niet opgehokt hoort te worden en bij stalhouders ook dat licht eindelijk een beetje begint te branden!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:55

Onze pony's(2 shetlanders, 1 haflinger, 2 fjorden) krijgen stallen van 3.5x4.0 (zijn in aanbouw, zie onderschrift voor plaatjes)
vind ik eigenlijk nog te krap, maar ze komen er bijna nooit in vast te staan :)