De eerste keer op vlas!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caelinh

De eerste keer op vlas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:37

Vanaf morgen gaat mijn paardje over van stro naar vlas als strooisel in de stal. Nou had ik een vraagje: op de verpakkingen van de balen staat keurig uitgelegd hoe je het allemaal moet doen (de eerste keer een paar balen tegelijk en daarna bijhouden met mesten en ong. een baal per week erbij etc...).

Maar nu hoorde ik dat als je de eerste keer begint je het beste 1-2 balen kunt nemen als eerste laag en daar een volle gieter water over uit gooit en dat dan nog eens herhaalt met een 2e laag van eveneens 1-2 balen en daar ook een gieter overheen en dan nog een baal 'los' er overheen. Dit om er voor te zorgen dat er alvast wat vocht in de onderlaag zit? }:0

Is dit inderdaad handig en hoe doen jullie het anders eventueel? :)

amoebje

Re: De eerste keer op vlas!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:39

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb de eerste keer 3 balen er in gegooid en nu ongeveer elke week 1.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:40

Dat doe ik persoonlijk nooit.. Het bouwt zich vanzelf wel op!
Eerste keer doe ik er altijd 4 balen in (stallen van 4×3,5) en dan elke week weer 1 :)

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:43

Volgens mij klopt dat wel van dat water erover, neemt de onderste laag het vocht beter op. Je begint indrdaad met een vrij dikke eerste laag en dan telkens natte plekken en drollen eruit halen en wat nieuw vlas toevoegen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:44

je kunt er idd wat water over heen sproeien, maar dat dient eerder om het vlas wat stroever te maken. vers vlas is namelijk best wel glad.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:46

ik gooi er de eerste week op een pak of 3 in (dan is de stal redelijk kaal) en na een dag of 2 nog eens 2 pakken erbij.
Nu haal ik iedere dag de mest eruit, natte plekken 1x per week en dan een nieuw pak erbij. In het begin vonden ze al dat vlas wel lekker en fraten zich tot koliek aan toe vol met die rommel ( in de maag en darmen zit ook vocht en dan is het toch niet zo fijn dat het een harde volgezogen brok wordt. Wij hebben er daarna cresil overheen gedaan. Dit is een zwarte vloeistof waarvan je één eetlepel in een volle gieter water gooit, en die leeg gooit in de stal. Dan eten ze het niet meer. Na een aantal weken hebben ze dat dan ook niet meer nodig. Misschien is het wel handig om dat voor de zekerheid op stal te hebben staan. Zeker als hij van eetbaar stro op niet eetbaar vlas komt te staan.
Verder is het superfijn, en ik wil niks anders meer.
PS de mijne stonden ervoor op houtkrullen.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:49

Het moet inderdaad een beetje "vies" worden dan pas vormt zich een solide onderlaag. Met mesten is het wel weer makkelijker. Mestballen eruit en dan weer een vers laagje er over heen.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:59

Ok, dus in principe kunnen de balen er ook gewoon zo in zonder wat vochtig te maken?

Ik was inderdaad wel van plan om nog wat stro erbij te houden, om wat te knabbelen te houden (ze krijgt 's avonds ook altijd nog een vol hooinet extra, maar toch moet het stro er ook wel eens aan geloven ;)) en ook inderdaad voor tegen de gladheid de eerste keer. Daar heb ik al pijnlijke verhalen over gehoord :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:05

Mijn paard staat op vlas, ik doe het zo:

de eerste keer 2 balen erin en wat water bij sproeien, en dat is het, en dan dagelijks de drollen eruit halen, en na 2 dagen ook de plek waar je paard plast weghalen en dan doe je dagelijks de natte plek weghalen, pas na een weekje van de allereerste keer vlas gebruiken heb je een hele goeie ondergrond, dan hoef je alleen nog maar de drollen weg te halen en dan egaal/vlak te maken en ongeveer 1 baal per week bij te doen, soms anderhalf, ligt er maar net aan van hoe snel vies het is en dat verschilt per paard.

En natuurlijk ook steeds de natte plek weghalen, en mijn paard heeft perfecte warme stalbodembedekking en altijd schoon, en het stinkt er nooit.

Ook ik wil niks meer anders, het is heel makkelijk, alleen je moet wel ff aan wennen en er handigheid in krijgen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:08

het is idd verstandig om nog wat knabbelstro te geven, anders moet je het hooirantsoen flink opvoeren.
wanner ze zaadhooi krijgen is dat geen probleem, maar als je een kwalitatief rijk hooi voert wel.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:14

Hoe zit het eigenlijk precies met het weghalen van natte plekken? De één zegt alleen mestballen verwijderen en de ander ook de natte plekken. Verstoor je bij het weghalen van de natte plekken de onderlaag niet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:16

Nee hoor, je haalt de natte plek weg en doet er gewoon oude laagje vlas op de plek waar je de natte plek weg had gehaald en stamp t ff aan en het is weer perfect en dan de rest van de vlas, wat je ff aan de kant had geschoven bij het uitmesten en drolvrij te maken, goed verspreiden zodat de hele box mooie gelijkmatige bodem heeft.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:33

Ik heb wel geleerd dat als je 1x per week de natte plekken weghaalt, dit ong 1m2 grondopp. is, van een cm of 10, wat je er met een riek zo uit haalt, als je dit om de 2 of 3 dagen doet, is de natte plek nog niet "hard". Dan heb je kans dat je of teveel of juist te weinig weg haalt.
In mijn ogen verstoor je dan de onderlaag wel. Hetzelfde met een paard wat gaat schrapen. Die plekken blijven altijd zwak.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:09

Als je 1 x per week opstrooit, krijg je dan niet zoals bij zaagsel een hele donkere stalbodem? Die van mij staan nu op zaagsel, maar ik ben onderhand 1 1/2 a 2 balen per week kwijt per box om ze er netjes bij te laten staan. Zit dus ook al over vlas te denken. En...staan ze niet te soppen als je maar 1 x per week de natte plekken er uit haalt?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18

soppen absoluut niet, omdat vlas de eigenschap heeft het vocht naar onder te laten gaan, daar verspreid het zich over het vlas dat op de bodem ligt. De bovenlaag is dus altijd droog.
Wel moet je zorgen dat een pak van ong. 30cm hoog inligt zodat je het vls ook de kans geeft om zijn werk goed te doen.

De donkere stalbodem valt ook wel mee, ik trek iedere dag de randen naar binnen toe, en daar ligt nog wat schoon vlas van het pak van de afgelopen week.
Maargoed, wederom zeg ik: als er voldoende vlas inligt.

Als je te weinig vlas erin gooit dan ben je uiteindelijk veel langer bezig met uitmesten, en wordt je stal alleen maar natter en smeriger.

Je moet het idee van een "potstal" een beetje volgen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:30

Bij ons werden er gewoon 3 balen ingedaan, en gene water etc.
Natte plekken haar ik niet weg. Doe er iedere dag een klein laagje nieuw vlas over, en dan kan ik er bijna een week mee doen :j

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:43

Ok, allemaal super bedankt! :) Het ligt er ondertussen in en het ziet er (nog ;)) keurig uit, benieuwd hoe het verder gaat... ;) Er ligt inderdaad wel een flinke laag in, als je nu de stal instapt ga je een stukje omhoog :P

MAAR: Mijn paardje vindt het vlas ook allemaal iets te interessant geloof ik... Ze kwam het eens bekijken en begon het zo weg te happen :? Nou kan ik me voorstellen dat ze even nieuwsgierig is, maar het lijkt er meer op dat ze het gewoon wil opeten. Ze laat haar hooi en knabbelstro gewoon staan! ;( Nou ben ik bang dat als ze er de hele nacht mee doorgaat dat ze dan zichzelf een verstopping 'aan-eet'. Of is dat overdreven :? En wat kun je daar evt. aan doen?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:59

danamuts schreef:
... In het begin vonden ze al dat vlas wel lekker en fraten zich tot koliek aan toe vol met die rommel ( in de maag en darmen zit ook vocht en dan is het toch niet zo fijn dat het een harde volgezogen brok wordt. Wij hebben er daarna cresil overheen gedaan. Dit is een zwarte vloeistof waarvan je één eetlepel in een volle gieter water gooit, en die leeg gooit in de stal. Dan eten ze het niet meer. Na een aantal weken hebben ze dat dan ook niet meer nodig. Misschien is het wel handig om dat voor de zekerheid op stal te hebben staan. Zeker als hij van eetbaar stro op niet eetbaar vlas komt te staan.

bovenstaande dus, of iets anders gruwelijks vies erover gooien! Sommige vinden het nog interessanter dan hooi. En ja ze kunnen hier daadwerkelijk koliek aan overhouden, en helaas kan ik je mededelen dat dat bij mij niet goed is afgelopen. Vandaar dat ik je ook de tip gaf om cresil in huis te halen (al was het maar voor de zekerheid!)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:58

Heb het topic niet doorgelezen, wat aangeraden word is dat je de stal schoonspuit, het overtollige water weghaald en de vloer 'vochtig' houd, dan het vlas eroverheen..

Zorg wel dat er voldoende hooi is als je paard in de stal gaat, sommige paarden vinden het heerlijk om ervan te gaan eten als het nieuw is.. :(

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:19

danamuts schreef:
danamuts schreef:
... In het begin vonden ze al dat vlas wel lekker en fraten zich tot koliek aan toe vol met die rommel ( in de maag en darmen zit ook vocht en dan is het toch niet zo fijn dat het een harde volgezogen brok wordt. Wij hebben er daarna cresil overheen gedaan. Dit is een zwarte vloeistof waarvan je één eetlepel in een volle gieter water gooit, en die leeg gooit in de stal. Dan eten ze het niet meer. Na een aantal weken hebben ze dat dan ook niet meer nodig. Misschien is het wel handig om dat voor de zekerheid op stal te hebben staan. Zeker als hij van eetbaar stro op niet eetbaar vlas komt te staan.

bovenstaande dus, of iets anders gruwelijks vies erover gooien! Sommige vinden het nog interessanter dan hooi. En ja ze kunnen hier daadwerkelijk koliek aan overhouden, en helaas kan ik je mededelen dat dat bij mij niet goed is afgelopen. Vandaar dat ik je ook de tip gaf om cresil in huis te halen (al was het maar voor de zekerheid!)

Daar ga ik morgen dan meteen achteraan! Zou zoiets als azijn mengen met water ook een optie zijn? Het is in ieder geval ook iets gruwlijks vies ;)
Ik heb haar nu voor de zekerheid in een ander stuk van de stal gezet, gewoon weer op stro; wil geen koliek riskeren :)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:56

Mijn merrie at bij de de overgang van stro naar vlas ook vlas op en wel met hele happen. Wij hebben in haar stal van 3 x 4m wel 4 à 6 flessen azijn uitgegoten (via een gieter). Het was ineens niet meer zo smakelijk.

Ze moeten leren dat vlas niet eetbaar is.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:03

wij zijn op stal ook overgegaan op vlas wat een super spul is dat zeg!

1e keer 3 pakken vlas in de box gedaan en alleen de drollen er iedere dag uithalen (dit moet je wel goed doen en de randen naar binnen trekken om je stal weer egaal te maken), urine juist laten liggen anders haal je de werking van het vlas weg. Wij trekken na een paar weken (een maand) pas de onderlaag gedeeltelijk weg. zo krijg je een super verend bed bodem voor je paard. en wel iedere week een pak vlas erbij. het is idd een idee van een potstal maken. het stink echt niet en blijft super netjes schoon.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:23

Mijn moeder heeft nog wel een paar flessen azijn om te gebruiken, net gebeld ;) Benieuwd wat het vanavond gaat worden; als het een beetje tegenzit blieft madame daarna haar hele stal niet meer... :\ :P