steltonplaten of drainagezand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

steltonplaten of drainagezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:57

We zijn bezig met het aanleggen van een plek voor ons toekomstige paard (wsl een ijslander).
We beginnen met alleen poldergrond, dus alles moet aangelegd worden.
Ondertussen is het gedraineerd op 80 cm.
Nu wilde ik eigenlijk aansluitend aan de stal met klein betegeld stuk een zandpadock aanleggen, niet om te rijden(misschien incidenteel door kinderen).
Ik dacht zelf 20 cm afgraven en daar drainagezand in storten.
Alleen degene die de bak evt aan zou leggen zegt dat de storende laag van klei zou zorgen dat de bak snel gaat vermengen met de klei.
En hij stelt voor drainage op 30cm en daar over heen dan zand. Maar goed, kostenpost wordt steeds hoger zo natuurlijk gezien er al drainage gelegd is.
Nu zat ik te denken misschien dat stelton (beton) platen een optie is. Blijvend weinig onderhoud.
Dan zou ik dus een stuk platen leggen en dan de rest wei laten die dan evt nat wordt maar goed dat is dan zo.
Wat is nu een wijze keuze voor de toekomst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:01

Ik ga zelf stelconplaten leggen in mijn nu nog zandpaddock. Om de simpele reden dat dat een stuk makkelijker schoon te houden is, zeker als je ook in de paddock voert. Bijkomende voordeel is dat voeren op beton geen zandeten als risico heeft, en hooi voeren in een zandpaddock dat risico wel heeft. Ik denk wel dat ik de platen met iets tussenruimte ga leggen, zodat je geen waterballet aan de randen krijgt.

pmarena

Re: steltonplaten of drainagezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:24

Ik zou allebei doen :)

Een fijn stuk verharding waar je op kunt voeren en ze altijd goed egaal en droog kunnen staan , maar zeker ook een stuk zand , al is het maar een klein stukje zodat ze daar even lekker in kunnen rollen :j

Mooier is natuurlijk een groter stuk zand zodat ze wat loop- en speelruimte hebben , ook als ze niet op de wei mogen.

Is wel lekker als ze dan even wat kunnen spelen en doen , en op beton wordt dat snel glad.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:19

Ik zou het stuk wei dat anders padock zou zijn wel 24 uur open laten, met het riscico dat het modder wordt natuurlijk.
Maar de andere 2 weitjes zou ik dan dicht houden bij slecht weer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:25

Stelconplaten kunnen wel erg glad worden is mijn ervaring.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:44

Nikka schreef:
Stelconplaten kunnen wel erg glad worden is mijn ervaring.

Er bestaan speciale "ruwe" stelconplaten die niet glad worden (hebben wij ook en werkt prima)
Ik zou gaan voor een stuk zand (goed gedraineerd) en een stuk platen. Zo kunnen ze rollen, rennen en ook op het harde (is goed voor de hoeven).

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:26

En hoe groot zouden jullie zo'n plaats voor een ijslander en een mini shet maken?
Dus het stuk waar ze 24 uur op kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:44

Dat ligt helemaal aan de ruimte die je ervoor hebt , en hoeveel geld je eraan uit wilt geven , gewoon het hele plaatje van wat mag & kan :)

Hoe ruimer hoe beter. Maar ik zou minimaal gaan voor een roundpen / longeerring grootte qua zand , en een verharde uitloop van zo'n 30 m2. Dan kunnen ze al aardig hun kont keren :j

Kun je er qua maat een bakje van maken dan is het alleen maar veel fijner natuurlijk , zodat ze eens goed uit hun stekker kunnen gaan met wat rennen / vliegen / stuiteren , en je er zelf ook nog eens kunt rijden als de wei te nat is :)

Al heb je maar een bakje van 15 x 30 meter , daarmee kun je toch weer veel meer dan een roundpenn :j

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:42

als stelton platen nat zijn kunnen ze erg glad zijn! dus als je paard aan de ren gaat door wat voor reden dan ook...
wij zelf hebben 30/60 grindstegels op z'n kop gelegd is wat stroef. en bijkomend voordeel je kunt ze bijna overal wel gratis ophalen :D

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:14

Is er een formule hoe je uit rekent hoe groot een bak minimaal moet zijn, dus lengte van het paard x ... meter ofzo?
Kan me voorstellen dat een paard meer ruimte nodig heeft dan bijvoorbeeld een B pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:46

Tja , hoe ruimer hoe fijner natuurlijk , een 20 x 40 bak is standaard , 20 x 60 is een internationale dressuurring , en als je een mooi springparcours op wil zetten is een bredere bak (dan 20 meter) juist weer fijner :)

De meeste mensen kiezen gewoon voor 20 x 40 meter omdat dat de meest gebruikte maat is. Groter is fijner in veel gevallen , maar natuurlijk ook duurder qua materialen en aanleg ;)

Je gaat eigenlijk alleen met een kleinere maat werken dan die 20 x 40 meter , om kosten te besparen of omdat je er de ruimte niet voor hebt.

Zo heb je vaak dat mensen bvb. maar een stukje land vrij hebben van 17 x 37 meter (ik noem zomaar wat ;) ) en dan hou je die afmetingen aan.

Het fijnste is het in principe als je de lengte wel 2x zo lang houdt als de breedte. Dit omdat je dan nog je figuren in normale verhoudingen kunt rijden , een grote volte van 20 x 20 meter is in een normale 20 x 40 bak rond en gaat precies onder het midden door onder de X.

Heb je een bak van bvb. 20 x 35 meter waar je een grote volte in rijdt , dan ga je voorbij de X als je hem helemaal rond maakt. Of je houdt de letters aan en gaat onder de X door...maar dan rij je een ovaaltje in plaats van een rondje ;)

Een 15 x 30 is heel acceptabel hoor , veel beter dan GEEN bak in ieder geval :P

Je kunt daarin ook nog wel acceptabel met meerdere paarden / ponies tegelijk rijden. Maar het is natuurlijk allemaal wat korter en kleiner dan de normale 20 x 40. Vooral de korte zijde is echt een bochtje. Daarom kiezen mensen er soms ook voor om de verhouding toch wat scheef te trekken , en in plaats van een 15 x 30 bakje te gaan voor een bvb. 17 x 30 bakje , zodat de lange zijde wat minder krap is.

Het is allemaal maar net wat je wilt en wat je mogelijkheden en prioriteiten zijn :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:56

Nou voor het mooi zou ik hem wat smaller houden, maar dat is echt de helft smaler een meter of 8.
Nou wil ik er niet in rijden maar als er eens een kind is wat een rondje wil doen zou het fijn zijn als dat kan.
We hebben 3000m2 bij gekocht en het deel strak achter de tuin willen we tuin laten, het deel achter onze garage zou ik dus de stal en zandbak willen en daarnaast weer de wei.
Maar goed als ik de zandbak uitbreid dan ga ik achter de tuin van de buren zitten en dat is niet de bedoeling (wel met wei niet met de bak).
Dus lengte zou 50 meter kunnen zijn, maar dat vind ik te lang gezien ik ook een stukje grond wil waar ze op kan staan en de breedte is dus 7-8 meter.
Er komt een ijslander in en wsl mini shetje er bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:44

Een breedte van 8 meter is wel heel erg smal hoor :)

Als je bekijkt dat een roundpenn / longeercirkel al minimaal zo'n 12 meter moet zijn , en een kleine volte 10 meter in het rond is , dan kun je in een bakje met een breedte van 8 meter met een normale pony / paard niet veel meer doen dan stappen :P

Met een Shetje zou je nog wel wat meer kunnen doen als je hem dan 8 x 16 meter houdt zodat de lengte dubbel de breedte is , maar in principe moet je de "bak" denk ik beter vergeten met een maximale breedte van 8 meter , je ligt op de korte zijde dan constant plat in de bocht :P

Voor een paddockje vind ik het ook erg krap , maar een klein zand-paddockje zodat ze tenminste nog kunnen rollen is altijd nog leuker dan geen zand natuurlijk :)

Maar het is fijner als ze eens een stukje kunnen rennen , en ook een rondje kunnen rennen , en op een breedte van 8 meter is dat te weinig ruimte (vind ik). Zeker als ze een tijdje alleen maar op zo'n oppervlakte staan. Komen ze nu dagelijks nog op een fatsoenlijke wei waar ze even de benen kunnen strekken dan is het alweer anders :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:53

Ja ze komen dagelijks in een grotere wei hoor.
Het gaat echt om de vaste plaats waar ze 24 uur op staan, die wordt dus 8x50 meter is de bedoeling.
We hebbe nu de grond er naast ook gekocht, maar het is niet gezegd dat we die altijd houden. Dus dan wil ik de bak helemaal achter mijn eigen huis.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:51

Wij hebben een paddock van 15 x 20 bevalt goed staan overdag (in de winter) 4 paarden in.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:50

NatasjaM74 schreef:
En hoe groot zouden jullie zo'n plaats voor een ijslander en een mini shet maken?
Dus het stuk waar ze 24 uur op kunnen.

Ik heb voor mijn 2 IJslanders en A-pony een stuk van 450m2 als 'paddock'. Hiervan is 14x15 bedekt met stelcon platen. Deze zijn opgeruwd, dus ook met nattigheid niet glad. Op deze platen heb ik ook mijn schuilstal/schuurtje van in totaal 26 m2 staan, en een stukje omloop. Ze hebben zelf ongeveer 12x15m stelconplaten om op te lopen. Aansluitend heb ik een zandpaddock van 15x15, hier ligt drainage onder en is van een soort duinzand (je ziet af en toe de schelpjes er nog tussendoor). Voordeel is dat er nooit plassen in komen en het langer duurt voordat het bevroren is, nadeel is dat ik er niet in kan longeren, wat oorspronkelijk wel het idee was, omdat het te zwaar is. Ik vind het een fijne combinatie. Platen zijn goed schoon te vegen, en ze hoeven nooit in de modder te staan. Krijgen bij hooi eten ook geen zand binnen. In het zand slapen, rollen en donderjagen ze. Verder heb ik nog bijna een halve hectare wei, maar ze kunnen prima op deze paddock bivakeren als de wei te nat, etc, is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:54

Mss kun je de platen omdraaien? Ik weet niet of de onderkant stroever is?
Mijn pensionhouder heeft gladde platen gelegd waar de paarden bij de eerste de beste bui onderuit gingen. Toen zei hij dat hij ze andersom had moeten leggen. Hij heeft uiteindelijk een apparaat gehuurd waarmee de bovenkant opgeruwd is en nu is het goed!
(lijkt op een handgrasmaaier)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

Nog even terugkomend op het vermengen van je drainagezand met de kleilaag: dat is simpel te voorkomen door ze van elkaar te isoleren met een laag wortel- of wegendoek. Nadeel hiervan is dat je dan je bak apart moet draineren, waarbij de drains boven het doek moeten komen te liggen. Dat betekent extra sleufjes graven en wat gefrommel om het doek en de drains daar een beetje knap in te krijgen. Om te voorkomen dat ze je doek gaan opgraven moet je de laagdikte van je zandpakket dan wel ook minimaal een cm of 30 maken.

Hoe doe je het overigens met de afwatering van je drainage? Heb je een kavelsloot ofzo waarop je die laat lozen? En zijn de drains wel zo aangebracht dat je ze gemakkelijk door kunt (laten) spuiten als ze op termijn verstopt zouden raken?

JaneJansen schreef:
Mss kun je de platen omdraaien? Ik weet niet of de onderkant stroever is?(...)
Je kunt ze beter niet ondersteboven leggen, want ze zijn iets taps om ze gemakkelijker te kunnen leggen. Dus als je ze omkeert houd je aan de bovenkant kieren van een paar cm, die je dan weer op één of andere manier dicht moet zien te krijgen. Bovendien weet ik eigenlijk niet eens of de haken die gebruikt worden bij het leggen van de platen eventueel ook in de onderkant van de in de plaat ingestorte bussen zouden passen.