Wij zijn op zoek naar een bedembedekking voor in de stallen die het makkelijkst te cecyclen is of af te voeren. Stro heeft een vrij grote inhoud op de mesthoop en niet makkelijk te composteren.
vlas, verteerd het snelste, veel kleinere mestbult, minder opslag ruimte voor nodig. Maar sinds de strokorrel in opkomst is, kan die ook wel eens goed zijn, daar geldt hetzelfde voor als voor vlas.
VanHuisUit
Geplaatst: 16-01-10 20:30
Wij werken met hennepstrooisel. Super spul. Hemparade e.d. Neemt ook heel veel vocht op en composteert erg snel (4 a 5 weken).
kokos vezel is perfect alleen de mest eruit halen en als het lekker weer is spoelje zo de urine der uit en het droogt erg snel ik vind het gewelidg gr sharon
Rapodie is dus eigelijk koolzaadstro? Maar is dit niet duur in aankoop? (1 pak € 5,90)
Vlas en dat hennep klinkt wel goed na wat sites te hebben bekeken. Nou kijken welke van de 2 het goedkoopst in onderhoud en aanschaf is en welke van de 2 het beste composteerd.(Het liefst met zoveel mogelijk rooie wormen erin!)
diana1
Geplaatst: 17-01-10 18:13
Strokorrels scheelt de helft qua afval op de mestkar. Composteert zeer snel....soms na 2 wk. op de aanhanger behoorlijke witte stukken van binnen.
Ik heb nu door de sneeuw geen Rapsodi geleverd gekregen en heb hierdoor zaagsel gehaald en dat word een stuk natter en ruikt ook veel meer.
Vlas en Hennep vind ik te fijn en is ook erg glad als je er nieuwe pakken in gooid, dit gebruikte ik bij een paar paarden op m'n werk. Rapsodi bevalt mij het beste als je paard niet op stro kan staan!
Wij bestallen ze met minimaal 30 balen tegelijk, hoe meer hoe goedkoper natuurlijk. Weet nu even niet wat ik per baal betaal, morgen zal de rekening wel in de bus liggen.
Strokorrels bevallen mij prima, maar momenteel is vlas goedkoper. Nadeel van vlas is dat het natter is op de bodem als strokorrels en zeker in het begin als het vers is véél gladder. Ik doe met mijn mestput van 10 m2 en 2 grote E-ponies een half jaar.
ROSIDA
Geplaatst: 18-01-10 19:36
ik gebruik zaagsel,, je schept zo veel mogelijk mest er uit
enny
Geplaatst: 18-01-10 19:57
Ik gebruik ook zaagsel, maar dat verteert nou niet heel erg goed. Ga ook even die rapsodie opzoeken. Dat klinkt wel interessant, kun je dus gewoon op het land uitrijden?
Ja klopt, Rapsodie kun je uitrijden over het land en op het pak staat dat geloof ik met 6 weken verteerd is, dais bij ons niet zo, maar wij leggen het kruiwagen dik. Alles wat deze winter gestort word is zodra het gras gaat groeien aarde geworden.
Zaagsel zou ik nooit meer aan beginnen. Je kunt het zeer moeilijk afvoeren (niemand wil het hebben). Ik heb het uiteindelijk zelf over de wei verspreid....dat heb ik bijna een jaar zien liggen! En ik had het heel dun verspreid. Het vergaat bijna niet.
friesiszwart
Geplaatst: 21-01-10 05:34
Hier in de buurt kunnen wij het stro het makkelijkste kwijt. Een mesthoop vraagt wel onderhoud door regelmatig te tassen als het dan ook nog geregend heeft zie je de mesthoop slinken. Qua hoeveelheid mest valt het mij reuze mee na een winterseizoen.
xxappiexx
Geplaatst: 21-01-10 09:08
Ik heb mijn paard op vlas staan en ben daar erg tevreden over. Uitmesten gaat erg makkelijk en de mesthoop wordt niet zo groot dan wanneer je stro gebruikt.
Tegenwoordig heb je ook strokorrels, misschien dat ik die binnenkort eens ga uitproberen maar daar heb ik verder dus nog geen ervaringen mee.
Zaagsel wil ik zeker niet, aangezien dit gebleekt is met chemicalien. Wij hebben straks waarschijnlijk 33 paarden op het bedrijf, dus iedere mest hoop die erbij komt telt
De paarden komen zowiezo op rubber matten en dan vlas, hennep of strokorrels zijn alleen voor het extra beetje absortie. Er zal wel iets wat stro inkomen zodat de paarden kunnen knabbelen
@annebe: als je toch rubber matten in je stal wilt kijk dan eens naar de Hit soft bedden. Dat is één matras die echt zacht is. Daar hoeft ook geen strooisel op. Alleen langs de randen strooi je iets om de plas op te vangen zodat het niet spettert. Hiermee bespaar je heel veel aan bedding in de loop der jaren.
Hit soft bedden ken ik wel, maar zijn schreeuwend duur, zeker in de maten waarbij wij ze nodig gaan hebben We hebben iemand gevonden die dikke rubber matten met frofiel kan leveren voor een relatief lage prijs. We hebben er wel naar gekeken, zijn prachtige bedden!
Er is maar één maat (180x240) of je bedoelt die kleinere die je aan elkaar(en/of de vloer) moet vastmaken. Een hitmatras is ong net zo duur als een stal vol met die m2 matten @ 40/50 euro per stuk.
Die grote(enkele) is meen ik 550. Voordeel daarvan is dat er geen troep tussen gaat zitten. Als je tig kleinere naast elkaar hebt liggen loop je die kans wel natuurlijk.
enny
Geplaatst: 23-01-10 14:29
Ik heb het idee dat zaagsel nog duurder is ook dan rapsodie. Bij welke leverancier halen jullie de balen en mag ik weten wat je dan betaald voor een pallet??