Ervaringen met eb en vloed buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arjo

Ervaringen met eb en vloed buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:52

Ik ben me aan het oriënteren naar een nieuwe bodem voor onze buitenbak. De huidige bodem (zand met daarop houtsnippers) is op en ik wil nu een goede bodem zonder in het traject te belanden met een beetje zand zus, een beetje leem zo en toch wat tapijtsnippers er doorheen.

Nou heb ik ook wat informatie aangevraagd over de eb- en vloedbodems. Lijkt een ideaal systeem maar dat is dan wel de mening van de verkoper.
Wie kan zijn/haar ervaringen met mij delen? Alle ervaringen zijn welkom maar vooral ruiters die al langere tijd (>5 jaar) een eigen bak hebben met dit systeem worden uitgenodigd te reageren.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:04

Ik rij nu een keer in de week op een eb en vloed bak, het is een fijne bak om op te rijden, alleen vind ik dat de bodem ´te´ vochtig is, dat vind ik zelf een nadeel.....

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:31

de eb en vloed bodem is inderdaad te vochtig waardoor ze steeds vastzuigen.

wij zijn overgestapt op een tapijtvezelbodem waar een drainage systeem onder ligt, echt mega fijn.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:32

Nou, ik ga hier mijn vraag dan maar posten. Wat is een eb en vloed bodem?

Arjo

Re: Ervaringen met eb en vloed buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:08

Bij een eb en vloedbodem heb je de zandbodem van je bak als het ware in het waterdichte bak liggen. Onder het zand ligt een drainagebuis waarmee je overtollig water af kunt voeren of juist water in de bak (en dus het zand) kunt pompen. Daarmee kun je zelf de vochtigheid en dus de stevigheid van je bodem regelen. Vergelijk het met het stevige zand langs het strand net langs de waterkant.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:18

Arjo schreef:
Bij een eb en vloedbodem heb je de zandbodem van je bak als het ware in het waterdichte bak liggen. Onder het zand ligt een drainagebuis waarmee je overtollig water af kunt voeren of juist water in de bak (en dus het zand) kunt pompen. Daarmee kun je zelf de vochtigheid en dus de stevigheid van je bodem regelen. Vergelijk het met het stevige zand langs het strand net langs de waterkant.

Bedankt:)
Op de manege bij ons hebben we een gewone witte zandbodem. Volgens mij moet je gewoon zorgen dat het genoeg draineert:)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:22

Ik heb juist hele goede ervaringen met een eb en vloed bodem! Heel fijn omdat je het zelf kan maken zoals jij het wil! Alleen is het zo jammer dat het elke keer zo een geregel is en het opletten is wanneer aan en wanneer uit. Ook is het niet heel handig als je eerst 20 x 40 hebt en daarna nog 20 meter eraanvast maakt...dan verschil blijf je een heeeele lange tijd merken wanneer je weer water er op laat lopen of juist eraf. Succes met je keuze!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:23

Onder de kastanje heeft ook een eb en vloed bodem en zijn super te spreken, neem anders eens met hun contact op ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:25

Super goede ervaringen mee! Als je de bak een beetje goed afgesteld weet te krijgen, heb je echt een superbodem!

Zorg wel dat er geen mest door de bak heengelopen wordt etc.

Anders kom je snel op een Achterbergsysteem; maar als dat verstopt raakt, moeten er veel meer lagen "af" voordat je bij de pijpen zelf bent. En is daardoor veel prijziger. En is in de zomer altijd heel veel sproeien, anders stoft de bak veel eerder.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:20

Wij hebben er een op stal en die bevalt erg goed. We zijn er wel zuinig mee, dus niet longeren, losgooien en rollen in de bak en de hoefslag wordt ook regelmatig dichtgeharkt. Het is volgens mij wel lastig om hem helemaal gelijkmatig nat/droog te krijgen, maar over het algemeen is ie heel goed te rijden.
Het is gewoon heel erg afhankelijk van hoe je hem onderhoudt. Ik ben ook wel eens op een stal geweest waar een enorme hoefslag in de bak lag die helemaal vol met water stond... tja, zo kan het dus ook.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:47

eb en vloed moet je vergelijken met het strand, vlak bij het water is het zand hard, hoe meer naar het duin, hoe zachter en muller.

het is net wat je zelf wilt, wil je een harde bak, laat je het water hoog staan. bij onder de kastanje wordt er voornamelijk met wagens in de bak gereden, het is dus wel zo fijn dat je niet van die wagen af stuiterd tijdens je les, hier moet de bak dus hard zijn.
ga je kijken naar springwedstrijden, moet de bak hard zijn voor voldoende steun, maar ook los genoeg voor voldoende grip, springruiters staan er om bekend dat ze vaak commentaar hebben op de bodem, omdat hij of te zacht of te hard is.
dressuur ruiters willen liever iets lossere toplaag die elastisch is.

worden er echter manege lessen in gegeven, bedenk dan wel dat het onderhoud flink wat zwaarder wordt omdat je met nat zand te maken heb, als je met de hand 30*40 bak in moet harken wordt je niet erg vrolijk.

aghterberg is duurder, maar dan heb je wel top spul, mits je het goed nat houd, hoe natter hoe beter

en tja, zand met houtsnippers werkt ook altijd nog..

is je huidige bodem weleens goed los gemaakt? een beetje lucht doet vaak wonderen, al rek je de levensduur van je bak geen jaar met 1 keer los maken

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:55

Kijk eens op www.buitenbak.nl
Het is echt heel goed spul! hebben we zelf ook je kan altijd rijdne ookal regent het of vriest het de bak is altijd te gebruiken!
Zeker een aanrader! :)

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:48

We willen waarschijnlijk een eb en vloed systeem aan laten leggen in onze binnenbak.
Maar nu heb ik mij laten vertellen dat je de bodem alleen uit zand kunt laten bestaan maar dat je ook tapijtsnippers toe kunt voegen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Eef23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:33

Wij hebben ook een eb en vloedbodem op stal en wij zijn er super over te spreken!
Kunnen in principe altijd rijden, doorgaans ook met vorst (op tijd water eruit) maar dit jaar was het toch even pech hebben.
En 's zomers ook ideaal, nooit een stoffige zware bak.

DAB007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:28

Heeft iemand ervaring met een combinatie van "eb en vloed" systeem met een opbouw van een gewone bak (Agterberg, Meulendijks, etc. Drainage, gebroken puin/lava, geodoek, toplaag zand met geopad)
Dus bevochtigen van onderaf i.p.v. beregenen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:48

palousa_boy schreef:
worden er echter manege lessen in gegeven, bedenk dan wel dat het onderhoud flink wat zwaarder wordt omdat je met nat zand te maken heb, als je met de hand 30*40 bak in moet harken wordt je niet erg vrolijk.

Je moet harken als de bak droog is, daarna onder water zetten, het overtollige water weer weg laten lopen en je hebt weer een strak bakkie. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:21

nou bij ons worden er wel paarden in los gegooid en gelongeerd en lopen er ongeveer 7 uur per dag 11 pony's of paarden over de hoefslag, er bestaat geen bodem op de wereld die dat vlak houd, ookal sleep ik hem 2 keer op een dag recht..

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:32

Wij hebben thuis een eb en vloed bodem,ideaal,je moet hem wel intensief gebruiken ivm onkruidvorming
Hij lijkt op het moment een beetje op een golfbaan ivm het onkruid slepen,anderzijds is dit ook weer geen probleem,vind ik.in de zomer altijd een kustlijnbodem en als je het water hoog instelt,zelfs wat plassen erop,bij regen plassen erop,vindt mijn paard geweldig om in te rollen,zet je het niveau lager geen plassen dus *D *D

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:57

Ik ben er erg over te spreken :)

Paarden krijgen daardoor geen last van kreupelheid of hoest :D