Mestafvoer... Help, wat een drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Mestafvoer... Help, wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:43

Hallo allemaal,

Er zullen ongetwijfeld al verschillende topics over geweest zijn, maar ik heb nu toch echt een oplossing nodig!
Ik zoek me echt wezenloos naar betaalbare mestafvoer.
Ik woon in een klein plaatsje in Oost-Brabant, heb 3 paarden die op stro staan. O:)

Eerst een periode op vlas gehad, maar daar ben ik niet meer zo'n voorstander van. Dat kon hier uitgestrooid worden over het land van de buren. Maar stro mest hebben ze liever niet op het land.

Als iemand iets weet wat niet achterlijk veel geld kost, brand maar los!
Ook eventuele andere oplossingen natuurlijk :D

Liezel1

Re: Mestafvoer... Help, wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:44

Heb je geen (champignon)boer in de buurt die het op wil halen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:45

Rijd je het in het voorjaar niet gewoon over je eigen land heen?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:47

Caira schreef:
Rijd je het in het voorjaar niet gewoon over je eigen land heen?

Probleem is dat we in een huurhuis zitten, en dus ook met huurland...
Ik had het gedaan als het mijn eigen land was, maar dat is het niet...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:48

Liezel1 schreef:
Heb je geen (champignon)boer in de buurt die het op wil halen?

Ik had al gekeken inderdaad naar champignon kwekerijen, maar hier zitten er niet echt heel veel in de buurt.
Maar de meesten zijn denk ik toch ook voorzien van grote mest leveranciers?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:49

Ik neem aan dat je de loonwerker ook al gebeld hebt? Die komt het bij ons 2 x per jaar weghalen en werkt het vervolgens onder op het bouwland. Onze paarden (altijd minimaal 4 aan huis) staan overigens op zaagsel.
Ik zou het nevertenooitniet over mijn eigen land uitrijden, moet geen paardemest op het land.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:51

Wij hebben het ook lastig hiermee gehad. Wij doen de mest nu in een aanhanger en brengen deze naar een loonwerker als de aanhanger vol is. Kost 10 euro per keer.

We hebben er speciaal een aanhanger voor gekocht op Marktplaats. Weet niet of je een loonwrker in de buurt hebt, maar je kan altijd vragen of het kan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:53

hoogendroog schreef:
Ik neem aan dat je de loonwerker ook al gebeld hebt? Die komt het bij ons 2 x per jaar weghalen en werkt het vervolgens onder op het bouwland. Onze paarden (altijd minimaal 4 aan huis) staan overigens op zaagsel.
Ik zou het nevertenooitniet over mijn eigen land uitrijden, moet geen paardemest op het land.

Want? Dat is juist de fijnste mest om over je land heen te rijden, hier geen koeien, varkens of kunstmest hoor, daar moet ik niet aan denken. We hebben zowat een wachtlijst voor onze mest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:55

is er een volkstuinvereniging? hier bij ons willen ze het graag hebben

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:56

Tuurlijk is het lekker.... ik haal alle mest iedere dag uit de weilanden, wil namelijk wormbesmetting zoveel mogelijk tegen gaan (zeker met de toenemende resistentie).
Geen van de paardenboeren/fokkers rijden hier de eigen mest over het land uit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:59

Heel bijzonder want mijn vriend is loonwerker en doet in het voorjaar niet anders, een enkeling wil varkensmest maar dat zijn echt de uitzonderingen. En een wormbesmetting zul je niet snel krijgen als je de mest voldoende lang laat liggen. Mest uit weilanden halen doe ik ook echt niet hoor, enkelt uit de paddock. Pas geleden nog mest laten onderzoeken bij de DA en alles is schoon.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:12

Hoe komen jullie dan aan loonwerkers?
Tja, misschien een domme vraag hoor, maar we wonen hier niet zo lang nog, dus erg bekend met loonwerkers zijn we niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:18

De mijne ligt naast me in bed, en die ben ik nog niet zat dus die krijg je niet.

Ik zou even aan andere paarden eigenaren vragen, die weten er vast wel een aantal in de buurt.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:19

mest over land strooien waar je paarden of ponys ook lopen

nooit een voorstander van geweest

inverband met worm besmetting !!

wij laten ons mest ophalen door de loonbedrijf die er blij mee is

hij gebruikt voor aardappel land of bloemkolen land

mest haalt hij gratis weg
alleen vervoer en de werk uren moeten wij betalen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:28

KirstenG schreef:
Hoe komen jullie dan aan loonwerkers?
Tja, misschien een domme vraag hoor, maar we wonen hier niet zo lang nog, dus erg bekend met loonwerkers zijn we niet.

Gewoon opzoeken in de telefoongids, of via internet. Onder "loonwerkers", of "grondverzetbedrijven", etc etc. Of stap op een boer af in de buurt, en vraag of ie het op zijn land wil hebben, of met welke loonwerker hij werkt....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:32

wij brengen het naar een kippenboer zowal vlas als zaagsel als stro helemaal gratis

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:38

kennis van mij hebben een grote "container" zo'nbak die je ook hebt als je aan het verbouwen bent zegmaar :P

die wordt eens in de zoveel tijd (als je belt) geleegd, en kost niet zo gek veel :) je kunt dus zelf bepalen hoe vaak en wanneer je m wilt laten legen, je kan bellen als de mest amper boven de rand komt of als je zo ongeveer een mest-fla hebt :))

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:56

misschien toch weer terug op vlas gaan?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:03

rapido schreef:
misschien toch weer terug op vlas gaan?

euhm.... Nee.
Werkt niet met onze paarden in combinatie met af en toe lekkende stallen....
Dan heb ik liever stro wat ik weggooi dan vlas...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:04

Maurelle schreef:
kennis van mij hebben een grote "container" zo'nbak die je ook hebt als je aan het verbouwen bent zegmaar :P

die wordt eens in de zoveel tijd (als je belt) geleegd, en kost niet zo gek veel :) je kunt dus zelf bepalen hoe vaak en wanneer je m wilt laten legen, je kan bellen als de mest amper boven de rand komt of als je zo ongeveer een mest-fla hebt :))

Ja zo'n ding kan je ook huren, maar dat is echt zo ontzettend veel geld, dat gaat helemaal nergens over.
€165 per kwartaal en dan nog eens €100,- per keer legen. Dan heb ik een containertje van 8m3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:42

Zijn er meer mensen met paarden bij je in de buurt...vraag dan die eens wat die met de mest doen.
Ik laat hier de mestput ook 2x per jaar door een loonwerker leeghalen. Kost me ong 70 euro per keer.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

Wij mogen het ook over een maisland uitstrooien als er geoost is totdat er weer gezaaid wordt!! Ideaal!! Toch maar eens met de buren praten, want stro verteerd gemakkelijk!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:57

Wij verspreiden het wel over ons eigen land. Ik laat de mest van mijn pony's regelmatig controleren, dus heel bang ben ik niet voor een wormbesmetting. Ik haal de mest ook niet uit hun land, we slepen het wel regelmatig en ze worden regelmatig verweid.

Loonwerkers zullen ook wel in het telefoonboek staan?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:59

Inderdaad een probleem zeg, zon beetje iedereen die we gebeld hebben vragen om een mestnummer maar dat krijg je alleen als bedrijf, nu hebben we een boer gevonden in Belgie (woon op de grens) en daar brengen we het gratis bij , nee ik ga echt niet zeggen wie sorry hahahaha.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:08

mais, gerst, tarwe... Boeren die dat verbouwen hebben meestal wel belang bij de stromest. Kost soms een kleine dieselvergoeding om het op te laten halen, maar soms zijn ze juist allang blij dat ze "zwarte" (ongeregistreerde) mest kunnen krijgen. Ze willen het meestal graag hebben, maar als echte boeren zullen ze weinig water bij de wijn willen doen, dus daar moet je even doorheen prikken op de meest beleefde manier die je vaardig bent. Meestal kom je op een regeling dat waar je je stro en/of hooi koopt, daar kun je ook weer je mest kwijt...