Mijn paardje eet niet meer nadat er kiezen getrokken zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelle23

Mijn paardje eet niet meer nadat er kiezen getrokken zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:12

Hallo,

Ik heb een shetlandertje van ongeveer 40 jaar.
Ze at de laatste weken al minder en minder, wij dachten dat het kwam doordat ze weer hooi was gaan eten (ze stond tijdelijk op stal ivm het weer en daar at ze hooi).

Toen bleek dat ze toch erg weinig at van het voer wat wij haar gaven (ze krijgt 3x per dag een halve emmer, dit omdat ze dus normaal gesproken geen hooi eet) we hebben de dierenarts erbij gehaald en hij adviseerde ons om haar in te laten slapen omdat ze door haar kiezen ontzettend veel pijn had, dit wou ik niet meteen laten gebeuren maar eerst even over nadenken en of er andere opties waren.
Ze is ontzettend scherp nog en ze oogt totaal niet alsof ze veel pijn had vandaar onze beslissing.

De dag erop is ze onder narcose behandeld door de dierenarts en zijn er 8 kiezen uitgehaald, sommige zaten los, sommige waren afgebroken. Ook was er 1 kies zolang geworden die dus pijn bij haar had gedaan met eten.

Ze is nu afgelopen dinsdag 5 januari geholpen aan haar kiezen en ze eet nog niet.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het nog steeds pijn doet, alles bij haar gaat ontzettend langzaam (hoeven moeten misschien 2 x per jaar gekapt worden) dus misschien genezen de wonden wel heel langzaam, maar het zit me totaal niet lekker, ik ben de hele dag door misselijk omdat ik me zorgen maak om haar.
Ze draait gewoon echt haar hoofd weg als ze al eten ruikt, alles is zo gepureerd dat het allemaal pap is, we hebben veulen brok (ja ook goed voor de oudere paarden)slobber wat we geprobeerd hebben, niets eet ze, geblenderde appels eet ze niet, we hebben zelfs fruithapjes van Olvarit geprobeerd omdat we haar nu zoveel mogelijk lekkers proberen te geven om haar toch in de verleiding willen laten komen om te gaan eten.

Ook is ze na de narcose ontzettend verkouden geworden, als ze drinkt dan loopt er gelijk veel snot uit haar neus, als ze niet drinkt niet.
De snot is doorzichtig.
Soms hoest ze ook en komt er slijm mee, dit gebeurd zelden als ik er ben en dat is vaak deze dagen.

Ze drinkt wel ontzettend veel, zeker 5 emmers per dag moet ik neerzetten, alles in 1 grote ton zodat ze de emmers niet kan omgooien.
We dachten dat ze misschien vol raakte door al dat water, dus hebben we expres 2 uur het water niet ververst(ze had dus nog wel maar niet vers) toen ik toen weer kwam, 2 uur later, was haar water op en probeerde ik eerst haar waterige eten aan haar te geven in de hoop dat ze daar eerst van ging drinken maar nee hoor, zodra ze eten ruikt draait ze dr kop weg.
Ik heb het eten ook met mijn hand in haar mond gedaan, in de hoop dat als ze het proefte dat ze het dan wel wou, maar nee dan is ze meteen beledigd en wil ze meteen niets van me weten.

Weten jullie hoelang het gemiddeld duurt voor de paarden weer eten na zo'n operatie?
De dieren arts zei 2 a 3 dagen maar dat is denk ik met 1 kies, bij haar zijn er wel 8 uit.

Ik maak me echt zorgen dus hoop dat ik snel reacties krijg.

Ik ben bang dat als het zo doorgaat we haar toch moeten inlaten slapen omdat ze dan zelf blijkbaar opgeeft (als ze het aan haar nieren heeft dan heeft een paard namelijk geen honger gevoel meer)
Ze heeft het altijd licht aan haar nieren gehad en daarvoor kreeg ze 1x per half jaar een prik.

Ik wil haar natuurlijk niet te lang laten lijden, maar ik wil ook mezelf niet het idee geven dat ik er makkelijk vanaf kom door haar in te laten slapen, ik wil wel het gevoel hebben er alles voor te hebben gedaan. De beslissing maken om haar in te laten slapen vind ik op dit moment nog te moeilijk maar ik wil niet mezelf voor de gek houden als zij niet meer wilt moet ik dat ook kunnen inzien, dit is een erge moeilijke beslissing en ik hoop dat ik veel advies krijg.

-Michelle

Anoniem

Re: Mijn paardje eet niet meer nadat er kiezen getrokken zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:18

Probeer naar je gevoel te luisteren en naar je pony, hoe ze kijkt en doet. Ik benijd je niet, dit is supermoeilijk en ik heb niet echt goede raad voor je, sorry. Wel leef ik met je mee.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:19

Ik zou haar al hebben laten gaan. Paardje geeft duidelijk aan dat het voor haar genoeg geweest is. Met 40 jaar kun je natuurlijk ook niet alles meer verwachten. En een shet die niet eet (en al bijna een week niet) is niet gezond meer in ieder geval.

Ik denk dat ze lang genoeg geleden heeft. Met 40 jaar nog een narcose moeten ondergaan zou voor mij het eindpunt zijn geweest.

Liefde is ook loslaten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:26

Heb je al een dierenarts geraadpleegd? Wellicht dat die je kan zeggen hoe lang het ongeveer gaat duren. Zou gewoon even bellen met de dierenarts of kliniek en het probleem voorleggen.
Het is nog maar 5 dagen geleden dus ik zou het nog niet te vlug opgeven. Het zal wel gevoelig zijn in de mond nog en hij is ook onder narcose geweest natuurlijk.
Sterkte! Ik hoop voor je dat hij gauw weer gaat eten. Gewoon blijven proberen met slobber etc. Heb je ook al geweekte grasbrokjes geprobeerd? Misschien dat hij dat wel wil.
Laatst bijgewerkt door aisie op 10-01-10 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chelle23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:28

Klopt, het enige punt met die narcose is wel geweest dat ze vorig jaar hetzelfde heeft gehad met haar kiezen toen waren we er alleen eerder bij en heeft ze daarna weer fit op t land kunnen staan en kunnen genieten van t eten.
Wij wilde haar niet laten inslapen alleen omdat haar gebit niet goed is.
De keus was haar laten inslapen of haar onder narcose te laten gaan en kijken of ze daaruit kwam.
Ze is voorderest altijd gezond geweest, als we wisten dat ze ziek was hadden we haar meteen laten gaan maar het is zo rot dat het dan moet om kiezen die los zitten.

@Aisie, de dierenarts weet er idd van, zijn mening is in laten slapen ook vanwege haar gezondheid.
Ik heb een andere kliniek een mail gestuurd, deze kliniek behandeld paarden met gebit problemen onder narcose en houdt die paarden dan bij hun tot ze naar huis toe kunnen om daar verder verzorgd te worden. Ik heb hun gevraagd hoelang het meestal duurt voor de paarden weer gaan eten, op hun antwoord wacht ik nog.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:30

Even antwoord van die kliniek afwachten.

En ze drinkt 5 emmers op een dag zeg je, zie je kans om daar dunne slobber van te maken?
Krijgt ze in iedergeval iets binnen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:34

klinkt als bijholte infectie ofzo,ik zou morgen meteen overleggen of ze geen anti-biotica kan krijgen.niet zo snel opgeven nog lijkt mij! sterkte en beterschap hoor,groetjes deess

Chelle23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:39

Sjolvir schreef:
Even antwoord van die kliniek afwachten.

En ze drinkt 5 emmers op een dag zeg je, zie je kans om daar dunne slobber van te maken?
Krijgt ze in iedergeval iets binnen.

Nee we hebben al haar eten al gemixt met drinken maar zodra ze merkt dat er wat inzit dan draait ze dr hoofd ervoor weg of trapt de emmer om.

@deess dat zal ik morgen meteen gaan navragen, dank je

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:10

ik zou ook nog even het antwoord van de kliniek afwachten. is er niet eventueel een optie om haar daar heen te brengen? kunnen zij alles goed onderzoeken of er niet iets mis is (gegaan). ze drinkt nog wel goed dus ze heeft nog niet echt opgegeven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:34

Ik moest bij mijn paard na trekken van een kies 2x daags de tuinslang in zijn mond houden om het "gat" schoon te spoelen om ontstekingen door etens resten te voorkomen en desnoods met een gebogen theelepel wat vast zat er uit peuteren. Het kan wel tot een half jaar duren voor het dicht is.

Maar 5 emers water op een dag is veel te veel voor een sjet. Let er op dat ze geen water vergiftiging op loopt.

Veel sterkte met het oudje

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:38

Ik zou ook gaan voor een antibiotica-kuur. Overleg dat eens met een dierenarts. 8 kiezen is wel heel veel natuurlijk. Misschien heeft die kliniek nog tips? Waarom bel je ze niet? Misschien worden mails niet heel regelmatig door de da zélf gelezen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:49

Ik zou inderdaad niet gaan wachten tot de mail beantwoord op maar de telefoon pakken, dan heb je sneller antwoord op je vraag en misschien kun je haar daar brengen, zoals blue_kim ook zei! Zo lang niet eten lijkt me funest voor het beestje..

Wat ik je verder nog kan aanraden is Subli Seniores Priores, een slobber dat speciaal voor oudere paarden is die eigenlijk geen ruwvoer meer kunnen eten :j maar, dat heeft natuurlijk pas zin als ze uberhaubt iets wil eten..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:57

Als ze zoveel drinkt heb je kans dat de nieren beschadigd zijn, misschien door de narcose. Daar worden dieren trouwens ook heel erg misselijk van dus dat zou het niet willen eten ook kunnen verklaren.
Misschien kan een bloedonderzoek nog wat duidelijkheid verschaffen ook t.a.v de ontstekingen en andere organen.

Ik ben wel bang dat je heel binnenkort afscheid moet nemen van haar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:59

Chelle23 schreef:
Ook is ze na de narcose ontzettend verkouden geworden, als ze drinkt dan loopt er gelijk veel snot uit haar neus, als ze niet drinkt niet.
De snot is doorzichtig.
Soms hoest ze ook en komt er slijm mee, dit gebeurd zelden als ik er ben en dat is vaak deze dagen.

Zou het niet kunnen dat met het trekken van de kiezen en eern open verbinding tussen neusholte en mond ontstaan is?

Chelle23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:54

Zij gaat niet zo gemakkelijk naar de kliniek want ik woon in noord-holland en de kliniek is in Limburg....

Ze drinkt 5 emmers op een dag maar ze krijgt niet alles binnen omdat ze veel haar mond weer uit laat lopen.
De stal is ook echt nat op de grond.

Ik ga morgen even die kliniek bellen, ik heb ze alleen gemaild omdat ik het op zondag avond zag, en vandaag moest ik de hele dag werken dus had ik ook geen tijd, ik hoopte dat in de tussentijd mss toch nog hun mail gelezen werd.

Ik ga ook zeker de dierenarts vragen voor die antibiotica en ik vind dat er ook wel iets in zit over dat er nu een verbinding is tussen neusholte en mondholte, de dieren arts had idd wel gezegd dat het kwam doordat haar kiezen getrokken zijn maar weet niet of hij zoiets bedoelde.

Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor het medeleven, ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:36

Ik vraag me af of ze niet eet omdat ze pijn heeft in haar mond of dat ze helemaal niet lekker is. Wellicht dat het een optie is om een keer pijnstilling te geven en kijken of ze dan wel gaat eten?

Heb je ook grasmix geprobeerd? Wij hebben een 33-jarige merrie met een gebit waar ook het nodige aan mankeert, maar dit is iets wat ze graag eet.

Chelle23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:54

Ik denk ook dat het gewoon nog te pijn doet, maar ze moet toch een keer eten, ik weet niet hoelang een paard zonder eten kan maar lijkt me niet dat dat al te lang aan kan.

Vandaag een soort zelf knijp slagroom spuit gekocht.

Ik had een appeltje geraspt en in een kom meegenomen, ze kwam meteen op me af en ze nam 2 ieniemiene hapjes appel toen hoefde ze al niet meer.
Toen de appel uit de kom in de spuit gedaan en wat in haar mond geprobeerd te spuiten.
Het is een spuit met verschillende mondstukjes, dus niet met een naald ofzo, en ik heb de wijdste maar gebruikt zodat t meteen goed in haar mond komt.
De helft komt er weer uit maar ze krijgt toch wel iets binnen denk ik.

Wel was haar emmertje met veulenbrok pap een stukje leger (+/- 4 centimeter) dus daar heeft ze wss toch ook iets van gehad.

Ik heb ook weer geforceerd wat geraspte appel in haar mond gedaan maar dit vind ze echt niet leuk, ik doe haar natuurlijk geen pijn maar ze is gewoon beledigd dan en loopt elke keer voor me weg als we t op deze manier doen, maar ik wil gewoon dat ze toch IETS binnen krijgt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:54

Probeer anders eens subli senior priores slobber te voeren. De meesten vinden dat wel heel erg lekker. En daar zit alles in, krachtvoer en ruwvoer. Mijn fries van 18 leeft daar momenteel ook op. Die is vorige week aan de slokdarm geopereerd.
Ze ziet er prima uit, niets te dun.
Maar ik zou ook zeker even een DA raadplegen. Meestal als er kiezen getrokken worden spoelen ze de holtes nog wel een dag of 5. Het kan best zijn dat die van jou dat ook nodig heeft. Of een antibiotica kuur.

Veel sterkte ermee! Duim voor je dat je paardje het gaat redden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 07:16

Super hoe jij je inzet voor deze pony. Ik weet niet wat ik zelf zou doen:
Acceptabele leeftijd om dan nog van alles te doen. Maar aan de andere kant zolang zij leeft is er hoop en misschien iets tijdelijks.

Heel veel sterkte met de verzorging.

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 07:42

Bij ons op de manege waren er van een paard ook de kiezen getrokken ( was ook al een ouder paard). Het heeft bijna een maand geduurd eer hij weer wilde eten. Hij is er weer volledig door gekomen, maar was enorm vermagerd. Nu is hij weer helemaal ok. Je moet natuurlijk geval per geval bekijken, maar blijkbaar kunnen ze toch lang zonder eten. Succes met je pony.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 07:58

Ik zou toch even contact opnemen met de arts die de tanden gedaan heeft, deze kent de situatie en moet je het juiste advies kunnen geven....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:25

Ik vind het knap wat je doet en het kan indd nog de pijn zijn
waarom dat ze niet eet,
Ik dus vooral proberen om pijnstillers te krijgen,
maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze zo misselijk is
omdat ze na een verdoving ja niet mogen eten omdat dan alles te traag werkt.

Werkt dit allemaal niet
zou ik voor je zelf beslissen wat het beste is voor je maatje
en zeer zeker niet het probleem vooruit gaan schuiven omdat je zelf het idee hebt dat het dat alleen is, liefde is ook loslaten.

Chelle23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:22

We hebben besloten om haar te laten inslapen....
Ze eet gewoon totaal niet, ook niet als ik haar eten in haar mond stop ze slikt het niet meer door, en laat alles gewoon in haar mond zitten.

Ze stopt haar neus helemaal in de emmer, tot waar aan haar nek begint is het steeds zeiknat, ik heb nu de beslissing genomen om dan zelf de keuze te maken om haar te laten inslapen.
Ik wil haar niet sochtends dood in de stal aantreffen, dr hoofdje hangt zowat op de grond en ze straalt niets meer uit, het is echt over.
Ik vind het heel moeilijk ben op dit moment ook heel verdrietig.
Hoop dat ze dr rust nu kan pakken :'(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:34

Denk dat je de juiste beslissing genomen hebt. Zo gaat het ook niet meer. Dan kun je haar beter laten gaan. Je hebt er alles voor gedaan en het houd ergens toch een keer op vooral als ze helemaal niet meer wil eten.
Wens je ontzettend veel sterkte toe de komende tijd. Het is vreselijk om je lieve maatje te verliezen!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:22

Chelle23, dappere beslissing! Heel veel sterkte!