paard geschoren hoeveel grams deken op dit moment?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

paard geschoren hoeveel grams deken op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 09:02

Hallo,
Mijn paardje staat momenteel overdag met een 400 grams deken op.Savonds krijgt ze er momenteel nog een 200 grams bovenop. De temperaturen zijn nu niet meer zo heel laag dus ik wil eigenlijk savonds geen deken meer erover heen doen. Ik zit zelfs te denken om ze nu overdag met 200 grams deken op de wei te laten en dan savonds die 400 grams. Dag en nacht 200 gram vind ik weer te weinig. Die van staat snachts trouwens ook buiten ze heeft een inloopstal maar maakt er weinig gebruik van.. Ze is trouwens denk 2 maanden geleden geschoren maar der vacht groeit dit keer niet zo hard ik denk doordat ze zolang met al die dekens staat. De keer hiervoor dat ze geschoren was was het minder koud dus was 1 deken meer dan genoeg en stond ze soms zelfs zonder deken. Hoe doen jullie dat met je geschoren paardjes? Ik weet dat het ook per paard scheelt maar ik wil wel globaal weten wat 'normaal' is..

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:29

Ik zou helemaal niet zoveel wisselen met je dekens.
Die van mij is ook geschoren en heeft een 300 grams deken op,dag en nacht! S'nachts staat hij wel binnen.

Ik dacht een paar weken geleden,toen het echt koud was, zal ik een dikkere deken op doen. Maar als ik dan weer onder zijn dekentje voelde dan was het net een kacheltje eronder!

fienaaa

Re: paard geschoren hoeveel grams deken op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:33

Heb nu 300 erop, dag en nacht... Je kunt niet alle groei tegehouden !

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:42

Het feit dat haar vacht niet zo hard groeit geeft ook aan dat ze het iniedergeval niet koud heeft!
Ik heb er dag en nacht een 200 grams opliggen maar 's nachts staat ie binnen. Met de erge kou had ik er een fleece deken onder liggen.
Dus eigenlijk kan ik je niet adviseren omdat die van mij binnen staat 's nachts.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:55

geschoren onder een 370 grams deken met hals dag en nacht. 's nachts staat m'n paard wel op stal (met buiten luik). Ze heeft het meer dan warm genoeg.
toen het overdag ook onder 0°C bleef lag er een 150 grams staldeken onder en gingen 's nachts de bovendeurtjes dicht (anders bevrozen de automatische waterbakjes).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:05

Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer ze het nou goed heeft of dat ze het koud heeft of staat te zweten onder der deken. Het gaat bvanaf vannacht hier weer licht vriezen dus ik laat het voorlopig idd zo. Iedereen heeft nu rond de 300 grams overdag.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:14

je kunt het aan de oren voelen, als die warm zijn heeft ze het niet koud.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:33

Als ik jou was zou ik niet te veel wisselen met dekens...
Mijn paard is ook geschoren en staat sinds die vreselijke kou onder 2 dekens van totaal ongeveer 520 gram. Dit laat ik er voorlopig nog opliggen, zeker nu ze weer een vorstperiode voorspeld hebben. Als het straks bijna niet meer gaat vriezen dan haal ik er 1 deken af en staat ze onder 300 gram. Dat is dan meer dan genoeg.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:22

Ik laat het voorlopig idd zo. Leuk paardje heb je trouwens Nadir. Op de foto van Juli 2007 waar je alleen het hoofd zie lijkt het net of ik mijn eigen paardje zie :) Sorry nu weer on topic; Mijn da vertelde me laatst dat als je deken koud voelt met dit weer je paardje het warm heeft want dan houd je deken de kou tegen. Ik vind het ook niet echt handig om met dit kwakkelende weer te wisselen met die dekens. Daarom vind ik het zo vervelend want normaal doe je een deken bij als het kouder wordt en een deken eraf als het warmer wordt. En het kwakkelt nu zo. Maar ik ben er uit ik laat ze voorlopig gewoon overdag met 400 staan en savonds krijgt ze er nog 200 grams deken bij. Bedankt voor julie reacties.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:42

De mijne heeft nu 300 gr. op omdat hij eigenlijk geschoren was, maar met de sneeuw, en vrieskou hebben we hem even in zijn teddy vachtje laten zitten, volgende week(als het niet meer vriest enz..) gaan we weer scheren, dan wordt het wel 400gr.

-Nog even ter uitleg :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:43

Hier kan ik mij in vinden. 200 grams is echt nog te weinig voor deze temperaturen voor een geschoren paard.

petitparis schreef:
geschoren onder een 370 grams deken met hals dag en nacht. 's nachts staat m'n paard wel op stal (met buiten luik). Ze heeft het meer dan warm genoeg.
toen het overdag ook onder 0°C bleef lag er een 150 grams staldeken onder en gingen 's nachts de bovendeurtjes dicht (anders bevrozen de automatische waterbakjes).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:19

Die van mij staat ook dag en nacht met hals. Het gaat helaas weer vriezen vanaf dinsdag.. Ik wilde eigenlijk der hals af gaan doen maar die laat ik voorlopig nog zitten. Het nadeel is alleen dat ze zo 'kaal' blijft als ze zo goed is ingepakt. Maar ze heeft idd niet koud en daar doe je het voor.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:23

De mijne staat onder 500 gram. Voelt lekker warm, niet zweterig. Heeft idd ook een halsdeken op.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:28

de mijne heeft nauwelijks een vacht ( echte arabier xD ) en die staat overdag lkkr buiten en s nacht binnen op stal.
ik heb er gewoon een 200 grams deken op liggen.

als je paard nog lekker warm aanvoelt hoef je er geen dikkere deken op te doen. ;)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:55

ik vind jou deken nu te koud hoor natas! :o
ik zou een warme deken opdoen, je vergeet vaak dat een paard wel warm kan aanvoelen maar het wel veel energie kan kosten als ie het niet warm genoeg heeft! dus als je paardje afvalt, kan ook een rede van kou zijn! hou dat dus even in de gaten! ik vind 300/400 gram nu wel fijn voor je paardje!