Men heeft mij afgeraden om mijn jonge paard nu reeds te scheren omdat dit niet goed zou zijn voor de opbouw van zijn weerstand. Vanaf welke leeftijd kan scheren? Hij word volgend jaar 4.
die van mij is nu 6 jaar en is kaal vorig jaar is hij ook geschoren geweest, merk er niet echt veel van met zijn weerstand, zolang je ze maar goed inpakt met een lekker dik dek en ze niet telaat scheert
het heeft echt niks met leeftijd temaken. voor de kwpn hengstenkering en andere keuringen zijn ze meestal 2,5 en dan scheren wij ze gewoon. je moet ze wel dik genoeg daarna terug zetten in de dekens zodat je niet zo vaak hoeft tescheren
Mijn vorige paard begon altijd al erg vroeg met het aanmaken van de wintervacht (eind augustus merkbaar) en weer met het verharen naar de zomervacht (eind januari/begin februari). Dit gaf als resultaat dat we eind oktober al een grote teddybeer hadden staan ondanks dekens enzovoorts. Dus ik begon eind oktober al te scheren en met dikkere dekens. Meestal moest ik wel 3x scheren in 1 winter. Je moet na het scheren wel goed de weersverwachtingen in de gaten houden en met grote regelmaat even bij je paard voelen of deze nog genoeg heeft aan de dikte van de deken die op dat moment op ligt.
Ik denk ook idd dat de leeftijd er niet zoveel mee temaken heeft. Bij ons op stal stond vroeger een arabierveulentje (HDB Sihr Ibn Massai, nu wel redelijk bekend, nvdr) en die werd zelf al geschoren om naar shows te gaan. Dit maar om aan te tonen dat de leeftijd er niet veel toe doet.
Marjanka11
Geplaatst: 11-01-10 20:55
Ik heb meegekregen, dat wat je ook doet, en wanneer, je uiterlijk voor de kortste dag geschoren moet hebben. Daarna begint als het ware de aanmaak van de zomervacht; scheer je na 21 dec., dan zou je kans hebben dat je de zomervacht in aanmaak er ook af scheert. Ik heb geen idee of het waar is, maar ik hanteer het wel als een soort leidraad!
Soy
Geplaatst: 12-01-10 13:25
Ik heb ook gehoord wat Marjanka11 heeft gehoord. En het is natuurlijk erg belangrijk dat je het paard wel goed inpakt, als het eenmaal geschoren is.
volgens mij maakt het niet zo uit hoe oud hij is. je scheert een paard tog niet voor niets, als het egt nodig is moet het. tog? ik snap wel dat je een jong paard niet kan scheren maarja 4jaar.. dat moet kunnen
ik gamijn haf vd week scheren. Ze heeft nu een 250 gram op en doe er nog een staldeken onder dan, Geen hals ivm haar vreselijke lange manen, ben zo bang dat stuk gaan.
loriene
Geplaatst: 12-01-10 13:46
De leeftijd maakt niets uit. Heb onze 3 jarige new forest pony begin dec geschoren toen ik merkte dat de haren toch wel heel dik waren. Veel nazweten. Heb ook wel eens een mini geschoren toen hij nog een veulen was (toen we hem kochten zat hij onder de luis). En afgelopen zomer onze oude shetlander die nog dik in de vacht liep en het toch wel heel warm kreeg. En hij was me daar zeer dankbaar voor,was weer veel vrolijker.
ik heb ook wel eens een jaarling geschoren gezien!! maar die stond in een warme stal en een heel dik dek op
996880
Geplaatst: 18-01-10 20:37
Maakt niet uit hoe oud het paard is als je maar warme dekens op heeft en in een warme stal staat. Als het paard vaak gereden word is het handig om het paard idd te scheren maar als het weinig gereden word heeft het niet veel nut.
laantjuh66
Geplaatst: 19-01-10 15:16
Heb mijn paarden begin november geschoren en heb er gewoon 2 dekens van 200gr per stuk opliggen en leeftijd maakt echt niks uit...........Als jij je paard intensief rijd is het beter dat het geschoren is want duurt langer voordat ze droog zijn met een wintervacht............
meggiemeg
Geplaatst: 19-01-10 15:48
[quote="laantjuh66"]Heb mijn paarden begin november geschoren en heb er gewoon 2 dekens van 200gr per stuk opliggen en leeftijd maakt echt niks uit...........Als jij je paard intensief rijd is het beter dat het geschoren is want duurt langer voordat ze droog zijn met een wintervacht............[/quote] Plus dat ze de warmte met rijden dan ook makkelijker kwijt kunnen.