Plastiek als ondergrond in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallodie

Plastiek als ondergrond in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:50

Hallo

Mijn jonge paard van 3,5jaar staat op een pensionstal waar dat ze erg goed staat, haar stal wordt elke dag door de pensionhouder gedaan, hij geeft haar eten en hooi. Ze staat in een mooie, nieuwe stal, allemaal erg leuk en goed.

Maar nu zit ik met het volgende probleem; Babbelou is vrij hevig, er zit wel wat bloed in. Daar heb ik zelf voor gekozen omdat ik in de sport wil. Maar ze is ook in stal hevig, ze hebben als ondergrond een dikke zwarte plastiek (3cm dik) die isoleert goed en is warm. Maar in combinatie met natte mest schuift het enorm!!! Paar weken geleden vond ik haar smorgens met een dikke knie, DA gebeld enzovoort... Blijkt ze snachts uitgeschoven te zijn en op haar knie gevallen te zijn. Daarnet zet ik haar binnen en ze schuift 'gewoon' op haar kont als ze in stal komt.. De pensionhouder ziet niet in wat er slecht is aan de plastiek.

Nu vraag ik me af; zijn er nog andere mensen met zo'n plastiek als ondergrond? Of mensen die dit herkennen of eventueel tips hebben?

Alvast bedankt voor het lezen!

Goof

Re: Plastiek als ondergrond in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:52

Als je paard kan uitglijden over de (natte) mest, ligt er te weinig stro in je stal lijkt me. Stro is stugger, glijdt moeilijker.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:56

wij hebben wel rubber matten in de stal op de bodem
dese glijden niet tot nauwelijks tenzij het erg nat is das dan zal er misschien meer stro in de stal moeyten

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:03

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ook de buurvrouw (stal naast de mijne) klaagt over de gladheid. Zij gooit er telkens een hele hoop extra stro bij, tot ergernis van de staleigenaar want stro kost geld. Misschien moet ik ook gewoon de rebel uithangen en doen wat ik denk dat goed is. Want op deze manier houd ik mijn hart telkens vast als ik smorgens aankom.

Bestaan er ook geen rubberen matten met een reliëf in? Waardoor dat ze misschien toch niet zo snel schuift? Of een andere ondergrond waarvan jullie denken dat het goed is..?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:22

Ik heb mijn rubber matten via marktplaats op de kop getikt voor een paar tientjes en die zijn absoluut niet glad.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:26

Het lijkt me levensgevaarlijk. Laat het wel vocht door dan als het plastic is?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:03

Kan je niet wat andere rubberen matten kopen en er op leggen? Klinkt wel gevaarlijk!
Of misschien kun je de matten die er in liggen omdraaien? Wie weet zit de verkeerde kant boven?

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:52

Rubberen stalmatten zijn beter, stal minder nat door urine en paard kan er niet over uitglijden!
Plastiek wordt glad als het nat word, waardoor je paardje idd uit glijd, vind ik niet zo raar hoor!
Sterkte ermee in ieder geval!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 05:13

plastic op de grond ? levengevaarlijk .. als ze het opeten .. wat dan ? ritje kliniek denk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 05:26

Wij hebben hier een buurman benaderd die zijn oude rubbere matten uit de koeienstal haalde om er nieuwe in te doen.
Dat hebben wij gebruikt als ondergrond in de stal.
Maar met dit koude weer laat ik altijd een vieze onderlaag in de stal.
Ik haal dan de eerste week alleen de drollen eruit.
verder laat ik alles liggen en gooi er stro overheen.

Nu haal ik 1 x in de week een beetje van de laag eruit zodat je straks niet z'n enorme dikke plaat hebt wat je eruit moet halen.
Ik laat altijd ongeveer 5cm van de laag liggen.
En gooi er dan stro in.
Ik haal wel elke dag de drollen eruit.
Dit werkt prima.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 07:38

Ik neem aan dat het om rubber matten gaat?
Nooit van plastick matten gehoord namelijk...

Liggen ze niet verkeerdom? DWZ met de gladde kant boven?

Een rubberen stalmat hoort wat relief te hebben!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:04

Dat is wat ik mij ook afvraag TS wat bedoel je met plastic

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:27

Ik heb idd plastik/kunststof matten gezien op de Duitse Ebay. En heb me ook verbaasd over het feit dat deze glad zouden worden ondanks het profiel.
Afbeelding
http://cgi.ebay.de/Stallmatten-Paddockm ... 20ae45c7fa

Deze matten zijn volgens mij bedoelt om in een tijdelijke situatie te gebruiken; dus op een concoursterrein in tijdelijke stallen of bij een evenement in een niet-rij hal waar een tijdelijke bodem in moet komen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:09

Die zou ik niet graag in mijn stal willen hebben als ik die foto zo bekijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:36

Ik heb zelf rubberen tegels in mijn stal. Ze zijn niet waterdoorlatend, maar ze dempen wel en ze zijn slibvast. Ik ben er dus heel tevreden mee en ze waren niet heel duur.

Ik zou mijn pony's niet op plastic willen hebben. Veel te glad, zoals jij ook al ondervonden hebt.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:46

zelf gebruik ik dikke stalmatrassen, deze komen oorspronkelijk uit engeland en zijn hier helaas niet meer te verkrijgen.

als ik in jouw situatie zat, zou ik samen met de andere pensiongasten in gesprek gaan (niet in de aanval) met de pensionhouder, en samen naar een oplossing zoeken.
het gebruik van goede stalmatten heeft naast isolatie en een "zachtere" bodem ook als voordeel dat je minder strooisel nodig hebt. daarmee valt zijn argument dus weg.
in ieder geval dat plastic direct uit de stal (laten) halen. de pensionhouder zal niet blij zijn wanneer een paard zich ernstig heeft verwond, duidelijk aantoonbaar gebeurd door de gladde vloer, en dan een rekening van de da gepresenteerd krijgt.

succes!