2 paarden in de weg bij de ingang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaMyLover

2 paarden in de weg bij de ingang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:58

Altijd als ik mijn pony uit de wei wil halen gaat dit niet.
Want er zijn 2 paarden die er de hele tijd voorstaan.
Ik kan ze ook niet wegjagen want dan word het de volgende keer nog erger.
Ik kan ze moeilijk aan de andere kant van de wei zetten,
want dan word dat hek weer opengemaakt door andere mensen.
Wie kan me tips geven?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:59

een plak hooi voor die andere paarden neerleggen op afstand

TessPebbels

Re: 2 paarden in de weg bij de ingang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:01

een sluisje maken misschien?dat je een extra lintje erbij zet zodat hun in de wei blijven en jij in de sluis met je paard?
Ik weet niet hoe de wei bij jullie is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Het is een handigheidje. Je moet je pony als blokkade gebruiken om de andere paarden tegen te houden.

Opent het hek naar je toe of van je af?

Als het naar je toe opent maakt dat het makkelijker: Stel, opening zit links, jij houdt je pony dan links van je vast (met je linkerhand dus) en blokkeert daarmee de ingang. Jij staat tussen pony en heksluiting. Je zorgt dat de andere paarden rechts van je zijn, of achter je. Met het hek, dat naar je toe beweegt, blokkeer je de andere paarden. Je laat je pony voor je uit door de opening gaan, zodra hij er door is trek je z'n hoofd naar je toe zodat hij de ingang opnieuw blokkeert, maar nu aan de buitenkant. Jij volgt je pony en doet het hek dicht. Klaar. Zit de opening van het hek rechts, dan houd je de pony rechts en open je het hek met je linkerhand.

Hek van je af is moelijker, want dan kunnen de andere paarden meedringen. Principe is hetzelfde.
Pony links van je als het hek aan de linkerkant opent. Hek van je af duwen, zelf zoveel mogelijk blijven staan om de andere paarden te blokkeren. Pony voor je uit door het hek (een lang halstertouw is handig). Hek zodra hij er door is alweer een beetje naar je toe trekken, zelf door de opening glippen. Klaar.

Met 1 of 2 schriklinten als sluiting is het makkelijker, die kan je nl altijd naar je toe halen, en bovendien kan je die een keer tegen de andere paarden aan laten zwiepen als die teveel opdringen. Daar hebben ze wel respect voor over het algemeen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:24

t is een kwestie van er handigheid in krijgen.
bij ons lopen ze ook altijd voor het hek te ijsberen, ik ga dan buiten de wei staan bij het hek (gaat open richting wei, dus van mij weg) paardje bij het halster pakken, dan laat ik het paard door lopen tot ie naast me staat. en dan om laten draaien.
k heb voor de duidelijkheid even een voorbeeldje gemaakt:
Afbeelding

deja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:14

wij hadden dat ook dat ze steeds voor het hek stonden,
en met je paard de rest blokeren werkt inderdaad erg goed.
in de weide haden we een sluisje gemaakt met lint, zodat je het lint snel kon sluiten als je erdoor was.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:26

Als je met het paard dat je in handen hebt de rest wil blokkeren moet die niet bang zijn voor die andere twee. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Anders wil het paard dat je meeneemt wel eens in paniek door een half geopend hek stormen.Dan krijg je ongelukken. Beter is toch om zoveel overwicht te hebben dat je de andere paarden weg kunt sturen. En anders inderdaad hooi neerleggen als afleiding.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:32

Op de manier van Carr-friesje ben ik al bijna een paar keer platgewalst.

Ik neem wel eens een zweep mee :o om onopgevoede doordouwers de plek te wijzen. Dat is inclusief mijn fjord die er soms ook wel eens een handje van heeft. De laatste tijd gaat het erg goed trouwens.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:27

Cowgirl schreef:
Op de manier van Carr-friesje ben ik al bijna een paar keer platgewalst.

Ik neem wel eens een zweep mee :o om onopgevoede doordouwers de plek te wijzen. Dat is inclusief mijn fjord die er soms ook wel eens een handje van heeft. De laatste tijd gaat het erg goed trouwens.

heb k ook een keer geprobeerd, maar dan is het in koor de konten omdraaien en aanhalen door de modder :')

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:06

een smalle poort maken en dan op de manier die hierboven beschreven staat. onze poort is ong 90 cm breed, en het gaat prima met 2 drammers en een ander die er door moet

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:08

Met mijn paard zou dit bijvoorbeeld nooit lukken, want die laat zich vaak wegjagen door de anderen, dus voor mij zou dit ook geen oplossing zijn..
Dus het is ook maar net hoe je paard in zo'n situatie is!

Ik denk dat sluisje maken door middel van stukje ervoor afzetten met een lint het veiligste en handigste is! :)

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:10

de paarden ergens anders heen lokken met een lekkernij of gewoon met de eigenaren overleggen of het anders kan.