Ik zal het proberen kort uit te leggen.
Mijn pony staat op een wei in Wilrijk (Belgie). De eigenaar van deze wei huurt deze van het ocmw. Momenteel staan er 3 beesten op (de mijne, een B-pony van de eigenaar en een paard van mensen die er NIET naar omzien).
Ik betaal 150 euro stalgeld per maand (zonder krachtvoer).
Ik vroeg mij nu af of het niet goedkoper zou uitkomen voor mij om de wei zelf te huren, maar ik ken daar spijtiggenoeg niet voldoende van.
De wei zoals ik ze zou indelen. 3 stukken van ongeveer 2000m².
M = mesthoop, verschillende zodat ze ook kunnen rusten.
Blauw = afsluitbare doorgang
Zwart vierkant hoort er niet bij

Ik had het gedacht ze om de 4maanden van stuk wei te veranderen. De paddock daar kunnen ze constant op, de piste daarzou ik ze liever afhouden.
Als de stukken zelf kunnen dan telkens 8 maanden op een jaar rusten.
Maar nu komen mijn problemen:
Wat met weideonderhoud, moet ik besmesten en hooien of hoe zouden jullie dit aanpakken? Is het mogelijk te hooien met deze oppervlakte en zo ja, alle 3 de stukken of maar 2?
Zouden jullie eventueel maar 2 stukken nemen en enkel zomer en winter afwisselen zonder te hooien?
Als ik de wei voor 250 euro per jaar zou huren, zou dit dan goedkoper zijn voor mij dan 150 per maand aan stalgeld?
Is 1 paard en 2 pony's teveel voor deze oppervlakte of zouden jullie eerder opteren voor 2 pony's (of 3 pony's)?
Stallen en paddock mest ik uit, maar is dat voor de weides zelf ook nodig of niet (als ze 8 maanden kunnen rusten) en hoeveel beesten kan ik er dan best max. opzetten?
En dan nog eentje: hoeveel gaat hooi mij ongeveer kosten als ik de wei niet laat hooien? voor per pony en per paard, ik heb echt geen idee van de prijzen....
Enfin, ik zit compleet met mijn handen in mijn haar ma neig er wel naar om de wei zelf te huren, maar ik heb dus bergen goede raad nodig want op de moment weet ik niet goed waaraan ik zou beginnen....