Kokosstrooisel stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladydarkness

Kokosstrooisel stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:38

Hallo,

onze paarden staan momenteel op zaagsel, maar ze eten dit op en de stallen blijven erg vies, daarnaast is het verschrikkelijk stoffig. We zijn op zoek naar een nieuw strooisel. Het gaat om een 16 tal losse boxen en een grote loopstal. Heeft iemand een goede tip? Deze paarden eten werkelijk alles op en het zijn zwijnen, dus ik heb liever geen stro of iets anders dat koliekgevaar geeft, maar wel iets dat veel vocht opneemt en makkelijk is in onderhoud. Heeft er iemand ervaring met kokosstrooisel?
Of een van deze strooisels:
Biobed- vlaslemen
Houtkrullen ipv zaagsel (wel het schadelijke abitienezuur)
Vlasstrooisel
Tarwestro
Hennepstrooisel
Gemalen koolzaadstro

bedankt!

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:52

Wij krijgen binnenkort kokos strooisel in de paddock. Ik weet nu dus nog niet of het fijn spul is en of het dan ook geschikt is voor in de stallen.
Als je wil kan ik je daar wel van op de hoogte houden als je tegen die tijd nog geen alternatief hebt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:33

@ladydarkness : je vergeet strokorrels in je lijstje :)

Als ál je paarden hun bedding op eten kun je je serieus afvragen of ze wel lekker in hun vel zitten; krijgen ze wel voldoende ruwvoer, krijgen ze wel voldoende vrije 'buiten'beweging c.q. hebben ze geen last van stress en hierdoor bijv. last van hun maag/darmen.
Niet onaardig bedoeld hoor, maar als veel paarden zaagsel eten zou er bij mij een belletje gaan rinkelen :D

Hebben we het mbt de nu gebruikte bedding echt over zaagsel of over houtkrullen??
Als je een goed merk hebt worden deze nl fabrieksmatig ontstoft.

Ik heb jaren houtkrul gebruikt maar ben er idd afgestapt vanwege het abitienezuur.
Toen overgestapt op vlas en dat beviel goed, qua opname, maar de vloeren bleven érg nat IMO. Verder zijn de eerste dagen van een verse vlasstal erg glad óók voor paarden en zéker met ijzers.

Nu gebruik ik strokorrel van Berlinco. Ik heb ook andere merken geprobeerd maar die bevielen toch minder. Ik meng dit iets met vlas zodat het nog 'flufferiger' wordt.
Het neemt heel goed vocht en is heerlijk om uit te mesten :)
Nadeel is dat het soms wat onder de hoeven blijft zitten en er de eerste stappen buiten de stal dan afvalt. Verder kan het in de zomer wel iets stoffig worden. Voor mijn oude merrie met COPD ga ik dan over op iets anders (vlas) óf ze blijft gewoon altijd buiten.

Weliswaar eten ze hier ook van, maar alleen als het vers is. Zolang ze voldoende water tot hun beschikking hebben kan dit geen kwaad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:40

Als alle paarden het strooisel (bodembedekking) eten vraag ik mij af of de paarden wel voldoende ruwvoer krijgen. Zo ja, hoe lang per dag staan zij op stal?

ladydarkness

Re: Kokosstrooisel stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:32

In de lente/zomer/herfst maanden lopen de fokmerries en jonge paarden dag en nacht in de wei. De sportpaarden staan in deze maanden alleen s'nachts binnen, voor de rest komen ze dagelijks in de stapmolen, worden gereden of gelongeerd of lopen in de wei. De meeste krijgen 4 tot 6 kilo brokken en een halve kruiwagen hooi of kuilvoer per dag. Aan voer en beweging dus geen gebrek. Met deze winterperiode is het natuurlijk anders, dan kan niemand naar buiten. Ze schijnen het gewoon lekker te vinden, het is los rood zaagsel. Ik wil af van de vieze stallen en ik zoek dus iets anders, ze kunnen dit zaagsel goed verdragen, maar ik zoek iets dat ze niet willen eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:34

6 kilo krachtvoer en een halve kruiwagen hooi per dag. Iets zegt me, dat daar het probleem van bodembedekking eten ligt...

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:10

Hoezo? Ze krijgen het verspreid over de dag. Ik heb het over een XXL kruiwagen, die wij overvol laden met gigantische plakken hooi van een XXL hooipak. Daarvan krijgen ze de helft. Ze krijgen echt meer dan genoeg te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:24

ladydarkness schreef:
De sportpaarden staan in deze maanden alleen s'nachts binnen, voor de rest komen ze dagelijks in de stapmolen, worden gereden of gelongeerd of lopen in de wei. De meeste krijgen 4 tot 6 kilo brokken en een halve kruiwagen hooi of kuilvoer per dag. Aan voer en beweging dus geen gebrek.
Honger zullen ze idd niet hebben, maar of het voedingspatroon het juiste is is imo zeer zeker discutabel.

Bovenstaande klinkt iig als een echt sportpaardenbestaan, niet als een paardenbestaan.
Minder krachtvoer (en liever geen brok), maar bijv 2 kilo muesli aangevuld met extra mineralen/vitaminen voor de te leveren prestaties. Even geen kuil, maar wel meer hooi. En als het kan meer naar buiten óók in de winter.

Overigens is rood zaagsel héél slecht (ook al vinden ze het blijkbaar lekker), er zit nl hardhout in (anders zou het niet rood zijn) en dat is beslist niet goed voor paarden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 13-01-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:30

Ik vraag naar ervaringen met de verschillende soorten strooisels. Het zijn sportpaarden die nationaal lopen. Misschien dat jij een binnenbak bij huis hebt en momenteel geen sneeuw rond je huis...bij een normale winter worden ze gereden en komen ze nog even in de wei.

Graag vanaf nu alleen reacties over ervaringen met de strooisels, geen zinloze boktdiscussies.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:53

Ervaringen met strooisel:

Kokos strooisel heb ik geen ervaring mee, wel met veel andere strooisels:

Rood zaagsel: hardhout, neemt niet zo goed vocht op en is schadelijk voor de longen van mens en dier. Werken met stofkapje noodzakelijk. (in de bouw is algemeen bekend hoe slecht het is)

wit zaagsel van naaldhout als onderlaag met eroverheen stro: vond ik heel erg fijn werken. Het witte zaagsel neemt heel veel vocht op, het stro dekt het soms wat stoffige droge zaagsel af, geeft stevigheid aan het bed en een schone droge bovenlaag waar je makkelijk de drollen mee uit schept.
En ze hebben wat te knabbelen voor wanneer het ruwvoer op is of te weinig structuur heeft.

Ik gebruik het zelf niet hier thuis omdat ik stro mest niet makkelijk kwijt kan en het heel vel ruimte in neemt. Op mijn vorige pensionstal was ik hier heel tevreden over.

ontstofde houtspaanders tijd in de stal gehad voor mijn pony toen hij stofallergie kreeg. Wil je het netjes houden moet je er erg veel van gebruiken en op tijd de natte plekken er uit halen. Als je paarden hebt die de onderlaag elke keer omkrabben wordt het snel viezig. Bij nette paarden is het een schone stal die makkelijk bij te houden is. 1x in de zoveel tijd leeghalen is wel een zwaar karwei. En afvoer van de spaandermest is niet altijd makkelijk. Het verteert langzaam.
Het neemt beduidend minder vocht op dan zaagsel, maar is ook veel minder stoffig.

Wij gebruiken normaal gesproken in de schuilstal een mengeling van houtspaanders en zaagsel dat we gratis via de buurman krijgen die timmerman is.
wel soms stoffiger dan uit de fabriek, maar door de vochtige buitenlucht en omdat ze er veel in plassen is het stoffige er snel af. Paarden gingen er niet van hoesten. Het was vooral bedoeld als toiletondergrond en daar gebruiken ze het ook intensief voor. Bij slecht weer ligt/rolt mijn pony er ook graag in, gezien de spaanders die ik regelmatig in zijn staart terug vind.

vlas mooi spul als je de stal flink opstrooit zodat het vocht goed naar onderen kan zakken en de bovenlaag droog blijft, netjes bijhoudt en de paarden de onderlaag niet omkrabben. Dan wordt het namelijk een vieze stinkende bende. Elke dag 1 of meerdere keren de mest verwijderen, bodem weer vlak trekken en eventueel wat schoon vlas over het al verkleurde (maar nog niet verzadigde) vlas strooien zodat het er weer netjes en schoon uit ziet.
Als een natte plek rood kleurt, is het vlas echt verzadigd. Kun je niet meer hoger opstrooien, moet je die natte plek er uit halen, het relatief droge vlas herverdelen en weer opnieuw bijstrooien tot een mooie volle laag.

Nadeel: het is glad als het net nieuw uit de zak komt, het prikt, sommige paarden eten het en als ze het eten loop je risico op koliek en darmperforatie. Een kennis heeft dat helaas moeten ervaren, paard verloren, en die wil nooit meer vlas in de stal terwijl ze er verder altijd erg enthousiast over was.

Hennepstrooisel: gebruik ik in de boxen waar de merrie's bij slecht weer overnachten. Bij een laagje van zo'n 10 tot 20 cm is het fijn spul wat goed vocht op neemt en een mooie bodem maakt als de paarden het niet omkrabben. Krabben ze wel veel kun je beter iets vaker natte plekken er tussenuit halen en eventueel elke keer beetje schoon er weer overheen strooien voor het oog en dan ziet het er weer keurig uit. Het strooisel stinkt niet als je het netjes bijhoudt. Als de natte plek door de bovenlaag heen komt, de laag te dik wordt om bij te strooien en/of begint te soppen haal ik hem weg. Ik hark eerst het verkleurde maar nog niet verzadigde strooisel aan de kant, en haal dan het donkerbruin tot rode aan elkaar gekoekte verzadigde laagje weg. Het verkleurde wordt dan de nieuwe onderlaag en strooi bij met schoon strooisel en werk verder van buiten naar binnen, door het schone van de randen gedurende de week naar binnen te strooien/harken en dan een nieuwe zak bij te strooien langs de randen wanneer dat nodig is.
De paarden staan er alleen voor de nacht in, dus ik hoef maar 1x per dag in de ochtend uit te mesten. Als je paard er overdag ook in staat is het aan te raden meerdere keren per dag de mest te verwijderen zodat ze dat niet kapot lopen door de stal. Op die manier blijft je stal veel langer schoon. bij een schoon paard en een basislaag strooi je ongeveer 1/2 tot 1 zak per week, bij een viezer paard 1 tot 2 zakken per week. Het is houtachtig van structuur en wordt niet echt gegeten.

We gebruiken het bij gebrek aan gratis zaagsel nu ook in de toilethoek van de schuilstal, maar dan is het wel duur strooien als 2 ('s nachts) tot 4 (overdag) paarden er in plassen en poepen... gaan minimaal 2 zakken per week doorheen.

De mest van vlas en hennepstrooisel neemt veel minder plaats in op de mesthoop dan stro omdat het meer vocht op kan nemen voor je het uit de stal schept (elke dag drollen en 1, hoogstens 2x per week een beetje van een natte plek ipv elke dag natte plek en drollen bij stro, waarbij je ook veel meer schoon stro meegeschept)

Ik kan de mest van zaagsel/houtspaanders, vlas en hennepstrooisel kwijt over eigen land, over maisland van een boer en tegenwoordig kan ik het ook langsbrengen bij een boer die het hergebruikt.

Strokorrels heb ik nog niet geprobeerd maar lijken me ook een optie als alternatief voor zaagsel omdat het beter is voor je land.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:08

zo dat is nog eens een ervaring delen. Ik ben er heel blij mee. Wij hebben er ook 1 op stal die alles op eet, gek word ik er van.
Hij krijgt echt voldoende voer en hooi.

Heeft iemand toevallig ook ervaring met kokosstrooisel ?

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:07

Super bedankt voor de informatie Joyce, daar hebben we iets aan! Ik denk nu dat houtkrullen een goed alternatief voor ons zou zijn.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:16

Wij hebben gemalen koolzaadstro, ik vind het goed werken. Het neemt veel beter vocht op dan gewoon stro. De stallen blijven veel droger. Je kan ermee oppotten, want je krijgt als je het langer laat liggen een onderlaag zegmaar..
Voor de rest heb ik geen ervaringen..