Paard ziek -> deken op -> wanneer weer af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard ziek -> deken op -> wanneer weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:07

Het paardje van mijn vriendinnetje is gisteren ziek geworden, vanmorgen kwam de DA en die constateerde dat ze koliek heeft. Ze heeft de pony gisteren al een deken om gedaan (staat 24/7 buiten zonder deken normaal) omdat haar temperatuur te laag was en ze het ontzettend koud had.
Nou mijn vraag, wanneer kan de deken weer af? Mag dat gewoon als ze weer beter is of moeten we nou wachten tot het weer warmer wordt? Ze kan zich normaal trouwens heel goed warm houden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:10

Als het paard beter is dan zal ze vast gaan zweten dan zou ik hem wel af doen maar je zou ook even de DA kunnen bellen. Nouja ik heb niet zoveel verstand van dekens maar wat heeft ze er op gelegd? Gewoon zo'n fleecedeken of iets dikkers?

Silence

Re: Paard ziek -> deken op -> wanneer weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:12

Ik zit in dezelfde situatie.
Silence is de eerste dagen van het jaar erg ziek geweest en hij heeft ook in overleg met de DA een deken op gekregen.
Na een aantal dagen heb ik geinformeerd wat ik het beste kan doen en hij gaf aan hem met de kou sowieso nog op te laten en dan uiteindelijk te gaan afbouwen en hem enkel de nachten op te doen.

Maar van zijn wintervacht is nu dus niks meer over, das een groot nadeel. Daarom houd hij de deken voorlopig ook op.
Hij zweet er niet onder en wordt ook niet warmer dan toen hij ziek was. Dat hou ik uiteraard goed in de gaten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:16

Monica_1987: Daar kunnen we idd even op letten, of ze gaat zweten ofzo. Ze heeft een winterdeken op.

Silence: Dat is inderdaad het beste, sowieso de vriesdagen en nachten nog ophouden, en goed in de gaten houden.. *gaat kijken op internet hoe lang het nog vriest*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:16

Ja en dan is het natuurlijk nog paardafhankelijk.
Meer dan goed in de gaten houden kun je niet doen.
Ik check ook elke dag. Als ik kom, voor we gaan 'werken' en na afloop.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:19

ik heb ook even een 50 grams deken op gehad met de echte koude dagen met natte sneeuw en harde wind. Inmiddels is die weer af. Als ze een mooi wintervachtje hebben valt het ook wel mee. Ik heb even gewacht tot er weinig wind was en het droog was en iets minder lage temparaturen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:20

Silence, dat is ook waar. 't Is fijn dat paardje bij haar aan huis staat, dus er kan altijd wel iemand kijken. Ik zal haar even zeggen dat ze iig 's ochtends, 's middags en 's avonds even kijkt en dat haar paps af en toe ook even kijkt, dan komt het vast wel goed. :)

Vlinder32: Klopt, ze kunnen er wel tegen. Maar dit topic gaat meer over een zieke pony..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:22

Ligt er ook aan natuurlijk of het paardje de wintervacht gehouden heeft. Silence totaal niet, dus die heeft hem waarschijnlijk wel wat langer nodig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:23

Klopt. :j Hoe lang heeft Silence nu al een deken op dan? En hoe snel verloor hij de vacht?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:40

Die heeft hij begin Januari op gekregen toen hij ziek was. Sinds 3 Januari om precies te zijn. Een weekje tot anderhalf, toen was ie z´n vachtje kwijt. Maar hij had nog niet extreem veel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:08

Hai Tuutje ;)

Ik zou hem niet meer af doen tot het weer zo boven de 10 graden blijft ook snachts.
Aangezien ze nu al vacht verliezen door het langer worden van de dagen, zal de deken dat alleen maar versnellen met als kans dat ze het toch koud krijgt als je hem nu aftrekt.

Het ligt er overigens wel aan hoevell gram ze nu op heeft, als dat een lichte is van bijvoorbeeld 50 of 100 gram dan kan die wel eerder af, maar een dikkere wennen ze erg snel aan en aangezien ze ziek is geweest zou ik het niet uitproberen.
De buik is een hele gevoelige streek, zeker als daar net iets mis is geweest ;)

Wodan is al veel van zijn wintervacht kwijt, staat onder een 350 gram en heeft al heel de winter een deken op maar ik merk dat hij nu door de lengte van de dagen echt gaat verharen.
Hij gaat zoals je weet over 2 weken 24/7 buiten, ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen en laat hem voorlopig de 350 gram nog op en als het snachts niet meer vriest doe ik de 200 gram op ;) teminste zo deed ik het altijd ik ben nu ook wat aan het puzzelen wanneer te wisselen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:20

Daar zit ik dus inderdaad wel een beetje mee.
Oplaten vind ik geen probleem, maar op een gegeven moment wordt deze te warm.
Maar om dan een dunnere deken te kopen voor die paar weken vind ik ook weer zo wat.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:49

Gelukkig heb ik een dunnere, laatst in de uitverkoop gekcoht en aangezien ik dekens altijd gebruik is een extra geen overbodige luxe.
Maar ik ben wel van mening dat je niet steeds kunt wisselen, op is op en dunner is dunner en dan niet weer dikker omdat het 3 dagen kouder is, lastig ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

:j das lastig inderdaad.
Zeker als je totaal niet bekend met dekens.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:36

wat ik heb gehoord over dekens is dat als je het paard eenmaal een deken op doet, dat je 'm niet de deken zomaar weer af moet doen.
Deken op - deken af - deken op - deken af etc, is namelijk ook niet echt goed voor het paard.
Maar in dit geval weet ik het niet zeker. Wij hebben de paarden de hele winter de deken op. Als het weer wat warmer wordt, gaat de deken pas weer af, meestal is dat in april ofzo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:39

Nee inderdaad.
Was gisteren bij een outlet en kon daar voor een paar euro een dunnere deken op de kop tikken. Dus die heb ik nog meegenomen zodat ik kan wisselen als het niet meer vriest.
Deze kan ik inderdaad niet zomaar af doen, maar dat was ook niet mijn bedoeling.
Dan had ik het wel weer gedaan toen hij helemaal beter was ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:08

Bij een ongevoerde deken kun je die echt enkel op regenachtige dagen om doen en daarna gerust weer af doen. Ik heb nog nooit anders gedaan eigelijk ;-)

Ik denk dat te grote overgang met name geldt voor dikke dekens, daar wennen ze snel aan en dan lijkt mij wisselen niet goed. Ik zou wachten tot het graadje of 5 is. Tussen 5 en 15 graden is comfort temperatuur voor paarden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:13

Silence, dat is behoorlijk snel zeg, dat hij zijn vachtje kwijt was.
Wel handig dat je een goedkope deken hebt kunnen kopen!

Loes, tuutje? :D
Het is een behoorlijk dikke deken (helaas wist eigenaar van de deken zelf niet eens hoeveel grams maar ik schat hem op zo'n 200/300 gram..)
Hmm ja dat gaat best hard he, met die vacht verliezen.. Ik zal dr zeggen dat hij nog wel een tijdje op moet blijven.
Maar is het niet erg om de deken als het weer wat warmer wordt (en daarmee bedoel ik boven nul :+ ), op te houden?
Want ze heeft niet een dunnere deken ofzo..

Vlinder, dat is waar ja, maar deze deken is echt best wel dik..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:44

Als de deken goed ademt, kun je het nog vrij lang ophouden. Zeker tot 5 graden boven nul. Daarna moet je het even in de gaten houden, als je paard gaat zweten onder de deken dan heeft ze het te warm. Ik heb vorig jaar de winterdeken (200 grams) op gehad tot ongeveer eind maart. Het is wel beter om daarna nog een dunnere deken op te doen, omdat het heel moeilijk inschatten met nachttemperaturen. In maart kan het bijv overdag best 10 graden zijn en nacht vrieskou.
Ook kun je dan alleen de nachten de dikker deken ophouden. En overdag geen deken meer.