Staart ineens stuk korter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Staart ineens stuk korter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:01

Ik werd net gebeld door mijn ouders die onze paarden aan het voeren waren.
En tot mijn grote verbazing hoorde ik van hun dat mijn paard z'n staart ineens enorm kort heeft, Tot net onder de spronggewricht.
De staart is niet dunner enkel korter en ongelijk. Welke oorzaken kan dit hebben? Ik baal hier natuurlijk ontzettend van.
Zijn er manieren om de staart sneller terug te laten groeien?

Graag tips voor het onderhouden van deze staart zodat hij snel weer wat langer is, Waar ik eigenlijk weinig hoop in heb omdat een staart over het algemeen erg langzaam groeit.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:05

zonde van de staart!
het kan zijn dat je paard ergens aan is blijven hangen met zijn staart, of dat een ander paard aan jouw paards staart heeft staan knabbelen.
volges mij is er niet echt iets waarmee je de staart sneller kan laten groeien, ik zou zeggen gelijk knippen en wachten tot het weer is aangegroeid..
succes ermee!

mriaam

Re: Staart ineens stuk korter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:10

helaas groeit een staart niet zo snel, mijn merrie had eerst ook een hele mooie dikke staart totdat haar veulen eraan gaat eten.
Gewoon wat geduld en dan groeit het vanzelf wel weer aan ;)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:11

Sowieso loop ik morgen de gehele paddock door om te kijken of ik hier nog haar terugvindt, misschien wel achter een paaltje blijven hangen ofzo. Toch was ik erg zuinig op z'n staart en baal er dus zo van dat ik momenteel er geen geduld meer voor heb.. maar zal helaas wel moeten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:18

is het echt geknipt of afgescheurd?
kunnen er mensen bij het paard in de buurt komen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:26

Heeft er een ander paard aan beknabbeld?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:27

Loopt je paard bij jonge hengst (veulens) in de wei?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:29

Vriendin van mij heeft bij haar pony ook zoiets gehad jaren geleden,was dus echt afgeknipt door iemand anders..
Kun je er "makkelijk"bij komen als buitenstaander?

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:34

wij hebben het een paar jaar geleden ook gehad ! kwam sochtends bij een van de paarden die buiten stond en hadden ze de staart dr afgeknipt tot net onder de staartwortel! erg kort dus ! gemeld bij de politie en bleek dar dr meer gevallen waren in de buurt !
was gewoon een of andere **** die t schijnbaar leuk vond om staarten te kortwieken ...

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:40

Mijn paard staat op een pensionstal waar iedereen binnen kan lopen dus opzich is het wel makkelijk te bereiken voor buitenstaanders (paddock ligt naast de weg) ikzelf heb de staart nog niet bekeken heb het enkel gehoord van me ouders, maar ik ga morgenvroeg direct kijken of het eventueel afgeknipt zal zijn, Want wat ik dus zo raar vindt is dat z'n staart niet dunner is geworden maar enkel korter. Vaak als er geknabbel wordt kan dit wel het geval zijn, hij staat al sinds ruim een jaar bij onze andere merrie, dit is een 4 jarige. en ik kan me bijna niet voorstellen dat zij eraan heeft geknabbeld.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:43

Bij een merrie van mij is dat ook een keer gebeurd.Eerst opgevreten door mijn oude paard,echt super recht!
Toen hij eindelijk na een jaar of 2 weer mooi lang was werd hij weer afgevreten door een ander paard!
Toen was ik er klaar mee en heb haar verkocht...Haha!Had meer redenen hoor maar het zag er echt niet uit:tot onder de staartwortel!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:21

hoe het gebeurt kan zijn, geen idee.

Je zou eens in de zoek functie Shapley's MTG kunnen proberen, dat schijnt de haargroei te bevorderen.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:02

als het opeens superkort is, dan zou ik inderdaad ook gaan denken dat het afgeknipt is.
dat was toch ook dat verhaal van een showpaard waarop mensen jaloers werden en daardoor de manen&staart hebben afgeknipt waardoor de baas haarinplantaties moest zetten.
sommige mensen zijn wel zo gestoord om dat te doen.
hoe ziet het eruit?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:04

O wat jammer en zonde :oo
volgens mij zijn er geen middeltjes om de staart sneller te laten groeien.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:26

Stond er misschien een paard aangrenzend waar hij niet mee overweg kan? Bij ons op stal is er ook een paard dat tegen zijn wand mept rond etenstijd. En daar zit dan net zijn staart tussen en die mist af en toe ook hele plukken.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:27

Nou ik heb het gezien, mijn andere paard waarmee hij in de paddock staat heeft zijn staart aangevreten, we hebben de staart nu ingevlochten en ingespoten met antibijt om te voorkomen dat ze er nog meer vanaf bijt. Ik schrok er wel van hoe kort hij nu wel niet is. De verklaring waarom ze aan z'n staart is gaan bijten, ik zou het niet weten, ze hebben de hele tijd mogelijkheid tot eten enz. waarschijnlijk verveelt ze zich toch een beetje in de paddock.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:34

Twee jaar geleden heb ik dat ook gehad.
Een van mijn merrie's (toen al 9 jaar oud) heeft bij mijn ruin ook de onderkant van de staart af gebeten.
Ik heb er toen hertshornolie in gespoten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:56

Heeft het andere paard geen wormen? Paarden willen nog wel eens de staart van een ander opkauwen als ze last hebben van wormen. (doen veulens ook, is natuurlijk gedrag)