Wederom juridisch vraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-01 19:20

Bij ons op de stal is nu -heel erg- een paard van een klant een gebroken been geschopt door een ander paard, vermoedelijk van de stalhouder zelf. De eigenaresse van het geschopte paard heeft het paard laten behandelen [geraamd kostenplaatje ong. 7.500,-] en is natuurlijk niet blij [understatement] met deze hele kwestie. Zeker omdat ze haar paard nog niet had verzekerd aangezien ze hem NET 2 maanden had! Heel zielig voor haar. Volgens mij kan de eigenaar van het paard die haar paard letsel heeft toegebracht aansprakelijk worden gesteld EN m.i. ook op zou moeten draaien voor de kosten [ik vergelijk het ff met een auto-aanrijding... kop staartje bv.]
Iemand enig idee hoe dat werkt in de praktijk? (Phia ik ben heel benieuwd naar jouw antwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sibold op 2001-08-09 22:05 ]</font>

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:07

Pasgeleden, toen onze verzekeringsagent er was heb ik nagevraagd hoe het precies zit met de WA-verzekering en paarden. De verzekerngsmaatschappijen bekijken elk geval altijd apart, maar over het algemeen kan je stellen dat door een "zelfstandige gedraging van het dier (dus ook paard) veroorzaakte schade door de verzekering van de aansprakelijk gestelde eigenaar wordt vergoed. In dit geval gaat het natuurlijk duidelijk om een zelfstandige gedraging (dus niet door de eigenaar aangestuurd zeg maar)maar misschien hangt het verder van de omstandigheden waarin het gebeurd is af.
Stel, heel extreem voorbeeld, dat die klant haar paard bij dat andere paard in de box heeft gezet dan kan ik me voorstellen dat de verzekering dan niet vergoedt.
Trouwens inderdaad heel zielig voor die eigenares, het zal je maar gebeuren....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 22:00

De eigenaar van een paard is ten alletijde aansprakelijk. Als hij bijv. een bijrijder heeft dan is de eigenaar van het paard aansprakelijk.
Dit soort dingen staan bijna elke maand de hoefslag editie Paarden. Echt een aanrader!!!

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 22:23

Klopt, heb het nagevraagd bij mijn WA verzekering toen ik hem afsloot. Indien mijn paard iemand anders trapt of iemands anders zijn paard wat aandoet, ben ik daar gewoon vor verzekerd! In dit geval kun je gewoon de rekening doorsturen naar de eigenaar van het paard. Ik hoop dat diegene niet moeilijk doet want hij is er gewoon voor verzekerd. Succes ermee, en hou ons op de hoogte

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-01 07:33

Veeeeel dank voor alle reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat ik het bij het rechte eind had... jullie reacties bevestigen dat inderdaad. Dank!

(Ik laat zeker even weten hoe deze zaak afgelopen is!)