Gewone box ook als inloopstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Gewone box ook als inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:19

Ik vraag mij af of mensen die hun paard s'nachts op stal en overdag op de weide of paddock dan ook nog een schuilstal aanbieden?

En hoe doen jullie dat dan? Gewoon de box open laten staan of een aparte schuilstal?
En als je de box laat open staan, hoe werkt dat dan met meerdere paarden?

Gr

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:22

Ik heb 6 paarden en 6 gewone 3x3 boxen dag en nacht open staan. Gaat prima. Ze hebben nooit de neiging met z'n allen in 1 stal te gaan staan. Ik zie ze regelmatig, maar nooit allemaal tegelijk, een stal opzoeken. Ik zie ook aan de poepvlekken en vlasresten in hun vacht dat ze in de stallen gaan liggen.
Dus, het lijkt me goed te gaan :D

zodiacje

Re: Gewone box ook als inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:12

Goede vraag want hoe doe je dat dan met een gangpad?
Ik bedoel, bij mijn stal zouden ze met z'n drieen door het gangpad moeten. Komt het wel eens door dat de één de andere paarden niet doorlaat?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:26

bij ons zijn ze met z'n 2en en blijven ze buiten. De 2 stallen blijven altijd open soms staan ze er wel eens met z'n 2en in maar meestal blijven ze buiten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:32

bij mij staat de buitendeur altijd open van de box ( via binnen en via buiten een toegang ) Daarnaast heb ik in de wei nog een extra schuilstalletje staan.
heb momenteel 3 mini's en een c pony lopen.
En regelmatig loopt daar ook een rijpaard bij.
Werkt hartstikke goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 07:44

Oh, even voor de duidelijkheid: ik heb buitenboxen, dus geen gangpad. Met een gangpad (en zeker als het een doodlopend gangpad is) zou ik het niet doen. Ook niet omdat ze enorm veel bagger mee naar binnen lopen, en uiteraard ook overal schijten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:11

Ik heb ook buitenboxen die IN de paddock staan. Ik heb de paddock zo ingericht dat ik de 2 stallen/paddocks kan scheiden. Ik wil dus idd niet dat ze samen in één stal komen te staan vanwege ruzie :D
's Zomers staan ze dan 24/7 buiten met eigen keus van in stal of niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:17

Ik heb 2 shetten en een dominante welsh. Samen hebben ze 2 normale buitenstallen van 3x3 tot hun beschikking als schuilstal. Voor de stallen is een stuk verhard van 3x9 en daar staat stroomdraad omheen. 's Nachts zet ik ze hier in, dus dan kunnen ze op het verharde en in de 2 stallen. Dit gaat erg goed, soms krijgen ze het voor elkaar om met zijn 3e in een stal te slapen. Nu is een van de shetjes bevangen. Amber wil ze weleens wegjagen en normaal is ze snel genoeg om weg te lopen, maar nu dus niet. Dan doe ik de bovenste deur van een stal dicht. Grietje kan daar wel in, maar Amber niet. Ruzie hebben ze nooit, alleen als ik kom voeren, maar dat doe ik altijd voor de stal.

Met grote paarden zou ik hier wel mee uitkijken. Dan is een 3x3 stal mss niet de meest handige optie.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:20

Ik zou in ieder geval goed kijken of het veilig is als ze over het pad lopen...kunnen ze nergens in vast komen?
het hangt ook erg van de karakters van de paarden af of het goed gaat of niet... als er een gefrustreerde bij zit kan die een ander wel gaan tegenhouden op het pad...
ik zou het eens een paar uur aankijken wat ze met elkaar doen?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:26

Ik vind het echt levensgevaarlijk om een staldeur open te laten staan als opening. Wat als ze met meer in een stal gaan of ergens van schrikken en tegelijk door een doorgang gaan?

Ik persoonlijk zou hier nooit voor kiezen.