Ervaringen/tips machinaal mesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firegirl

Ervaringen/tips machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:30

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met machinaal uitmesten van boxen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van gebruikers, zowel positief als negatief. Ook tips of waar op te letten bij aanschaf van een machine zijn welkom.

Ik ben er nog niet zo in thuis, dus zou het ook leuk vinden om te horen welke machines jullie gebruiken.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:04

Ik heb ervaring. Echter niet persoonlijk, maar bij twee pensionstallen/maneges.
Bij beide werkten ze met het potstal systeem.

Stal 1: om de 4 a 6 weken alles eruit. Elke dag de mest eruit, met de kruiwagen/mestvork.
Wanneer nodig: opstrooien
Stal 2: elke vrijdag alles eruit.

Bij beide stallen werd dit met een mini trekker achtig ding gedaan met een schuifbak voorop zegmaar.

*zoekt afbeelding*

Afbeelding

Afbeelding

Zoiets, alleen dan kon je er wat comfortabeler op zitten. bobcat achtig ding dus.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:43

op mijn vorige stal deden ze dat ook zo.
1x in de week alles eruit.
met een machine met van die grijptanden.
ik vind persoonlijk potstallen ontzettend smerig mijn pony had dan ook rotstraal erdoor gekregen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:33

Tamaar_Jamai schreef:
ik vind persoonlijk potstallen ontzettend smerig mijn pony had dan ook rotstraal erdoor gekregen.

Ik, met mijn ervaringen, ook. Ben meer een voorstander van elke dag de natte plekken en stront eruit... Echter, ik denk dat je prima een potstal kunt hebben, als je maar gewoon goed opstrooit wanneer nodig. Wanneer dat niet goed gedaan wordt, is de stal vaak nat en heb je dus kans op rotstraal. Mijn paard had dat inderdaad ook, helaas.

Firegirl

Re: Ervaringen/tips machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:43

Interessant die machines. Hoe moet ik het voor me zien? Pak je een hoop stro op en rij je er dan mee naar de mestput, of werk je bijvoorbeeld met een karretje?

ccathalijne

Re: Ervaringen/tips machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:48

Bij mijn werk hebben ze ook potstallen, en worden die uitgemest met de machine op het tweede plaatje. Verder worden de stallen elke dag bijgehouden en zeer ruim opgestrooid. Ik vind het zelf heel fijn werken, de paarden hebben een mooie zachte warme en mits je deze goed onderhoud schone droge matras. Ook scheelt het een boel zwaar werk. Bij ons pakken ze een hoop zooi eruit met de machine, gooien deze samen op een berg en rijden het vervolgens met de voorlader van de grote trekker naar de mesthoop, maar dat kan natuurlijk ook anders.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:48

Inmiddels is er op de stal waar ik sta ook een machine aangeschaft. Het maakt het werk een stuk minder zwaar en de paarden staan er met regelmatig een laagje schoon stro toevoegen heerlijk bij. Boxen zijn ook lekker warm en dat is zeker met dit weer mooi meegenomen. Bedankt voor alle reacties.