Vlas in een nieuwe stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Vlas in een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:10

Mijn paardjes staan al heeel lang op vlas, wat erg goed beval. Als ze komende maand verhuizen naar ons eigen stalletje wil ik daar dan ook vlas in doen, maar zit met een praktisch probleempje. Bij mijn beide pony's moet ik het nieuwe vlas altijd goed mengen met het oude, zodat ze het niet eten. Als er maar een beetje donker vlas doorheen zit eten ze het niet, maar als er ook maar een plekje wit is vallen ze daar meteen op aan. Maarr... hoe doe ik dat de eerste keer in de nieuwe stal? Het enige wat ik kan verzinnen is om het oude vlas mee te nemen, staat wel erg gierig op de pensionstal waar ze nu staan. Misschien heeft iemand andere tips? Ik vraag me trouwens af of vlas snel voor verstoppingen in de afvoer zorgt, iemand ervaringen?

Sim

Re: Vlas in een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:12

Zorg voor genoeg hooi/afleiding, doe je paarden lekker naar buiten, liksteen, speeltje etc. Wat je ook kunt proberen is natuurazijn over je vlas uitgieten.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:12

Gelijk een berg hooi geven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:41

Rubbermatten over de afvoer leggen, dan kan alleen het vocht erdoor.
Ik weet verder niet hoe het terrein is ingedeeld, maar als je van de stal een inloopstal kan maken kan je er ook voor kiezen om daar alleen dikke rubbermatten in te leggen. Dan heb je geen vlas nodig en is het probleem ook opgelost.
Anders heb je inderdaad de keuze om of oud vlas mee te nemen of ervoor te zorgen dat ze het vlas niet kunnen eten totdat het vies is. Dat zou bv kunnen door ze vast te zetten met hooinet voor hun neus en dan als dat op is en er gemest is naar buiten. Dat herhalen (uurtje binnen, uurtje buiten) totdat het vlas vies genoeg is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:51

Neem een plastic vuilniszak met smerig vlas mee van je oude stal!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:33

Geef je paardjes afleiding. Dus voldoende hooi, of gewoon lekker de dag buiten laten!
En azijn erover wil ook helpen :j

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:16

ik doe ook wel eens een klein laagje stro erover dat helpt bij ons goed

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:04

ik zou gewoon een beetje oude vlas meenemen zodat je de boven laag beetje kan bedekken, wat kan jou het schelen wat de mensen ervan denken, gaat er toch om dat je paarden het niet eten. en als ze ernaar vragen dan leg je het toch gewoon uit.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:39

Ik heb berepen dat vlas in de top 5 staat van koliek veroorzakers. De mijne staan ook op vlas, ik zorg er voor als ik een nieuw pak er in gooi dat er een halfe kruiwagen los hooi in ligt. Werkt goed.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:20

Volgens mij moet ik heeeel veel hooi gaan geven om de stal vies te hebben voordat ze het op hebben! Zeker als ik ze steeds een uurtje vastzet met hooi en dan weer naar buiten doe blijft dat vlas volgens mij heel lang te schoon. Naar buiten doe ik ze sowieso, het is de bedoeling dat ze de hele dag in de wei staan, maar dat is alleen maar uitstel, ooit gaan ze dan toch die schone stal in. Ik denk dat ik er of een laag stro over gooi (dan moeten ze het stro wel lekkerder vinden dan het vlas, ze kunnen het toch wel vinden) of dat ik wat zakken vol vlas meeneem. Dat dat raar staat was natuurlijk een grapje, het is niet zo aardig voor degene die na mij in de stal komt want die zit dan met hetzelfde probleem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:23

Het maakt niet uit hoeveel hooi je ook geeft, als ze uit verveling of wat ook vlas eten blijven ze het doen.

Ik zou gewoon het verhaal op de nieuwe stal uitleggen en de vuile vlas mee brengen. Is toch niet zo een probleem! ;)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:24

mijn stal eigenaar doet altijd detol mengen en dat er over heen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:27

mijn paard durft ook van "vers" vlas eten (veel weet ik niet ik wacht geen 5 minuten af) dus had houtkrullen geprobeerd, maar zo kon ik stal niet drooghouden, nu meng ik half om hals, stal blijft "proper" en droog, schuift minder en koekt minder aan dan vlas alleen en m'n paard likt er hooguit 1x aan wanneer ik er nieuw bijgooi (2 pakken: 1vlas en 1 krullen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:28

en anders vedund bleekwater erover sprenkelen, azijn eet die van mij zeker op (krijgt in het voorjaar appelazijn over het voer)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:30

Ik zou ze een hooinet met kleine mazen geven vol hooi. Zijn ze wel even mee bezig. Daarnaast beginnen met weinig vlas in de box dus er niet gelijk de volle mep erin gooien. Hoe minder vlas, hoe sneller vies. Daarna dit vermengen met de rest van het vlas.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:39

Die van mij hebben er alleen wat van gegeten toen ik voor het eerst met vlas begon.
Nu eten ze het niet meer, maar idd voldoende ruwvoer en zorgen dat ze zich niet vervelen.
Ik gebruik shires hooinetten. Deze zijn groot en hebben kleine mazen.
Ik hoef ze maar twee keer op een dag te vullen en dan hebben ze ze nog niet leeg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:43

krijgt de gene na jou dan niet zoiezo een schone stal?
ik zou het gewoon aan de stal eigenaar vragen en grote kans dat je het gewoon mee mag nemen.
niet alle paarden eten schoon vlas hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:45

Margje schreef:
Dat dat raar staat was natuurlijk een grapje, het is niet zo aardig voor degene die na mij in de stal komt want die zit dan met hetzelfde probleem.

Ik zou als nieuwe pensionklant toch liever een schone en ontsmette stal overnemen, dan een stal krijgen waar het vieze vlas van de vorige bewoner nog in ligt. Ik neem ook zonder meer aan dat de pensionstaleigenaar de stallen geheel uitmest voordat er een nieuw klant in komt.

Weet je heel zeker dat je paarden (nu ze al een tijd op vlas staan) ook inderdaad vers vlas onmiddellijk gaan eten? Vaak is dat nl alleen de eerste dagen maar, omdat ze het niet gewend zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:45

Dat meenemen zal je stalhouder worst zijn, grote kans dat die juist blij is, voor afvoer van mest betaalt hij de afvoerder normaal een vergoeding.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:34

Ik geloof niet dat ze het eten uit verveling. De enkele keer dat ze het eten is als ik opstrooi als ze in de box staan, wat erg onhandig is dus alleen voorkomt als het echt niet anders kan. Dan sta ik zelf in de stal en zeker mijn jonge pony is dan normaal druk met aan mij en de kruiwagen snuffelen, maar zo gauw ik een pak vlas omkeer duikt ze er met haar neus in. Zo gauw ik er wat donker vlas overheen gooi is de lol er af. Bij haar vraag ik me ook af of hooi een goede afleiding is. Bij de ander denk ik het wel, die is gek op hooi en dan kan het natuurlijk helpen om te zorgen dat ze hooi heeft totdat het vlas een beetje viezer is, maar dan zijn we volgens mij wel een paar balen verder ;). Toen ik op onze huidige stal kwam lag er nog wel wat gebruikt vlas (geen mest of nat vlas uiteraard), niet zo'n heel lekker idee maar wel praktisch, toen had ik dat probleem niet!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:01

Neem toch gewoon wat kruiwagens vlas mee uit je oude stal, daar is niets vreemds aan (doe het wel in overleg en leg uit waarom). Ik kan met niet voorstellen dat je pensionhouder daar tegen zou zijn!

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:24

Bij diverse dierenzaken kan je Cresil kopen. Dit is een desinfectie middel. 2,5cc oplossen in 10l water (voor één baal vlas). Als je dit middel er doorheen mengt, eten ze het vlas ook niet!
Dat doen wij altijd bij nieuwe paarden en nieuwe vulling van de stal en werkt prima!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:28

Mijn paardjes eten gelukkig geen vlas!!

Ik zou ook mooi wat gebruikte vlas meenemen!!! Paar vuilniszakken vol!!

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:41

ken het.. ik geef altijd gelijk hooi als dr nieuw in ligt.. of naja , vooral toen we alleen vlas deden. nu mengen we het met zaagsel daar eet hij niet in. met hooi erbij deed hij het ook niet.. want dan had ie een volle buik :) maar, we hebben er ook een op stal die alleen geen vlas eet als dr oud vlas door zit:P dus ik denk toch maar meenemen? .. hmm moeilijk.. ik weet het niet goed wat je zou moeten doen..