groene zeep giftig voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

groene zeep giftig voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:56

Hoi,

In mijn vorige topic vroeg ik hoe ik er voor kon zorgen dat mijn paard geen stro meer eet. Daar kreeg ik geen antwoord op dat ik nodig had. Nu vroeg ik me af. als ik een beetje groene zeep met water oplos en over het stro strooi dan zal ze het niet meer eten. Maar voor alle zekerheid. Ik heb de groene zeep van Driehoek. die is op basis van natuurlijke grondstoffen. dat is deze:

Afbeelding

Nou is mijn vraag. is dit giftig voor je paard? sommige mensen zeggen van niet en andere van wel.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:11

Sorry, maar ik denk dat het niet veel helpt.
Dan woelen ze dat wel om, en dan eten ze het onderste stro op.
Misschien dat je een andere stalbedekking kan kiezen.
Iets van vlas of houtkrul

Ik weet niet of het giftig is, sommige gebruiken het wel bij het wassen

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:13

Alles waar te veel van is is niet goed, dus giftig of niet natuurlijk.
Als je wilt dat je paard geen stro eet zal je een andere oplossing moeten zoeken, bv vlas of mot.
Vlas is een goede oplossing ivm de afvoer en scheelt niets met stro.
Vind het een beetje kortzichtige oplossing en kan me niet voorstellen dat je hier op bokt niet het juiste antwoord hebt gekregen als het gaat om het eten van stro.
Evengoed succes en meschien is het handig als je een dierenarts raadpleegt om te vragen over de groene zeep.

Girlgamer

Re: groene zeep giftig voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:17

Ik denk niet dat het giftig is, het is een natuur produkt.
Ik zou hier zelf alleen niet aan beginnen. Waarom mag je paard geen stro meer eten. En kun je anders niet overgaan op zaagsel of vlas?

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:19

Als je paard te dik wordt van het stro eten zou ik de oplossing zoeken in een andere bodembedekking als vlas of krullen...

Niet in groene zeep :n

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:19

Als je dat met water over het stro heen kiepert is meteen je stal drijfnat.
Kun je je paard niet wat meer hooi geven/meer naar buiten doen/andere bodembedekking geven (bijvoorbeeld gehakseld stro/zaagsel)?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:20

Ik zou inderdaad andere bodembedekking nemen... Verder heb ik geen idee of groene zeep giftig is voor paarden.

Kun je met groene zeep een 'wit' paard eigenlijk weer echt wit maken? :')

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:22

Misschien heb je dit al geprobeerd;

Wat voo rhooi heb je? Als je paard stro eet kan het ook zijn dat hij behoefte heeft aan meer structuur voor zijn vertering.

& zeep lijkt mij nou niet de oplossing.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:22

xkatjj: zelfs een zwart paard zwart. Het werkt echt erg goed!

edit: google is heel creatief momenteel: banner voor een dierencrematorium :')

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:23

Haha oke want mijn witte paard is op het moment groen en ik weet niet hoe ik hem wit moet krijgen. Zijn staart is zwart met bruin en ik vind het niet leuk meer :')

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:27

andere bodembedekking is helaas geen optie. we hebben al veel geprobeert houtkrullen, stro, vlas, zaagsel. ze krijgt genoeg ruwvoer en kan zich niet vervelen. ik moet echt iets hebben wat ik over het stro kan spuiten waardoor ze het niet meer lust. (dat hebben andere bokkers mij verteld)(mijn stalbaas zei het ook)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:30

Wat was het probleem bij de rest van de bodembedekkingen dan? Omdat je zegt dat je het allemaal al geprobeerd hebt. Kan me niet voorstellen dat ze vlas of zaagsel gaat eten? o_o

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:31

mexlovenoa schreef:
andere bodembedekking is helaas geen optie. we hebben al veel geprobeert houtkrullen, stro, vlas, zaagsel. ze krijgt genoeg ruwvoer en kan zich niet vervelen. ik moet echt iets hebben wat ik over het stro kan spuiten waardoor ze het niet meer lust. (dat hebben andere bokkers mij verteld)(mijn stalbaas zei het ook)

Genoeg? Is dat continu?
Eet ze ook stro wanneer ze nog gewoon ruwvoer heeft liggen?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:33

mexlovenoa schreef:

dan zou ik eerder azijn over het stro gieten, lijkt me toch niet lekker meer smaken dan :P

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:37

ze eet haar stro ook als ze nog ruwvoer of hooi heeft liggen. we hebben houtkrullen vlas etc al geprobeert maar dat eet ze ook. toen kreeg ze verstopping en koliekaanvallen. bij stro heeft ze dit gelukkig niet maar het is niet goed voor haar als elke dag haar stal leeg is.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:41

er is een middeltje in de (dieren)handel wat je op moet lossen en over bv vlas kunt gieten om te voorkomen dat ze dat opeten. ik dacht dat het cresil heet, en het stinkt ongelooflijk (naar carboleum).
je zou ook eens kunnen kijken voor goede stalmatten en een minimum aan stro.
maar als jij aangeeft dat je paard zo veel stro eet, denk ik dat het probleem op een ander vlak ligt.
dan denk ik eerder aan verveling en dat los je alleen op (in zo'n geval) door je paard dagelijks een uur of 3 beweging (lees: werk) te geven. biedt hem/haar ook meer (zaad-)hooi aan bij voorkeur in een hooinet, dan duurt het veel langer eer de portie op is. ook sociaal contact en weidegang zijn hierin belangrijk.

wat is bij jou het verschil tussen ruwvoer en hooi?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:42

wat dacht je van 24/7 buiten? paarden zijn niet voor in een stalletje ;) zal jou eens op de wc zetten! ga je van gekkigheid uiteindelijk misschien ook nog wel toiletwater drinken!

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:47

ze staat van 5 s'ochtends tot 6 s'avonds buiten. s'nachts gaat ze naar binnen. Laatst is er bij ons ingebroken dus ik wil het risico niet nemen om haar alleen buiten te zetten.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:47

Ik denk toch echt dat jou paard behoefte heeft aan structuur in zijn eten. Stro is doorgaans veel ruwer dan het hooi dat je paard krijgt. Het lichaam van een paard heeft structuur nodig; daar is de spijsvertering van een paard op gemaakt. Ik ken dit 'probleem' ook mijn bijrijdpaard. Eigenlijk is het gewoon een teken dat dit ruwvoer niet geschikt is voor je paard.

Ander ruwvoer is in ieder geval het proberen waard, lijkt me :)

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:57

Ik ga toch voor Cresil. Ik zal haar voeding aanpassen en een hooinet kopen. bedankt voor jullie reacties!! :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:01

je zou ook eens voor graszaadhooi kunnen kijken. Dat is een soort hele grove vorm van hooi/dunne variant van stro..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:02

ik denk ook dat jou paard meer struktuur nodig heeft, dit kun je in de vorm van stengeliger hooi aanbieden.
verder denk ik niet dat groene zeep giftig is maar ik meen me te herinderen dat een paard van een bokker buikpijn had na het eten van stro met groen zeep erover.
azijn kun je ook proberen, maar aangezien paarden ook appelazijn lusten kan het zijn dat dit niet helpt.
te kan proberen zinj stal viezer te houden door er minder uit te halen en er minder bij te strooien.
matten lijkt me in jou geval het beste, zo hoef je minder op te strooien en kan je paard zich ook niet ziek eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:05

wat ik doe is de drollen eruit halen en de natte plekken,vervolgens een laag nieuw stro mengen met het oude....
dan word het ook een stuk minder aantrekkelijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:23

Girlgamer schreef:
Ik denk niet dat het giftig is, het is een natuur produkt.
Ik zou hier zelf alleen niet aan beginnen. Waarom mag je paard geen stro meer eten. En kun je anders niet overgaan op zaagsel of vlas?

Grappig antwoord. maar niet perse correct ;), er zijn zoveel producten uit de natuur die zeer giftig zijn... Zoveel planten, bomen, schimmels (en paddenstoelen) en bacteriën...

Van zeep zullen ze waarschijnlijk niet meteen dood gaan, maar het is ook niet gezond om te eten. Let ook op de tekens op de verpakking wat betreft inslikken voor mensen.

Dan kun je misschien beter consumptie azijn (dus geen schoonmaakazijn) eroverheen gieten. Smaakt ook niet echt lekker, maar is niet giftig. Appelazijn zou ik dan niet voor kiezen omdat paarden dat wel eens door hun voer of water krijgen, dus blijkbaar wel gewoon eten.
Of een kunstmatig iets met een vies/bitter smaakje, maar wat niet giftig of schadelijk is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:36

bite-ex :)*