Souterrain

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muguet

Souterrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:17

Graag ervaring/mening gevraagd.

Ik sta voor de bouw van een paardestal.
Maar ons oude huis heeft ook een volledige, ongebruikt souterrain. Een kelder half in de grond (1m10) en half boven de grond.
Ook met ingang langs buiten.
Dit gedeeltelijk omvormen tot paardenstal/box zou aanzienlijk goedkoper zjn dan een hele stal te bouwen.
De hoogt kan nog aangepast worden tot 2m90 (vloer erboven moet sowieso vernieuwd en kan dan in één keer verhoogd geplaatst worden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de nadelen?

Voordelen die ik zie: geen extra vergunningen, temperatuur erg stabiel op het kelderniveau. Er is ook water ter beschikking in het souterrain.
Ter info: Ik heb buiten een loopstal/paddock en weide waar de paarden in princiepe hele jaar 24/24 uur op zitten.
De stal zal enkel dienen voor sporadisch gebruik (ziekte/storm/...) of eventueel in de toekomst als de paarden oud zoudenzijn voor 's nachts.

8nnemiek

Re: Souterrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:51

Lijkt me prima :)
Ik heb wel vaker stallen gezien die deels in de grond ingegraven lagen. Idd in de zomer lekker koel :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:07

zou het niet toch gaan stinken in huis met de paarden eronder?

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:51

Idd één van de vragen die ik me ook stel.

Wel kan ik de constructie zo uitvoeren dat de enige toegang de buitentoegang is. Als het ware een hermetische doos met 1 uitgang in de het kelderverdiep geschoven

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:53

Ik vind 2.90 wel erg laag. Ik heb geen idee hoe groot je paarden zijn, maar ze hoeven maar 1x gek te doen en ze stoten hun hoofd.

En hoe zit het met daglicht daarbinnen?

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:03

Daglicht: Ingang is 1m40 op 2m40, waarvan bovenste helft zou open blijven.
Achterin nog een raam op het zuiden van 1m op 0,25m.
Box zelf zou dan 6m op 5 m worden.
Het is overigens niet de bedoeling dat ze daar buiten de hiervoor genoemde omstandigheden er ook veel zouden in staan. Dus alhoewel er volgens mij daglicht genoeg is is dit niet echt een item waar ik rekening mee hou.

Paarden: 1 fries (+_1m65) en 1 Welsch poney

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:16

Ik dacht zelf meer aan situaties waarbij je ze bijvoorbeeld een hele tijd rust moet geven door een pees blessure. Dan wil je dat het ook een prettige ruimte is :)

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:22

Peesblessure heb ik nog niet voor gehad, maar ik denk dat ze dan op de paddock(wit zand) met inloopstal blijven. Eventueel wat verkleind met lint.
De enige ruimte die paarden prettig vinden is nl de open ruimte buiten.
Nee enige redenen die ik zie om paarden effectief binnen te plaatsen zijn: storm, extreme koude(ik woon op de Hoge Venen, vorige week nog -20), en op hoge leeftijd (25+ en minder vetlaag en mindere wintervacht) zware nachtvorst.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:42

hoe zit het dan met afloop van urine ed. zo diep loopt dat vast niet geod weg.
verder lijkt het me een prima oplossing

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:03

Lijkt me lastig met veel daglicht en ventilatie, maar mss zijn daarvoor vrij gemakkelijk voorzieningen te maken. Verder, als ze er sporadisch staan, zou ik ook voor de goedkoopste en eenvoudigste oplossing gaan.
2.90 vind ik niet laag. Mijn stalhoogte is 2.70 en da's best hoog, kan ik je zeggen. Om hun hoofd te stoten moeten ze echt rechtop staan. Mss heb ik heel brave, maar dat doen ze nooit (en anders leren ze het direct hardhandig af).

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:46

het lijkt mij een schitterende oplossing, paard in de kelder, grandioos!
ik denk alleen dat de inloop van buiten naar binnen schuin zal lopen (?) en je moet deze dan natuurlijk wel sneeuw- en ijsvrij houden. maar dat moet te doen zijn.
ik zou niet langer hoeven nadenken met zo'n mogelijkheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

@TS: het lijkt me een prima oplossing als je een aantal dingen in de gaten houdt. De meeste zijn al genoemd:
-wat is de hellingsgraad (kan een paard dit aan en denk ook aan de mestafvoer/kruiwagen omhoog duwen)
-'helling' sneeuw/ijsvrij houden
-helling ook stroef maken zodat ook bij regen en vieze hoeven de paarden veilig omhoog en omlaag kunnen.
-zorg dat er geen overtollig regenwater het souterrain in kan (goot met afvoer)
-goede verlichting (daglichtlampen)
-goede waterdichte vloer+ rubber matten om funderingaantasting te voorkomen
-voldoende (evt mechanise) ventilatie

Ik zou wél een doorgang naar het huis houden, maar als het mogelijk is met een dubbele deur/tussenruimte, idd om evt lucht tegen te houden. Met slecht weer is dit wel zo prettig nl :)

De hoogte zie ik geen probleem ik, of je moet een paard met een schofthoogte van 1,80 hebben :D

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:10

Achteraan en onderaan het souterrain is er aansluiting op de riolering. Afwatering en schoonspuiten stal dus geen probleem.
Helling zal terug aangelegd moeten worden. Ik dacht aan brede lange treden ipv een helling.(trede 10-15cm hoog 120cm breed en 70cm diep per trede. Met een inox goot voor de kruiwagen.
Onderaan idd regenafvoer.

Waar ik me het meest zorgen over maak: geur in het huis.
Zijn amoniakdampen zwaarder dan lucht? Blijven ze beneden het maaiveld langer hangen?
Heeft iemand concreet ervaring met zo'n stal in het souterrain? Of foto's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:12

Met een goede stalbedding en bijtijds uitmesten + goede ventilatie heb je geen stalgeur. Stro zou ik dan sowieso afraden. Strokorrels of vlas is een goede optie.

Overigens wat je nu aan opgang opnoemt zou het wel raadzaam zijn om eens een kostenplaatje te maken, misschien ben je met nieuwe stalbouw goedkoper uit :D

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:23

Tredes uit gegoten beton natuurlijk. Maar zou inderdaad toch groot uitvallen.Weet iemand ook de ideale- en de maximum hellingsgraad voor zo'n toegang?

Grootste kost voor het souterrain is de nieuwe vloer en opgang in gestort beton. Ik schat 1500 euro.
Nieuwbouw: vergunning voor stal aan huis en plan architect zit al boven dit budget en dan moet je nog beginnen ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:37

Ik heb geen verstand van betong gieten, maar is 1500 niet aan de lage kant??
Mijn mestpunt van betonnen elementen van 4x3 kostte dat al :D

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:00

Beton gebracht met de mixer, zonder betonpompen (ook niet nodig vermits het een laaggelegen vloer betreft) rond de 80euro/m³
Vloer =30m² aan 15cm dik geeft 4,5 m³
Opgang 1,2 m X 5m aan 15dik geeft 0,9m³
Pak ruwweg 6m³ aan 100euro = 600 euro Beton. Nog geld genoeg over voor bekistingsplaten onderfolie en ijzeren netten toch ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:38

Ik geloof je direkt :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:41

ik heb wel eens op funda een woning gezien met stallen die verdiept lagen met een extra laag stallen erboven die te berijken was via de andere kant met een oplopend talud.
Nadeel van die stallen was dat ze vrij donker lagen omdat er geen ramen waren (voor zover ik dat kon beoordelen vanaf die foto's)
Maar bij jullie ligt er ook een deel boven de vloer en in het verlaagde deel niet zo heel erg laag. Denk dat het geen probleem is zolang je zorgt voor goede pompput met pomp die het aflopende regenwater weg kan pompen. Met zo'n klein hoogteverschil heb je ook niet een vreselijk lange helling nodig.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:54

wanneer je van de ramen die er in zitten openslaande ramen maakt, kun je alles lekker doorluchten als ze buiten staan. tralies ervoor zodat de paarden er niet bij kunnen, dan kun je ze 's nachts ook open laten als ze op stal staan.

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:02

Muguet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:47

Muguet schreef:
Ik vond wel een mooi voorbeeldje van een eeuw geleden.
Zie link en onder "Bar Dansant"
Maar ben ook nog steeds op zoek naar iemand die het concreet heeft.
Voorbeeldje Art Nouveau Brussel (1900):
http://www.ultiemehallucinatie.be/index.php?LAN=nl&FILE=home

Dit bedoel ik dus: Barrococostijl beschilderde danszaal in de vroegere gewelfde paardenstallen. Zeer kleurrijke muren, plexiglazen voorwerpen, beschilderde palen, bronzen maskers en bizarre kunstwerkjes maken van deze kelder de uitgesproken plek voor uw feestjes.

Het heeft dus vroeger wel bestaan. Midden in de stad dan nog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:29

Op zich niet verwondelijk, want vroegere 'buiten'koopmannen moesten alles te paard vervoeren en die woonden heus niet allemaal buiten de stad.
Vele oude panden hebben dus hele smalle steegjes om achterlangs te komen, sommigen hebben dus een kelder.
Overigens zegt dat niets over het op een juiste manier van paarden houden, in die tijd werd daar iets anders mee omgegaan ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:52

Vroeger werd het vee idd onder het huis gestald mede dat het in de woonruimte erboven dan warm was. Moet er niet aan denken hoe het in die tijd allemaal geroken moet hebben!! :\

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:25

Over amoniakdampen gesproken: een stal moet minstens 4 meter hoog zijn,
willen de dampen goed weg kunnen. Een goede ventilatie lijkt me dus zeker een pré!