Waar kwam jij pas later achter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Waar kwam jij pas later achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:54

Ik weet niet of het hier goed staat maarja..
Toen jij je eigenpony / paard kreeg wat waren de dingen waar van je niet wist dat dat er ook nog bij kwam kijken?
Ik wil me namelijk zo goed mogelijk voorbereiden omdat ik binnenkort ook misschien een eigen pony krijg!

Dani

Re: Waar kwam jij pas later achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:59

Héél veel dingen.

Wanneer je welke wormenkuur moet geven. Hoe duur een hoefsmid is. Dat ze eens per jaar een inenting nodig hebben. Hoe belangrijk een goed-passend zadel is, en hoe je dat een beetje kunt controleren. Dat je ook bitloos kan rijden. Hoeveel hooi een paard op een dag nodig heeft, en hoeveel krachtvoer je kan geven. Hoe je een paard niet alleen rijdt, maar ook traint.

Er zijn heel veel dingen waar je pas achter kúnt komen met een eigen paard, of met een verzorgpaard waar je veel mee doet.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:05

het zijn zoveel dingen
bij sommige dingen denk je het moet zo
maar dan moet het bij jou toch weer anders
je loopt nog tegen zoveel dingen aan
en je leert ook nog een hele hoop
waardoor je de dingen weer anders doet
veel plezier met je eigen pony

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:12

DaniBanani schreef:
Héél veel dingen.

Wanneer je welke wormenkuur moet geven. Hoe duur een hoefsmid is. Dat ze eens per jaar een inenting nodig hebben. Hoe belangrijk een goed-passend zadel is, en hoe je dat een beetje kunt controleren. Dat je ook bitloos kan rijden. Hoeveel hooi een paard op een dag nodig heeft, en hoeveel krachtvoer je kan geven. Hoe je een paard niet alleen rijdt, maar ook traint.

Er zijn heel veel dingen waar je pas achter kúnt komen met een eigen paard, of met een verzorgpaard waar je veel mee doet.

Dat vind ik wel een hoop, dat zoek je toch vóór je een paard aanschaft?
Daar hoef je echt niet een verzorgpaard voor te hebben waar je veel mee doet!
Ontwormen gebeurt hier door stal, lijst van de hoefsmid en voor het enten hangt op stal en wanneer hij/zij komt.

Voeren is simpel over het algemeen: hoe meer hooi hoe beter.
Krachtvoer... Sja een kilo brok op een dag kan je prima mee beginnen, kan je zelf uitzoeken of er meer/minder of niet nodig is en hoe je paard er op reageert enz enz.
Ik denk dat als ik nu mijn verzorgpaard overneem dat ik geen problemen ondervind.. :n

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:13

Dat elk paard gevaarlijk kan zijn, en dan kunnen ze nog zo braaf zijn.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:50

DaniBanani schreef:
Héél veel dingen.

Klopt, ook al doe je nog zoveel met paarden, een eigen paard/pony is echt een heel andere 'dimensie' waar je in terecht komt :) Opeens heb je zelf de volle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor je beestje ;) Maar, als het goed is, krijg je er ook een hele hoop voor terug!! :)
Toen ik mijn paard kreeg, stond ze op een pensionstalling waar alles voor je gedaan werd (mesten, in/uit stal halen, naar weide brengen, voeren, hooi, wormen, etc.). Op een gegeven moment echter kregen we bij ons thuis stal- en weideruimte vrij en toen heb ik er dus voor gekozen om haar bij ons thuis neer te zetten. Opeens moest ik dus al die dingen die normaal werden verzorgd op stal, allemaal zelf doen :P Natuurlijk had ik mij er wel in verdiept en had ik ook de voerschema's en dergelijke van stal overgenomen, maar toch; dan merk je pas hoeveel tijd je in je paardje moet stoppen. Het went echter snel en ik zou het ook echt niet meer anders willen nu! :)

xMaykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:53

Dat als een paard verkeersmak is, niet meteen alleen naar buiten kan. Ja, dat heb ik ook wel gevoeld,

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:05

Ik kocht mijn verzorgpaard, waar ik al fulltime voor zorgde, en veel voor betaalde. Ik wist dus eigenlijk alles al.

Maar wat belangrijk is:
Wormenkuren iedere 8-12 weken
Hoefsmid iedere 6-8 weken
Ieder jaar de tandarts
1 keer per jaar entingen

En nog veel meer!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:07

Dat het zadel toch niet helemaal paste en een nieuwe aan moest schaffen!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:11

Ik kwam er pas later achter wat een verantwoordelijkheidsgevoel het met zich mee brengt om paarden aan huis te hebben. Vroeger was er maar 1 paard bij ons en bemoeide ik mij nergens mee. Was allemaal mijn vrouw d`r hobby. Maar toen stond ze op een pensionstal. Nu hebben we de paarden aan huis. Ik heb er nu zelf ook een en we hebben een gezelschapsmaatje (shet) erbij. Maar vanaf het moment dat ze hier aan huis staan (ook zo`n beetje het moment dat het mijn liefheberrij ook werd), voel ik een enorme hoeveelheid verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik iets hoor `s nachts, zit ik overeind in bed. Als het onweert ben ik onrustig etc. etc. Natuurlijk brengt een dier verantwoordelijkheden met zich mee, maar dat ik onbewust zo "waak" had ik niet voorzien.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:47

moonfish13 schreef:

Ik was niet van plan om een paard aan te schaffen, dat gebeurde nogal onverwachts. ;)
Had ik er misschien even bij moeten zeggen :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:57

Hoe belangrijk het is om iemand op de achtergrond te hebben die wel ervaren paardenhouder is en alles uit kan leggen en kan regelen waar je zelf niet 123 bij stilstaat!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:05

ik ben vooral geschrokken hoeveel mijn (net gekochte) paard at in vergelijking met mijn welshje... niet het dubbel, maar vier keer zo veel :+ en het extra werk voelde ook niet als dubbel aan; eerder driedubbel.

verder ben ik toen ik echt nog maar enkel mijn ponietje had erachter gekomen dat je DA's blijkbaar niet altijd blind kan vertrouwens, of allezins dat het erg moeilijk is om te weten of je een goeie hebt of niet. (mijn merrie was drachtig bij aankoop, heeft een misval gehad en de DA is toen in 5x komen doen wat volgens mijn volgende DA in 1x ook gekund had. wist ik veel natuurlijk als meid van 16 met een ponietje)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:07

Welke dekengrootte je nodig hebt.. :7

[oh ja, en hoe belangrijk hulp&les kan zijn]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:09

Dat goede hulp vinden heel erg moeilijk is.
Veel mensen zeggen bij weinig ervaring: Dat moet je onder begeleiding doen. Maar waardevolle begeleiding vinden is heel erg lastig. Ik kwam er dus achter dat een portie zelfvertrouwen, interesse & bereidheid errug belangrijk is en dat je af en toe zelf uit moet vogelen wat het beste is voor jou en je paard..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:52

Dat je een paard moet opvoeden zodat het jou als kuddeleider erkend en zo kan je veel problemen vookomen.
Wij hebben dit pas geleerd nadat we overgestapt waren naar western rijden en denken nu dikwijls : "als we vroeger hadden geweten wat we nu weten hadden we vroeger veel problemen kunnen voorkomen".

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:58

- ik wist niet dat de korstjes in zijn kootholte mok waren : ben daarmee lekker door de waterbak gaan crossen met het gevolg dat mijn paard nu wél witte aftekenen heeft (littekens gekregen)
- ik had geeeeeeeeen idee hoeveel voer een paard moest krijgen met de arbeid die ik hem gaf (reseltaat: teveel voer, teveel lekkers = dik en heet paard)
- dat je naast hoofdstel, halster zadel dekje en poetsspullen nog veel meer nodig hebt, wat dacht je van spullen om je leer schoon te maken en te onderhouden? Wondspray, teer, hoefvet, peesbeschermers, equistar, betadineshampoo, spiergel... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb mijn kast echt vol staan met allemaal van die dingetjes.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:00

Dat het toch wat minder makkelijk was dan ik in eerste instantie dacht. En tijdrovender.

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:19

moonfish13 schreef:
DaniBanani schreef:

Daar hoef je echt niet een verzorgpaard voor te hebben waar je veel mee doet!
Ontwormen gebeurt hier door stal, lijst van de hoefsmid en voor het enten hangt op stal en wanneer hij/zij komt.

Voeren is simpel over het algemeen: hoe meer hooi hoe beter.
Krachtvoer... Sja een kilo brok op een dag kan je prima mee beginnen, kan je zelf uitzoeken of er meer/minder of niet nodig is en hoe je paard er op reageert enz enz.
Ik denk dat als ik nu mijn verzorgpaard overneem dat ik geen problemen ondervind.. :n

hoe meer hooi hoe beter en een kilo brok per dag ??????? dat hangt er vanaf wat je met je pony/paard daags doet train je intensief heeft hij/zij meer brok nodig op een dag of staat het de gehele dag in weidegang dan is het voerschema ook anders..........Ik train mijn paard elke dag een dik uur en ze krijgt 2kg basisbrok en ook nog eens een kilo muesli met kruidenolien en de gehele dag hooi maar per paard is dit verschillend het hangt er ook vanaf hoe je paard het verbrand de 1 neemt het sneller op dan de ander.......

Maar de vraag van mij is nu jij wilt een paard/pony stal je het bij jezelf thuis of breng jij je paard/pony naar een pensionstalling dan moet je rekening houden met pensionstalling / hoefsmid / jaarlijkse inenting / paardentandarts 1x perjaar / je zadel elke jaar na laten kijken of het nog goed ligt eventueel vullen / 4 x perjaar wormkuren / en dierenarts mocht je paard/pony ziek worden / wil je wedstrijden rijden lidmaatschap van een club en inschrijfgeld voor wedstrijden......................
Er komt heel wat bij kijken als je een eigen paard/pony neemt maar een hobby/sport mag best wel wat kosten het houd je wel van de straat en het is leuk om te doen.......

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:24

Dat als het koud of nat is je paard ook nog steeds verzorgt moet worden!
Het is geen hobby die je naast je neer legt als je even geen zin hebt. Zeker de afgelopen tijd met dat rotweer moet je toch gaan, het blijft jouw verantwoordelijkheid.
Dus als je moet leren voor school of als je op vakantie gaat, dan moet je nog aan je paard denken. Dit kan wel wat veel zijn.
Bedenk dan ook goed of het je dat waard is.

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:28

en wat ik dan nog vergeten ben is een hoofdstel/bit halster/touw zadel cap rijbroeken rijsokken eventueel wedstrijdkleding peesbeschermers dekjes deken voor je paard en alle artikelen mocht je paard iets hebben van mok/schimmels etc. longeerzweep zweep voor het rijden longeerlijn een hele poetsset borstels schaar kwastje kammen shampoo om je paard te wassen rijlaarzen of chaps/schoenen poetskist zadelkast om al je spulletjes netjes in op te bergen een hoevenkrabber nou hier weer een hele lijst wat je wel niet moet aanschaffen voor een eigen paard/pony

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:29

Ik dacht toen ik een pony kreeg al heel veel van paarden te weten, maar dat viel heel erg tegen. Ik wist eigenlijk maar heel slecht hoe het met de voeding zat en hoeveelheden.
Ook had ik geen idee wat ik moest doen toen mijn paard in eens ziek werd zat ik met m'n handen in het haar.
Ik had hele goede hulp en de eigenaren van de stal waren op gegroeid in de paarden en wisten er veel van af.

Zo ben ik nog heel veel tegen gekomen maar gaande weg leert men.
Schaam je niet om dingen te vragen ook al klinkt het soms dom.
Je kan het altijd beter zeker weten!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:36

Dat je altijd iemand moet hebben om op terug te vallen wanneer je zelf uitvalt. Toen ik ziek was heb ik allemaal mensen moeten bellen voordat ik iemand had die mijn paardje kon doen. Sindsdien heb ik altijd een reservepersoon paraat gehad, erg handig mocht er eens iets zijn!

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:59

DaniBanani schreef:
Maar de vraag van mij is nu jij wilt een paard/pony stal je het bij jezelf thuis of breng jij je paard/pony naar een pensionstalling dan moet je rekening houden met pensionstalling / hoefsmid / jaarlijkse inenting / paardentandarts 1x perjaar / je zadel elke jaar na laten kijken of het nog goed ligt eventueel vullen / 4 x perjaar wormkuren / en dierenarts mocht je paard/pony ziek worden / wil je wedstrijden rijden lidmaatschap van een club en inschrijfgeld voor wedstrijden......................
Er komt heel wat bij kijken als je een eigen paard/pony neemt maar een hobby/sport mag best wel wat kosten het houd je wel van de straat en het is leuk om te doen.......

Mijn pony komt bij mij verzorgpony's te staan. Met alle dingen die je opnoemd heb ik rekening gehouden *D
En verder heb ik er alles voorover

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:33

Een paardentandarts was voor mij onbekend.