Tips gezocht voor aanschaf jonge pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Tips gezocht voor aanschaf jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:43

Hallo,

A.s Zaterdag komt onze pony. het is nog een relatief jonge pony van 3,5.

We zijn opzoek naar tips om het leuker voor hem te maken;bijv jollybal etc.
Zodat hij zich niet gaat vervelen.

Wij hebben nu opstal een hooinet, is het handiger om hem weg te halen? heb gehoord dat (jonge) pony's dan verwend kunnen worden.

Dus we zijn gewoon opzoek naar tips om het hem zo leuk en plezierig mogelijk te maken.

Ze staan overdag buiten; dus misschien hebben jullie ideën hoe we het daar extra leuk kunnen maken ofzo..

marrie1996

Re: Tips gezocht voor aanschaf jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:45

Ik volg dit even :)
Ik zit in een soortgelijke situatie.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:54

Dat een (jonge) pony daar verwend van wordt is onzin. Een paard moet gewoon constant ruwvoer tot zijn beschikking hebben, punt. Ik ben wel niet zo een voorstander van een hooinet. Als dit te hoog hangt, staan ze in een onnatuurlijke houding om te eten (paard moet van de grond eten), hang je het te laag, dan heb je de kans dat je pony er in trapt. Dus ik zou het hooi gewoon op de grond voeren. Wat je nog kan doen, is wilgentakken geven, daar kunnen ze lekker aan knabbelen, of je koopt zo een speeltje waar je dan zijn krachtvoer in doet. Dan moet hij moeite doen om zijn voer te bemachtigen en is hij ook weer even lekker aan het spelen. Voor buiten, idd misschien jollybal of skippybal of zo.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:55

Misschien een domme vraag, maar moet je die wilgentakken in de winkel kopen? Zo ja waar?

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:57

Nee, dat kan je gewoon gaan vragen als je gemeente wilgen aan het knotten is of zo. In de winkel hebben ze dat in ieder geval niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:58

Zo leuk en plezierig mogelijk?
Met een soortgenootje zoveel mogelijk de wei in. Rustig aan beginnen met beleren, of is de pony al zadelmak?
Hooinetten vind ik niks (behalve in de trailer), vind het risico dat ze er met een been in blijven hangen te groot, tenzij het net zo hoog hangt dat het amper zou kunnen, maar das weer minder goed voor de houding (hoofd hoog, rug weg drukken).
Als ie op stal staat (liefst dus zo min mogelijk) dan gewoon zoveel mogelijk onbeperkt hooi geven en op stal lekker met rust laten. Een jollybal kan eventueel. Als je wat wilt doen, van stal af. Stal is rust en eigen plekje, moet je respecteren.
Wat wilgentakken om te knabbelen op stal is prima.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:00

Ik zou eerst eens kijken wat voor karakter de pony heeft, niet elke pony speelt met een jolliebal, spelen met soortgenootjes vinden ze vaker veel leuker.

Een hooinet is niet verwennen, in zo`n net doen ze langer over hun hooi en wordt het niet vertrapt in de stal, kijk wel uit dat het net niet te laag hangt.

Gewoon lekker wennen aan elkaar door een poetsbeurt, wandelen enz. zo leer je elkaar goed kennen.

Wilgentakken zijn op dit moment moeilijk aan te komen, bomen worden in de herfst gesnoeid, gewoon in de buurt kijken wie een wilg heeft, even vragen of je een paar takjes kan hebben, zijn niet te koop in de winkel.

Veel succes en plezier met je pony.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:06

Bedankt voor jullie reacties!!!
IK denk dat hij het wel leuk vind om een Jollybal te hebben;hij is ook dol op ponyvoetbal haha.

En even over de wilgentakken;
Zou je ze ook evt kunnen afsnijden? (bij stal is een wilg, langs de weg)

En wat betreft het hooinet; ik denk gewoon dat ik het hooinet vol doe; (hooinet is kein) en een hoopje eronder.