Stalgeld blijven betalen of zelf weide huren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaqunel

Stalgeld blijven betalen of zelf weide huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:47

Hallo iedereen!!!!

Ik zal het proberen kort uit te leggen.

Mijn pony staat op een wei in Wilrijk (Belgie). De eigenaar van deze wei huurt deze van het ocmw. Momenteel staan er 3 beesten op (de mijne, een B-pony van de eigenaar en een paard van mensen die er NIET naar omzien).
Ik betaal 150 euro stalgeld per maand (zonder krachtvoer).
Ik vroeg mij nu af of het niet goedkoper zou uitkomen voor mij om de wei zelf te huren, maar ik ken daar spijtiggenoeg niet voldoende van.

De wei zoals ik ze zou indelen. 3 stukken van ongeveer 2000m².
M = mesthoop, verschillende zodat ze ook kunnen rusten.
Blauw = afsluitbare doorgang
Zwart vierkant hoort er niet bij

Afbeelding

Ik had het gedacht ze om de 4maanden van stuk wei te veranderen. De paddock daar kunnen ze constant op, de piste daarzou ik ze liever afhouden.
Als de stukken zelf kunnen dan telkens 8 maanden op een jaar rusten.

Maar nu komen mijn problemen:
Wat met weideonderhoud, moet ik besmesten en hooien of hoe zouden jullie dit aanpakken? Is het mogelijk te hooien met deze oppervlakte en zo ja, alle 3 de stukken of maar 2?
Zouden jullie eventueel maar 2 stukken nemen en enkel zomer en winter afwisselen zonder te hooien?
Als ik de wei voor 250 euro per jaar zou huren, zou dit dan goedkoper zijn voor mij dan 150 per maand aan stalgeld?
Is 1 paard en 2 pony's teveel voor deze oppervlakte of zouden jullie eerder opteren voor 2 pony's (of 3 pony's)?

Stallen en paddock mest ik uit, maar is dat voor de weides zelf ook nodig of niet (als ze 8 maanden kunnen rusten) en hoeveel beesten kan ik er dan best max. opzetten?

En dan nog eentje: hoeveel gaat hooi mij ongeveer kosten als ik de wei niet laat hooien? voor per pony en per paard, ik heb echt geen idee van de prijzen....

Enfin, ik zit compleet met mijn handen in mijn haar ma neig er wel naar om de wei zelf te huren, maar ik heb dus bergen goede raad nodig want op de moment weet ik niet goed waaraan ik zou beginnen....

Tempus

Re: Stalgeld blijven betalen of zelf weide huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:53

Ik denk dat het wel goedkoper zou zijn voor je. Tenslotte slechts een maal de huur van de wei en dan is het slechts onderhoud van de wei en het eten van de paarden.
Ik kom met 6 botten hooi voor mijn twee paarden een week toe, per bot is het 2 euro. Elke maand is dat dan ongeveer 48 euro, ongeveer 40 euro per maand voor krachtvoer voor de twee. En dan nog het bemesten van de wei ( die prijzen ken ik niet zo van buiten). Maar als je rekent 150 euro per maand is 1800 euro per jaar, daar kun je toch wel even mee verder qua onderhoud enz.

Van de oppervlakte ken ik zelf niet veel, wij hebben ongeveer 1 HA voor 2 paarden en ik merk wel dat ze die toch wel met hun tweeen kaal kunnen eten ( ze staan wel 24/7 buiten). Maar je moet dat zelf kijken, als ze ze sneller kaal eten kan je altijd ze altijd wat korter op dat stuk wei laten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:15

Ik zou zelf ene weide huren, maar vergis je niet aan het werk dat daar bij komt kijken: onderhoud aan draad en palen, uitmesten, onkruid wieden, zorgen voor vers water, hooi indoen, stalbedekking indoen,....
Ik heb zelf 2 ponies op een eigen weide staan en heb soms het gevoel dat ik meer bezig ben met de boel te onderhouden dan met leuke dingen.

Oppervlaket van je stuk grond is dus 3 keer 20 are. Heb geen idee hoeveel paard/pony daar op kan.
Om de 4 maanden pas van stuk veranderen lijkt me lang. Ik dacht eens ergens gelezen te hebben (waarschijnlijk op paardnatuurlijk.nl) dat je je weiland best opdeelt in 4 stukken, 1 week laten begrazen en dan 3 weken rust. 3-5 weken rust lijkt me dus wel oke. Denk er ook aan dat gras dat heel kort afgegraasd is langer nodig heef tom terug te groeien dan gras dat ze toch wat langer hebben gelaten.

Kijk ook eens in het topic Paddock Paradise. Daar kan je ook leuke ideeen halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:12

2000m2 is op binnen een paar weken. Dan zul je al moeten wisselen. 6000m2 is geschikt voor 1 a 2 paarden afhankelijk van hoeveel je bijvoert, hoeveel uren ze op de wei lopen. Maaien zal niet makkelijk gaan, misschien 1 van de 3 stukjes en dat levert je dan enkele tientallen pakjes hooi op afhankelijk van hoe lang het gras is.

Je kunt de tijd die je met 1 stukje doet verlengen door je paard ook tijdens de zomermaanden slechts een aantal uren op de wei te laten per dag, en de rest op de paddock. Maar ook dan moet je wel bijvoeren met hooi.
Verder leuk ingedeeld. Paddock deel bij de stal, is dat bestraat? Dat zou ik wel doen, en dan dat andere deel van de paddocks naast de piste en tussen de weides zand.

Vergis je niet in de kosten van omheining, stalbouw en aanleg rijbak en paddocks. Als dat niet al aanwezig is, kun je beter in pension staan en huren, dan het allemaal op eigen kosten aanleggen en huur betalen. Dat verdien je namelijk nooit terug binnen redelijke termijn...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:21

Ik denk dat een huurprijs van 250 euro per jaar van voor de oorlog is. Ik betaal ool stalgeld nu, aan een redelijke prijs maar omdat er niet genoeg weide voorhanden is heb ik besloten een weide bij te huren voor de zomerperiode.
Ik zal al 80 euro per maand huur betalen, er is geen omheining, geen schuilhok, geen electriciteit of water in de prijs. Kortom alles moet door mij worden bekostigd.
Ik zal moeten mininmum 600 euro betalen voor de omheining, ongeveer 2000 euro voor een schuilhok, plus huur voor 1 jaar ineens te betalen. Het komt tesamen op minstens 3 à 4000 euro voor te beginnen.
De weide is maar 88 are groot en kan maar dienen voor 2 paarden in de zomerperiode. Ondertussen moet ik stalgeld betalen voor mijn andere paarden, ik doe er eigenlijk geen profijt aan. Ik heb daar ook geen paddock en geen mestput.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:50

vancky2005 schreef:
Ik denk dat een huurprijs van 250 euro per jaar van voor de oorlog is. Ik betaal ool stalgeld nu, aan een redelijke prijs maar omdat er niet genoeg weide voorhanden is heb ik besloten een weide bij te huren voor de zomerperiode.
Ik zal al 80 euro per maand huur betalen, er is geen omheining, geen schuilhok, geen electriciteit of water in de prijs. Kortom alles moet door mij worden bekostigd.
Ik zal moeten mininmum 600 euro betalen voor de omheining, ongeveer 2000 euro voor een schuilhok, plus huur voor 1 jaar ineens te betalen. Het komt tesamen op minstens 3 à 4000 euro voor te beginnen.
De weide is maar 88 are groot en kan maar dienen voor 2 paarden in de zomerperiode. Ondertussen moet ik stalgeld betalen voor mijn andere paarden, ik doe er eigenlijk geen profijt aan. Ik heb daar ook geen paddock en geen mestput.

Ik betaal 75 euro huur per jaar voor een wei van een kleine Hectare. Hangt er maar vanaf wat die mensen er voor vragen he.