Bontje onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMazzel

Bontje onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:56

Heei , ik heb een vraag.
Ik heb dus een leasepony en hij had een bontje onder zijn zadel , dat lag zaterdag op mijn kluisdeurtje en is gepikt ;(
Nu ligt het zadel aan de achterkant redelijk klapperend hoe strak de singel ook zit , en ik spaar momenteel voor een eigen zadel maar ben nog niet zover en weet ook nog niet of het wel zo handig is eigen zadel is redelijk nutteloos ,maar nu even weer terug naar dat bontje , dat voorkwam bij dunne dekjes dat het zadel dus ging klapperen maar weet iemand wat je daar anders tegen kunt doen ?

Tnx alvast :o

ps. het was gewoon zo'n wat goedkoper bontje hoor ;)

capopjekop

Re: Bontje onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:06

Ik ben niet zo voor bontjes, een zadel hoort gewoon zonder die mikmak te passen. Waarschijnlijk is jouw zadel voor de strak. Ik zou zelf dus niet met zo'n zadel rijden voordat iemand met verstand naar het zadel gekeken heeft. Wil je dit niet, dan zou je kunnen overwegen een zelfde bontje te kopen voordat je gaat rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:12

Ik zou idd ook even iemand met verstand laten kijken.

capopjekop: Als je zadel voor te strak vind (neem aan dat je smal bedoelt) waarom dan toch bontje aanraden? dat maakt zadel nog smaller.

Ik schat dat het zadel kwa vulling aan de onderkant niet goed is en als het paard de rug bol maakt met lopen de achterkant omhoog komt, of het zadel voor te breed is en met aansingelen dus meer naar beneden wordt getrokken en daardoor achter omhoog komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:29

Ik weet niet zeker of het te krap is, maar vaak is dat het geval als het achter klappert. Dat kan ik vanachter mijn pc niet zien. Dan vangt het iig de ergste klappen op. Maar zoals ik al zei laat er iemand naar kijken. Dat is het hoofdadvies ;) (want zoals ik ook al zei, ik ben totaal niet van de bontjes)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:30

oke :D

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:55

naja , het probleem is dat de manege verder geen zadel voor hem heeft, en in het begin paste het goed , maar hij is ontzettend afgevallen nu hij intensief word gereden , hij loopt maart al een jaar met dat zadel;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:58

Dan moet de manege ervoor zorgen dat hij een passend zadel krijgt. Je betaald niet voor niks toch?

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:12

Misschien moet de achterkant van het zadel opgevuld worden, want hij is niet passend

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:29

Blijf het een eng idee vinden dat mensen nog steeds denken dat bontjes zijn om het zadel "passend" te laten lijken.

Jij hebt alleen de "pech" dat het een manegepony is en dat niet alle maneges even zuinig zijn op de ruggen van hun paardjes. Laat er toch eens iemand naar kijken en eventueel van zadel ruilen met een ander paard. Een paard verandert sowieso veel, maar dan moet eigenlijk het zadel "mee" veranderen, dat vergeten veel mensen.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:46

ik zou als ik jou was niet zelf een zadel kopen, straks lease je hem niet meer en heb je niks aan dat zadel ;(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:51

Als je een redelijke kwaliteit zadel hebt gekocht dan kun je hem nog wel verkopen :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:03

Of een zadel kopen waarvan de boom makkelijk te verwisselen is (nouja, makkelijk.... ik laat het nog steeds elke keer doen bij mijn wintec zadel)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:46

Ja , maar ik wil ook gewoon een niet heel duur zadel maar gewoon een zadel waarbij ook de boom te veranderen valt evt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:49

2e hands wintecs zij goed betaalbaar en houden ook waarde

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:42

laat het zadel opvullen als het nodig is!
een bondje is eigelijk mode?!!
maar staad wel leuk

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:24

als jij je paard leased moet de eigenaar maar zorgen dat ze de spullen goed voor elkaar hebben jij betaald er tenslotte wel voor

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:32

Gewoon de eigenaar van het paard (in dit geval een manege geloof ik?) erop aanspreken.
Neem aan dat je lessen volgt, laat je lesgever ernaar kijken, en zoals al gezegd is, probeer wat te wisselen met andere zadels.
Bontje is geen lange termijn oplossing, een zadel moet gewoon goed liggen anders kan het ten koste van de paardenrug gaan en dat lijkt mij niet de bedoeling ;)
Een wintec zou een idee zijn, maar ook deze liggen op sommige paarden niet lekker.
Als ik jou was zou ik helemaal geen eigen zadel aanschaffen maar de eigenaar een goed zadel laten aanschaffen.
Het is namelijk best wel een gedoe om die bomen telkens te verwisselen en erg goedkoop zijn ze ook niet (geloof 15 a 20 euro per boom)