Shet heeft jeuk: scheren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusw

Shet heeft jeuk: scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:38

:wave: allemaal

Ik heb advies nodig over mijn shetlander, hij heeft namelijk ontzettende jeuk! Hij is ontwormt en heb hem ook met luizenpoeder behandelt. Toen het heel koud was ging het goed maar nu is de jeuk weer teruggekomen. Nu zat ik me af te vragen of ik hem misschien beter kan scheren.

Wie kan mij helpen?

Elles

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:33

SMP ->> VSW + topictitel verduidelijkt.

DeSa

Re: Shet heeft jeuk: scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:36

Ik weet niet of je pony brokken krijgt? Het kan zijn dat er teveel suiker in zit dat hij daar jeuk van krijgt.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:41

Hij krijgt af en toe zo'n koek, maar niet waar veel suiker in zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:46

ik denk dat je eerst moet nagaan van waar de jeuk komt.
komt het door het voer (wortelen, brok, koekjes, fruit,...)
of is je shet besmet met wormen of huid parasieten (luizen, vlooien, schurft, mijt,...).
Als je shet idd last heeft van huidparasieten dan is het voor de behandeling veel gemakkelijker om een een geschoren paard te wassen/inwrijven/... dan eentje met een dikke vacht, waardoor de behandeling effectiever is en de jeuk dus ook sneller terug weg is.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:48

Hij krijgt alleen koeken, dezelfde die mijn merrie ook krijgt (die is overgevoelig voor suikers). Ik heb z'n vacht doorzocht maar kan geen beestjes ontdekken. Heb hem nog niet zo lang en hij heeft hiervoor alleen maar op het land gestaan en is dus niet regelmatig gepoetst en zn vacht is ook erg klitterig, dacht zelf dat het misschien daarmee te maken heeft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:56

Ik weet niet of het die koeken van Pavo zijn, maar daar zitten juist wel veel suiker in!! Ik ging er ook vanuit dat dat niet zo was, tot mijn ene shet behoorlijk hoefbevangen werd op een moment dat hij op een zeer kaal stuk stond. Ben het toen uit gaan zoeken en ben ervan geschrokken wat er in zat! Ik geef ze dus niet meer.

Heel misschien heeft de jeuk te maken met de weer wat warmere temperaturen en de dikke vacht!
Sommige van onze pony's hebben er ook last van!
Scheren zou wel een oplossing zijn dan, maar dat is een behoorlijk gedoe met dekens.
Luizen zijn heel erg moeilijk te zien en de poeder komt niet goed door de dikke vacht op de huid, dus dat zou ook kunnen.
Ook hebben wij een pony die wat last van jeuk krijgt met nat (regen) weer! Daar is weinig aan te doen :P (op stal zetten vind ik voor een shet geen oplossing)

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:58

Nee heb niet de koeken van pavo. En hij krijgt ze ook niet vaak! Als het luizen zouden zijn dan zou hij er toch ook last van moeten hebben als het kouder is? Als ie z'n vacht rechtop heeft staan zodra het koud is heeft ie geen last.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:02

Helemaal mee eens!
Dan lijkt het er wel heel veel op dat de huid gewoon een soort van 'verstikt' raakt en dat geeft jeuk.
Wij hebben er ook wel eens een gehad die er heel erg last van had. Toen ze in de rui gingen had hij echt compleet kale plekken. Heel vervelend om te zien, maar het zag er toch in redelijk snelle tijd weer keurig uit! (met haar bedoel ik dan :D )

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:05

Ok, maar wat is het handigst, gewoon wachten of scheren? Vind het namelijk wel erg sneu dat ie de hele tijd loopt te schuren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:09

ik zou doen wat jij het prettigst vind. je kan hem ook een keer goed poetsen kijken of dat zin heeft en anders kan je hem scheren en een goede deken omdoen, die wel goed ademd anders verstik je de huid alsnog.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:09

Misschien dan toch beter scheren en een dekentje op. Want met die dikke vacht kan je toch amper beoordelen of ze een schimmelinfectie of iets dergelijks hebben

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:10

Ben helemaal met je eens dat het zielig is! Ik zou persoonlijk niet scheren. Dat is puur omdat ik het gedoe met dekens niets vind. Bij ons kunnen ze niet op stal en ik ben als de dood dat ze kou zouden vatten. We hebben een pony verkocht naar iemand waar hij in de wintermaanden niet naar buiten kon en dus totaal op stal stond. Hem hebben ze geschoren omdat hij zich echt rot stond te zweten. Dan zou ik er zeker ook voor kiezen!
Ik weet niet of die van jou 's nachts op stal staat!? Dat scheelt natuurlijk al weer wel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:11

Heeft hij nog luizen ? (je ziet ze wel zitten in de vacht!)
Anders scheren,behandelen en dikke deken omdoen :)

Maar ik zou eerst kijken, waarom hij jeuk heeft ;)

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:14

Heb hem al aantal keren goed gepoetst maar er is bijna niet door die vacht heen te komen.
Heb goed gekeken maar ik zie geen luizen of andere beestjes.
Ik scheer hem liever niet maar zoals het nu gaat kan het ook niet.
Hij staat dag en nacht buiten.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:49

Heb net weer even bij hem gekeken maar het wordt alleen maar erger dus heb de da gebeld en die komt morgenochtend even kijken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:53

Slimme zet!!
Wanneer het steeds erger wordt, is de kans toch wel groter dat er iets aan de hand is!
Houd ons op de hoogte?!
Mocht hij allergisch zijn ergens voor, kan het alleen wel lastig worden om precies uit te gaan vinden waarvoor :P

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:54

Ik hou jullie op de hoogte, hij komt morgen om kwart over negen en hij is gewaarschuwd voor het karakter van de shet haha.
Weet er alles van, hoop dat ie dat ook niet is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:00

Vaak moet er dan eerst even iets op kweek worden gezet en dat duurt dan ook weer een paar dagen voor je de uitslag binnen hebt. Heeft hij nu verschrikkelijke jeuk, dan zou ik scheren, al is het niet echt de tijd natuurlijk!
Hou er rekening mee dat hij misschien ook niet zo mooi terug komt in zijn vacht.
Aan de andere kant...jeuk is vele malen erger dan pijn!
Wel een goed dek om doen natuurlijk, maar dat zal je zelf ook wel weten.

Ik zou de benen en het hoofd, mits mogelijk, niet scheren, dat scheelt heel veel in de warmte die hij vast kan houden.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:05

Ik wacht even af wat de dierenarts zegt maar ik denk toch dat ik hem maar ga scheren.
Wist niet dat dat veel scheelde, bedankt voor de tip!

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 09:54

De da is geweest. Na lang zoeken dacht ie dat een luis had gevonden. Scheren vind hij nu niet verstandig, dus ga verder de shet met poeder te behandelen en hopen dat het snel warm wordt zodat ik hem kan wassen ;)
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:03

raar dat je DA scheren niet verstandig vind. Je geeft zelf al aan dat je er met borstelen niet doorheen komt. Bij een kennis van mij werd het scheren van haar minipaardje juist aangeraden bij de behandeling van luis. Beestje schuurde wel tot bloedens toe...

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:07

Hij raadde het af omdat het nu zo koud is. Volgens hem moet de shet dan eerst een aantal weken binnenstaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:17

Als je een dikke waterdichte deken hebt om op te gooien, dan zou het toch niet veel mogen maken.
Nu ja je moet doen waar je het beste bij voelt.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:21

Nee dat leek mij eerlijk gezegd ook niet! Moest van hem alles waar ie aan kon schuren uit de wei halen en het hooi op de grond geven, ben ik niet zo'n fan van ivm zand! Bovendien bijt ie zichzelf ook stuk dus het komt niet alleen van het schuren.
Ik ga het nog even aankijken met de poeder....