Mijn fries heeft behoorlijk lange manen. Tot nu toe heb ik daar nog niet zo veel aan gedaan omdat hij nog niet zo veel gereden word, is nog maar 3,5 en pas zadelmak. Toch wil ik die manen heeeel graag zo mooi en lang houden dus denk ik dat het best is om alvast beginnen te oefenen voor een hengstenvlecht. Is zowiezo ook mooi voor wedstrijden. Hoe begin ik daar best aan zodat ik een vlecht krijg die netjes oogt en niet meteen lost overal? Heeft iemand hiervoor eventueel een feilloze techniek?
Ik ga altijd op de rug van mijn paard zitten tijdens het vlechten. Dan komt de vlecht mooi bovenop de manenkam te liggen.
siske12
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-10 16:43
Jasmijn: lukt wel maar niet zo netjes. Heb al gehoord dat er zijn die de manen eerst goed nat maken en zelfs gel in smeren, dan onmiddellijk beginnen met vlechten. Zou niet loskomen en een mooie gladde vlecht vormen,zonder losse haren tussendoor waar de manen wat korter zijn. Maar ik vermoed dat dit dan toch alleen maar goed is voor eventjes op wedstrijd?! Hele dagen met die gel in de haren kan niet goed zijn, volgens mij. Ben ik in ieder geval niet van plan te doen.
Voor het dagelijks leven kun je gewone lange losse vlechten maken. Die blijven goed zitten bij lange manen, daar hoef je niks in te doen (gel). Als je wedstrijd hebt, dan kun je er gel in doen, wanneer je de vlecht er weer uithaalt borstel je de gel er zo weer uit.
Mijn men-pony heeft ook lange manen, en die vlecht ik 's ochtends voor de wedstrijd in. Manen naar 1 kant, alvast een beetje gel er in en dan met normale plukjes een mooie hengstenvlecht maken. Te dikke of te dunne plukjes blijven niet mooi zitten. Als de vlecht klaar is 'kneed' ik er een ruime hoeveelheid gel in. Dan blijft ie echt mooi zitten en zie je ook geen losse haren. Als ik de vlecht los haal is de meeste gel er eigenlijk al weer uit. Ik gebruik de goedkoopste gel, van de kruidvat, een grote tube voor 80 cent