Gewetenskwestie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Gewetenskwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:17

Ik heb een beetje advies nodig en waar lukt dat beter dan op deze manier:

Mijn IJslandse paard staat normaliter samen met nog een andere IJslander en met een Tinker in één grote wei. Echter hij wordt nu toch wel wat te dik van al dat gras ( weide is ruim 2 ha grasland) dus ik heb hem vandaag uit de wei gehaald en in een ander kleiner weitje gezet waar hij nu met hooi op gewicht gehouden gaat worden. In dat weitje kan hij aan de ene kant over de draad "neuzen" met 2 andere IJslanders en aan de andere kant kan hij indien hij wenst knuffelen met 2 quarters. Is mijn vraag: zou hij nu ongelukkiger zijn omdat hij in feite geen echt contact meer met een ander paard heeft of zit een paard zo niet in elkaar? Ik zie hem in de wei eigenlijk nooit spelen met de andere twee maar ik zit er ook geen 24 uur per dag met mijn neus boven op dus wie weet wat hij doet als ik er niet bij ben? Wat denken jullie?

TurdusMerula

Re: Gewetenskwestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:28

Het sociale contact is minder dus dat zal idd minder fijn zijn, ze kunnen minder kroelen en stoeien...

Zijn de andere paarden dan niet te dik, aangezien ze ook koudbloeden zijn?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:33

Nee die andere 2 zijn niet te dik, de mijne heeft er helaas meer aanleg voor dan de andere en bovendien heeft de homeophaat me gewaarschuwd dat hij echt niet te dik mag zijn omdat dit zijn eczeem zou kunnen verergeren. Ik weet gewoon zelf niet waar ik goed aan doe, iets minder dik maar een depri paard of een wat dikker paard wat beter in zijn vel zit ( mits de eczeem dan niet verergerd uiteraard)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:33

Tuurlijk is het fijner voor een paard om met anderen in een stuk land te staan.
Maar een hoefbevangen paard is ook niet leuk dus denk dat je keuze goed is.
Is er niet een andere ijslander of ander paard wat bij je paard in kan?

Mijn ijslander staat nu momenteel in de padock die is ook veelste dik!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:36

Een eczeempaard kan het goed doen op minder gras...

Zijn de andere eigenaars niet bang voor fructaan?

Ik zou persoonlijk liever strikbegrazing hebben en bijvoeren met hooi dan mijn pony zo vol op het land hebben staan nu...

Voer je nog andere dingen bij? :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:22

De andere eigenaren zijn niet zo bezig met hun paard eerlijk gezegd, er is ook niets makkelijker dan je paard gewoon dag en nacht in het land zetten en verder niets te hoeven doen, op de kleinere weitjes moet er mest geruimd worden en komen er kosten aan hooi bij, niet iedereen wil dat vandaar.
Ik zit soms nog wel aan de aanschaf van een shet te denken puur als gezelschap maar dan moet ik voor 2 paarden pension betalen terwijl er 4 paarden naast staan............. en eigenlijk heb ik het geld ook niet voor nog een paard extra waar ik niets mee kan doen. Vanaf ongeveer april komt de andere ijslander er weer bij in de kleine wei want dan moeten de koeien weer in die grote wei dus het is ook altijd maar een periode per jaar maar ja , ik zie toch het liefst het hele jaar door een gelukkig paard door het land huppelen :-)
Ik voer elke dag wat slobber en speciale exceembrok verder krijgt hij niets anders wordt hij nog ronder.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:28

Hij kan nog neuzen en knuffelen met de buren en zijn gezondheid wordt beter, dan zou ik 'm lekker alleen in het kleine weitje zetten. Zeker als het hier een tijdelijke oplossing betreft. Paardje goed in de gaten houden en als hij er echt niet gelukkiger op lijkt te worden kan je altijd nog een andere oplossing bedenken zoals bijv. stripbegrazing evt. samen met een ander paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:38

je kunt ook overwegen om je paard elke dag even samen met die andere pony te zetten zodat hij dan even lekker kan kroelen en spelen als hij wil. Misschien terwijl jij aan het wei uitmesten en voer verdelen bent?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:51

Of je laat de slobber en die andere brok weg en houd hem alleen op gras. Als aanvulling kun je een speciaal vit. brokje geven.
Als je paard het nog zo goed doet op het gras is bijvoeren echt niet nodig.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:16

Ik voer wat slobber en eczeemeembrok bij omdat het schijnt dat alleen gras ( en zeker het gras wat er nu in de winter staat) te weinig aan vitamine zou opleveren. Maar hij zou het qua gewicht prima op alleen gras doen daarvoor heeft hij inderdaad geen bijvoedering nodig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:25

Ik heb juist ervaren dat weinig gras en geen brok het prettigst werkt... Het zal ook wel verschillen per paard, denk ik. :)

Zeker in combi met dit 'fructaanweer' zou ik me niet al te schuldig voelen.

Shet zou ik al helemaal niet overwegen, het is heel onpraktisch om paarden te hebben die verschillen in wat ze nodig hebben qua voedsel.